2016. július 21., csütörtök

Olvasnivaló: Lévai Richárd: Hogyan készíts eredményes Facebook hirdetéseket?

Ajánlom. Aki lájkoláson túl használja a Facebookot – néha ír, csoportnak tagja, netán maga is oldal tulaj –, ezzel a könyvvel szinte mindent megtud arról, hogyan érdemes – érdemes-e? – hirdetni az életünket meghatározó közösségi hálón. Lévai Ricsit személyesen ismerem, sőt, mit több, tanított is – érdemes elmenni az előadására, ő nem csak a Facebookhoz ért, de előadónak is nagyon jó. Egy Facebook-guru – írhatnám, írom is.
A könyvet itt tudod megrendelni.


Ricsi és a könyve balra, én meg jobbra. FélFacebookKönyvarckép.

A bevezetőből megtudjuk, hogy nem is gondolt könyvírásra, mert a FB gyorsan változik, de mi, a hallgatói, meggyőztük, hogy igenis jó egy kézbe fogható összefoglaló. És valóban az.
Én a Kürt Akadémián tartott három órás előadásának hatodik mondatánál jöttem rá, hogy milyen dilettáns módon estem rá a Facebookra, mint mAcademia. Ricsi öt dolgot sorolt fel akkor, amit nem érdemes csinálni, ebből négyet teljes erővel toltam.
Ha előbb megyek el egy előadására, de még inkább, ha előbb olvashattam volna el a könyvét, akkor a hirdetési fiókom nem úgy nézne ki, ahogy. Ha előbb, akkor nem a saját káromon, tapasztalatomon okulok – ki kinek a kárán tanul, ugye?

A könyvről
A könyv jól olvasható, ha nincs sok idő, akkor tényleg érdemes a hatodik fejezetnél kezdeni, ahogy a szerző javasolja. Senki se gondolja, hogy a könyvet kivégezve FB hirdetési guru lesz, ahhoz ó pár millió, de inkább tízmillió forintot kell elkölteni – lehetőleg az elégedett ügyfelek, megbízók pénzéből. A tapasztalat ugyanis megfizethetetlen. Ezért is jó, hogy időnként olvashatjuk, mit hogy nem érdemes, bár az látszik az elméleti helyes megoldásnak.
A könyv magyar FB megnevezéseket használ. Amikor az első Maces könyvemet írtam (OS X Leopárd), akkor külön feladat volt az angol menük, szövegek magyarítása. Oktatásaink során is évekbe tellett, mire az összes menü ment, megy fejből, magyarul, nem csak az angol. Érzésem szerint Ricsi is így van ezzel, néha a szövegben is ott maradtak az angol kulcskifejezések a gondos gyomlálás ellenére. Én örültem volna egy FB hirdetés magyar-angol szótárnak.
Ami még hozzáíródhat a könyvhöz, hiszen a mulandóság miatt, az ilyen könyv szinte a megírása pillanatában kezd elavulni, ezért rengeteg link - plusz QR kód! - visz a szerző weboldalára (ezt is el lehet tanulni), reméljük, az ottani info mindig up-to-date friss lesz.

"Figyelmeztetés volt, nem használati utasítás"
Ezzel az orwelli idézettel indul az FB adatgyűjtését bemutató rész, ami kötelező olvasmány kellene legyen minden FB-re regisztráltnak. Ahogy a könyv vége felé a FB jelszó fontossága kapcsán írtak.
A FB-n hirdetők a hirdetés kezelésre feljogosíthatnak másokat is. A jogtól függ, hogy ki mihez fér hozzá. Akár a nevünkben hirdethetnek is, mint az erre szakosodó vállalkozások tucatjai. Ők hirdetnek, de mi álljuk a számlát, a hitelkártyánkról, azonnal.
Ugye már csörög a vészcsengő, hogy ki kinek milyen jogokat adott? És nem is nekem kell "elvesztenem" a FB jelszavam, elég ha egy feljogosított veszti el. Az is nagyon helyes gondolat, hogy a fentiek miatt az FB-n adjunk meg más jelszót, mint amit másutt használunk. Miért, miért? Ezért.
A könyvbe használt képernyőképek jól olvashatók – ezt szintén, mint egykori könyvíró tudom, hogy nem egyszerű feladat. Ami színesben jól mutat, az a szürke negyvennyolc árnyalatában nem feltétlenül. (Perverz módon lehetett volna a Macet a kihívásokkal küzdők számára fenntartott fekete-fehér módra váltani, néhány kép jobb lett volna, de ez inkább kekeckedés.)

Tervezzünk kampányokat!
Bár sok tapasztalat halmozódott fel, konkrét példát keveset találunk – az ügyfelek valószínűleg nem szívesen látnák viszont hirdetésüket, mi több, büdzséjüket nyomtatásban. Talán ezt pótolja a hetedik fejezet. Aki nem alkalmi 5-20 ezer forintot akar elkölteni a FB-on, hogy elmondhassa, ott is hirdetett már, annak érdemes ezt a fejezetet sorvezetőként használni. Én/mi most épp ezt tesszük az őszre készülve.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése