2011. június 9., csütörtök

Felhős idő várható

Steve Jobs cége az iCloud bevezetésével megkezdte elszakadását attól az iparágtól, amelyet naggyá tett - és amely naggyá tette - ez a Bloomberg elemzésének esszenciája, amit a WWDC bejelentések után tett közzé.
Az Apple új szolgáltatása, az iCloud (ősztől) arra lesz képes, hogy az internethez kapcsolódó eszközök közti adat-cserét, -szolgáltatást kínáljon, ez pedig - többet nem említem, de a Bloomberg szerint - újabb lépés a személyi számítógép ipartól elfele. Jobs nevéhez olyan történelmi sikerek kapcsolódnak, mint a 70-es és 80-as években a számítógépek - Apple II és Macintosh - bevitele az otthonokba. Az iCloud az Apple eszközei és az iTunest futtató pécék számára lesz elérhető.
Jobs több mint egy évtizede azon dolgozik, hogy az Apple legyen az otthonok elektronikus szórakoztató központja, csökkentve a szoftverek területén a Microsoft Windows rendszerének dominanciáját, a hardverek területén pedig a HP részesedését. Az iCloud rendszerben az adatokat az Apple szerverei tárolják - ezt a megoldást nevezik az informatikusok "felhő"-nek - és automatikusan szinkronizálják. Ennek eredménye, hogy a felhasználó összes érintett eszközén megegyező tartalmat talál.
"A pécé lesz a felhő-technológia ikonikus áldozata. - véli Steve Perlman, az OnLive Inc. vezetője, egykori Apple alkalmazott - És az Apple tudja ezt."
Az Apple az iPhone és iPad lendületet át akarja menteni a "post-pécé" időre, a lendületből versenyelőnyt, vezető szerepet szerezve. A cég eddig 25 millió iPadet adott el, jó részt pécé eladás rovására. A befektetőket sem a Microsoft, sem a HP nem kápráztatta el az elmúlt negyedéves adatokkal. Ennek egyik oka, hogy a két cég a tablet piacon szinte észrevehetetlenek.

Pécé értékvesztés
Az iCloud bejelentésekor elhangzott adat szerint 200 millió iOS eszközt - iPadet, iPhone-t és iPod touchot - adott el az Apple. Ezeken az eszközökre 425 ezer futtatható alkalmazást kínál az App Store.
"Szándékunk az, hogy a pécére és a Macintoshra úgy tekintsünk, mint eszközre - ahogy tekintünk az iPadre, az iPhone-ra vagy az iPod touchra - jelezte a várható értékvesztést a szokás szerint farmernadrágba és fekete garbóba öltözött Jobs a WWDC bevezetőjében. A digitális életünk központját áttoljuk a felhőbe."
Az iCloud fizikailag az Észak-karolinai adat-központban lesz, az Apple napokban fejezi be az egy milliárdos beruházását. Fizikailag itt szinkronizálódnak majd naptáraink, címlistáink, leveleink, iTunes zenéink, fényképeink, alkalmazásaink és fájljaink.
"Téved, aki szerint mi ezt nem gondoljunk teljesen komolyan" - jelentette ki Jobs, miközben az adat-központ képeit mutogatta. Idén egyébként ez volt Jobs második nyilvános megjelenése. Noha január 17-e óta ismét betegszabadságon van, folyamatosan részt vesz az Apple döntéshozatalában. Ez már a harmadik hosszabb távolléte 2004 óta, amikor ritkán előforduló rákos megbetegedéssel diagnosztizálták.

Amazon, Google
A felhős versenyben az Apple-nek két cégre is érdemes figyelnie. Az egyik az Amazon.com, amely a legnagyobb netes viszonteladó, a másik a Google Android operációs rendszere, amelyet a konkurens tabletek és okos-telefonok használnak. Az Amazon értékesíti a legtöbb eKönyvet, saját felhő-szolgáltatást indított. A Google Androidja fut a Samsung, a HTC és a Motorola készülékein, ez jelenleg a piac 36 százalékát jelenti, amíg az iPhone részesedése 17 százalék (Gartner adat).
Az Apple a pécé-értékvesztést azzal is elősegíti, hogy az eszközeinek szinkronizálásához nem szükséges az eszközt kábellel számítógéphez kötni. A bejelentett szoftver-frissítés szerint az eszközök wifi-n át szinkronizálódnak. Egy iPhone-nal készített fénykép azonnal átkerül iPadre, Macre.
"Az eszközök folyamatos szinkronban tartása kimondottan izgalmas feladat" - állította Jobs.

Zárt ökoszisztéma
A Jobs bemutatta internet-szolgáltatás csak az Apple hordozható eszközeivel érhető el. Ezzel ösztönzi a felhasználókat arra, hogy rendszeren belül maradjanak, amikor eszközt vagy szolgáltatást vásárolnak, ez Gene Munster (Piper Jaffray) elemző véleménye. "Az Apple arra készteti vevőit, hogy újra, második, sokadik Apple eszközt vásároljanak" - írta egy jegyzetében.
Az Apple zárt rendszere ugyanakkor segítség a konkurenseknek, beleértve a Google-t, az on-line fájltároló szolgáltatást kínáló Dropboxot - a gondolat a szintén felhő-alapú szolgáltatást kínáló Salesforce.com vezetőjéé, Marc Benioffé. Olyan szolgáltatás kínálásával, amely nem csak Apple eszközökről elérhető, élhetnek az említett vállalkozások.
Az iCloud szolgáltatás - amely ingyenes lesz - fizetős része az iTunes Match. A 24,99 dollár díjú szolgáltatás a felhasználó iTunesában található zenéket keresi és jegyzi meg a felhőben. A zenék nem kerülnek feltöltésre, de az azonosítás után azt másik Apple eszközre szinkronizálhatjuk.

Ingyen
Az ősszel megjelenő iOS-szel együtt lesz az ingyenes iCloud is elérhető. Felhasználónként 5GB tárhely áll rendelkezésre fájlok tárolására, az alkalmazások, könyvek és fényképek (maximum ezer darab) tárolása az 5GB-on felül történik. Az iOS automatikus értesítési rendszert is hoz, így csatornázva egybe a különböző rendszerek üzeneteit. Hasznos újdonság lesz az is, hogy neten talált cikkeket eltehetünk későbbi olvasásra. A Twitterrel kötött együttműködés jegyében ahol csak lehet, Twitter-integrációra lelünk majd. Az újságok előfizetés kezelését segíti majd a Newsstand alkalmazás.

MobileMe
Az Apple iCloudja a MobileMe helyére lép (a MobileMe pedig anno a .Macet váltotta le). A MobileMe nehézkesen indult, sokszor állt technikai ok miatt, ilyenkor a felhasználók nem érték el leveleiket sem. Mindezek ellenére vagy emiatt az évi 99 dolláros MobileMe-nek három millió előfizetője van - a számadat a Forrester Researchtől származik. Az ingyenes iCloud nagyságrenddel több felhasználóra számít.
"Sokat tanultunk - mondta Jobs a MobileMe-ről -, gyakran szükségből."

Adam Satariano és Peter Burrows nyomán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése