2022. június 9., csütörtök

Az Apple belép a BNPL (vedd–most-fizess-később) piacra. (Apple WWDC 2022 :: 8/8)

Minden hozzáértő ügyfél tudja, hogy nincs olyan, hogy ingyen ebéd – különösen, ha egy pénzintézettel üzletel. De ha az Apple-ről van szó, és az a „vedd–most-fizess-később”-re vállalkozik, az ügyfelek olcsóbban kaphatják meg a szokott minőségű ételt.
A világ legértékesebb technológiai vállalata hétfőn hullámokat keltett azzal, hogy bemutatta, BNPL (buy-now-pay-later – „vedd–most-fizess-később”) opciót kínál majd Apple Pay-en keresztül történő vásárlásokhoz. Ezzel a lépéssel a Klarna, az Affirm vagy az Afterpay után erre a több milliárd dolláros piacra.
A Worldwide Developers Conference-en bemutatott dián az Apple illetékesei megmutatták, hogy a vállalat BNPL feltételei között szerepel a „négy egyenlő részletű fizetés” és a „nulla kamat és díjmentes” – ezek a kifejezések azt sugallják, hogy az Apple-felhasználóknak kevesebb költséggel kell számolniuk a szolgáltatásért. Más, BNPL-t kínáló társaságok néha kamatlábakat építenek be a fizetési tervekbe, késedelmi díjat számítanak fel, vagy bejelentik a késedelmes fizetéseket a hitelminősítő intézményeknek. (E gyakorlatok egy része decemberben indított vizsgálatot az amerikai Fogyasztóvédelmi Pénzügyi Hivataltól.)

A BNPL-cégek befektetői érthető módon aggodalommal reagáltak az Apple bejelentésére: az Affirm részvényei hét százalékot estek a piacok hétfői nyitása óta. A svéd székhelyű Klarna, a BNPL iparág legnagyobb szereplője továbbra is magánkézben van, így nincs tőzsdei árfolyama. Az Apple BNPL-rendszerével kapcsolatos szándékairól szóló spekulatív feltételezéseken alapulnak ez és a hasonló értékvesztések. Ahogy az lenni szokott, az Apple a WWDC-n kevés részletet mutatott be legújabb funkciójának konkrét feltételeiről, amely várhatóan szeptemberben válik elérhetővé az amerikai vásárlók számára. Legfontosabb az, hogy a vállalat nem részletezte a fizetési késedelem következményeit, ezek akár drámai hatással lehetnek a fogyasztói használatra. Az Apple azt sem fejtette ki, hogy felszámít-e díjat a kiskereskedőktől, ha az ügyfelek a BNPL opciót használják, amely az iparág jelenlegi nehézsúlyú szereplőinek elsődleges bevételi forrása. Ha az Apple nem keres készpénzt kereskedői díjakból vagy késedelmes fizetési bírságokból, akkor nehéz belátni, hogy a BNPL-ből miként lesz más, mint fedezetlen költség a vállalat számára. Az Affirm és társainak azonban jó okuk van félni a hétfői hírektől.
Az Apple érdeklődése a szektor iránt messze túlmutat a BNPL azonnali nyereségén, ami potenciálisan előnyhöz juttatja a vállalatot fintech riválisaival szemben. Ahogy arról a Bloomberg márciusban beszámolt, az Apple egy kiterjedt, házon belüli pénzügyi technológiai egység felépítésén dolgozik, minimálisan támaszkodva külső partnerekre. „A lépés a vállalatot tovább erősítené a pénzügyi szolgáltatások terén, olyan alapokra építve, amely már magában foglalja az Apple márkájú hitelkártyákat, a peer-to-peer fizetéseket, a Wallet alkalmazást és a kereskedők számára a hitelkártyák elfogadására szolgáló iPhone mechanizmust.” – írta a Bloomberg.
A további pénzügyi szolgáltatások – például a BNPL – integrálásával az iPhone-ba, amely még mindig a cég tavalyi pénzügyi évben elért 365,8 milliárd dolláros árbevételének valamivel több mint felét adta, az Apple még inkább nélkülözhetetlenné teheti eszközét. Még akkor is, ha a BNPL nem hoz tiszta nyereséget, az iPhone bevételeinek növekedése könnyen ellensúlyozhatja ezeket a veszteségeket.
Amint az Inc. technológiai rovatvezetője, Jason Aten kedden írta: „Nem hiszem, hogy az Apple pusztán a pénz miatt felborítja ezt a piacot. Úgy értem, természetesen az Apple szeret pénzt keresni. Abban is nagyon jó. Szerintem van egy jobb ok, ami az egész élmény birtoklása. Végtére is, az Apple még csak nem is keres az Apple Pay tranzakciókon.
A legnagyobb BNPL-játékosoknak azért nem kell bedobni a törölközőt. Az Affirm például kiterjedt kereskedői partnerhálózattal büszkélkedhet, akik a cég BNPL technológiáját integrálják platformjaikra olyan megállapodások révén, amelyek elősegítik az e-kereskedelmi eladások fellendítését. Az Affirm legnagyobb szállítói közül néhány, köztük az Amazon és a Shopify, biztosan nem akar további hatalmat átadni az Apple-nek, amely más területeken versenytársa.
Még ha az Apple le is nyel egy kis BNPL-piaci részesedést, rengeteg bevételre lehet szert tenni. A KeyBanc Capital Markets elemzői azt írták, hogy az Apple belépése a BNPL-be „fontos gyorsítója lehet a szélesebb körű iparági bevezetésnek”, míg a Morgan Stanley elemzője úgy vélte, hogy az Apple ügyfélköre valószínűleg eltér az Affirm és a Block ügyfélkörétől.
Míg a nagyobb BNPL piac épül, a jelenlegi nehézsúlyúak most már észreveszik: az Apple eljött, hogy elvigye az ebédjét.

Jacob Carpenter Data Sheet – The Fortune

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése