2019. június 17., hétfő

Na és akkor hol vagyok? Avagy térképhasználat.

"Nem elég egy eszközt megvenni, használni is tudni kell" – jutott eszembe tegnap, amikor kedvenc kávézóm teraszán a harmadik udvarias turista kérdezte meg, hogy merre van ez vagy az az épület [nyomtatott] térképpel a kezében. A másik kezében meg mindegyiküknek, plusz az összes családtagjának, ott volt a telefon (ma már szinte mindegyik okos, ezek nagyon okosak voltak, sőt). A harmadiknál ráuntam a [nyomtatott] térképen való mutogatásra, és az iPhone Google mapsbe beírtam a címet, kitt és katt, már mutatta is, hogy jutok oda, gyalog, busszal vagy kocsival.


Igen, a térképet meg kell tanulni olvasni. Én még [nyomtatott] térképen nőttem fel. Édesapámtól megtanultam, hogy keresek két utcanévtáblát – nagyon valószínű, hogy ezt utcasarkon találom meg – és a két utcanévnek megfelelően beforgok a térképpel. Aki elég idős, annak a Falkplan kihajtható térkép biztos beugrik*.
Oksa, van olyan is, aki ha egy útelágazáshoz érkezik, ahol lehet balra meg jobbra menni, akkor képes pár perc után azon az úton visszaindulni, amelyiken jött... Ahogy egy ismeretlen aluljáróból is jó helyen lehet feljönni, ha az ember két dolgot tud, hogy hol szeretne feljönni (sarok, út...) és el tudja olvasni a fel- kijárat fölötti útmutatást. Japánt és Arábiát megjárt ismerősök szerint a nem európai betűkkel is megy, csak sokkal lassabban.

Kék pont és a többi...
A képen a kék pont mutatja, hogy hol vagyok. A Google, az Apple és az összes térkép alkalmazás megmutatja, hogy hol vagyok. Ha mégsem, akkor lehet, hogy nem engedélyeztük az adott alkalmazásnak a helymeghatározáshoz való hozzáférést. Ha engedélyeztük, és még sem tudja, akkor lehet, hogy nincs térerő, wifi.
A nagyobb, áttetsző kék kör azt mutatja, hogy a rettenetesen okos alkalmazás nem tudta méterre pontosan belőni, hogy hol is vagyunk, az áttetsző részen bárhol lehetünk, de nagyon valószínű, hogy a kék pontban állunk.
Merre áll kezünkben az iPhone? (Ami ugye nem feltétlenül egyezik meg azzal, hogy merre nézünk.) Amerre a kék körből kifelé áramló kék sugár mutat – a képen jobbra és kicsit lefele. (Saját tapasztalatom az, hogy ez utolsóban nem szabad száz százalékig bízni, érdemes kicsit mozgatni a vízszintesen tartott iPhone-t.

Na és akkor hol vagyok?
Ha a Marsról pottyantottak le, és a fenti képet látom az iPhone-on, akkor bizony nem tudom. De! Ha összecsippentem (nagy- és mutatóujjal) a térképet, akkor nagyobb áttekintést kapok. Előbb-utóbb csak rájövök, hogy melyik országban járok.

Újszülöttnek minden vicc új
Kérlek, tanítsátok meg térképhasználatra családtagjaitok, barátaitok! Ha már egy pár százezer forintos eszközzel rohangálnak, akkor tudják is, milyen hasznos segítség van a kezükben. De azt is írhattam volna, hogy aki tudja, adja tovább. És célba jutunk.

* A könyvheten a Cartogaphia standjánál elbeszélgettem, és meglepve hallottam, hogy még mindig van igény a hagyományos várostérképekre. Video kill the radio star – ja nem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése