2021. április 16., péntek

Tengeri forgalom figyelő: Marine Traffic

Az Ever Given balesetét "élőben" követők több alkalmazás közül választhattak, én a Marine Traffic mellett kötöttem ki, az ingyenes verzió viszont úszik (haha) a reklámban, ezért háromezerpárszáz forint éves díjat is rááldoztam. A légi közlekedést már régóta figyelem a Flightradar24-gyel, néztem már rá a tengeri forgalomra is, de most ismét rádöbbentem, a tengeri forgalom brutális méretű – kulcsszavak: just-in-time, világfalu, fenntartható fejlődés, Harc a Nagyúrral. Az alkalmazás képei és a videó iPaden készült.
Érdemes a képre kattintani, a bal oldali jelmagyarázat segít a színek megértésében. A fekete tömegek ebben a nagyításban nem beazonosított hajók, de ránagyítottam, a kilencven százalékuk halászhajó – kulcskifejezés: túl-halászat.
A hazai tengerhajózásról (MAHART Tengerhajózás, 1964-2004) múlt időben lehet csak beszélni, de a Dunán sorjáznak a hajók. Érdemes ránézni Európa vízi útjaira, a Duna kihasználtsága valóban alacsony. (És épp dúl a vita, hogy a hajózás érdekében kotorni kell, vagy nem kell erőltetni a hajózást, meg kell-e építeni a rendszerváltás kapcsán elhíresült gátat a Dunakanyarban.)
A belinkelt videóban megmutatjuk, milyen viccesen cikázik egy átkelőhajó Horány és Göd között, illetve hogy száguld egy teherhajó Adonyból Budapesten át Győr felé. Adonyból? - kérdezheted. Igen, Adonyból. Kutya legyek, ha tudtam, hogy Adony ilyen fontos dunai kikötő lenne, de a Google térkép (tudom: Apple Térképek) megmutatta, hogy az.



Folytatva a karosszék-utazást, a videóban megnézhetjük, hogy halad át egy hajó a Szuezi-csatornán. Tervben volt egy Panama-csatorna áthaladás is, de úgy már nagyon hosszú lett volna a videó, ezért inkább egy földrajzi találós kérdés jön: milyen irányú a Panama-csatorna? A kérdésből következően nem K-Ny, az biztos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése