2021. április 23., péntek

Sid Meier's Railroad Macen

Gyerekkorom óta szeretem a vonatokat (H0). Gyerekkorom óta szeretem a térképeket. Amióta léteznek számítógépes játékok, az építkezős, logisztikai játékokat szerettem. A Railroad volt az egyik első számítógépes játék, ami beszívott. Nem kérdés, hogy most, amikor véletlenül rátaláltam az App Store-ban (3 490 forint), akkor ... na jó, pár napra megint magába zárt ... itt ez a videó.
Igen, a mai grafikai világhoz képest ez ókori, de valódi 3D - igaz, átültették Metal graphic API-ra, ami az Apple 64 bites oprendszer szintű grafikai megjelenítést segítő szolgáltatása – mi csak látjuk, vagy WWDC-n hallunk róla.
A Railroad játszva tanít, nagyon szolidan adagolja a vasút fejlődési lépéseit – valamiért Amerika centrikusan, de az egyik alaptérképen még Arad és Belgrád is feltűnik.
A Railroad játszóterén nyersanyag források – búzamező, marha-farm, szénbánya, olajmező, fenyőerdő – találhatók. Ezekből kell a kitermelt javakat elszállítani a különböző méretű városokba. De nem bármelyikbe! Abba a városba kell vinni, ahol azt fel is tudják dolgozni. Élelmiszer, darabárú, papír, acél készül a városok gyáraiban. A feldolgozott termékre persze más városok polgárai vágynak, a vasútra vár célba juttatásuk. A csúcstermék az autó, a gyógyszer, a fegyver és az újság. A számtalan teherfuvar mellett az emberek utaznának is, sőt, még létezik a hagyományos levél-forgalom – amivel nem túl magas, de biztos bevételre lehet szert tenni.
A Railroad játszható egyedül és hálózatban is (ezt nem tudtam kipróbálni, érthetetlen módon a munkatársaim dolgoznak, a barátaim dolgoznak... A hálózatos játékban az AI vagy egymás ellen lehet játszani, ez stratégiai gondolkodást, tervezést igényel. Sőt, a másik játékos vállalatát, tíz százalékos csomagokban, akár fel is vásárolhatjuk – de előfordulhat, hogy ő vesz meg minket. Egyedül játszva roppant szép vasúthálózatok tervezhetők (a videó utolsó harmadában egy ilyen főútvonalán száguldó expresszt követhetünk).



Síneket fektetünk, teher- és személykocsi parkot vásárolunk, mozdonyokat veszünk és cserélünk újabbra. Aztán megépítjük a második vágányt, a harmadikat, az állomások pedig egyre több vágányosak, némi pénzért a depóból állomás, majd terminál lesz – gyorsabb kiszolgálás, több utas. A kitermelés alatt álló nyersanyag források is növekednek, amíg el nem érik a maximális szintet. Ahogy a városok is növekednek, az ő növekedésük motorja az állomáson ki- és berakodó szerelvényektől függ.
A játék több síkú, a tőzsdézést, egymás felvásárlását már említettem, de mód van feldolgozó gyárak megvételére is – ez főleg a több szereplős játék esetén fontos.
A játék első fejlesztője, kitalálója Sid Meier is megérdemel egy bekezdést. Így talán keveseknek ugrik be a neve, de ha azt mondom: Civilizáció, akkor szerintem, aki valaha egy hétre már volt játékfüggő, hallott a Civilizációról és Sid Meierről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése