2022. november 16., szerda

Egy admin nem admin avagy #FB #2FA #CodeGenerator

Az elmúlt héten a Facebook újra emlékeztett, hogy egy admin nem admin – ez a bejegyzés erről fog szólni.
Három eszközömön is használom az FB-t: Macen Safari alól és iPaden és iPhone-on alkalmazásként. Mivel néha-néha hirdetek – mint Macademia –, ezért az FB rákényszerített a két lépcsős autentikáció használatára. Én korábban és azóta is utálom a két lépcsős autentikációt. Én úgy gondolom, hogy igenis bűnhődjön meg az, akinek '1234' a jelszava (azaz könnyen kitalálható). És büntessék vagyonuk többszörösére azokat a cégeket, akiktől "kiszivárog" pár száz millió felhasználó jelszava. Mindennek ára van. De mivel az FB erősebb, lett két lépcsős autentikációm.

Egyedi pechem, de sok ezren osztoznak sorsomban, akiknek nem elérhető az FB-n a CodeGenerator. A két lépcső másodikaként ez generálna kódot, amit baromi gyorsan meg kell adni. Azaz, ha nincs CodeGenerator, akkor nem tudsz belépni/visszalépni. Persze ekkor lehetne kérni az FB-t, hogy küldjön SMS-t, vagy adott emailre küldje a második lépcsős kódot – de nekem ilyen lehetőséget nem kínált az FB sem a Macen, sem az iPaden, sem az iPhone-on. Ami addig nem volt gond, amíg nem kellett belépni.

De az FB a Macen egy nap kidobott
És nem volt visszaút. Igen, mindent és még annál is többet megpróbáltam én, a kollégáim és FB hozzáértők az iPaden (pár órával a Mac után az is kidobott és nem engedett vissza) és az iPhone-on – eredménytelenül. Ekkor gondolkodtam el, mit fogok elveszíteni, ha az utolsó eszközön is kidob az FB? Mihez nem lesz hozzáférésem?

Oké, a feltöltött képeim, szövegeim mennek a lecsóba. Kár, de nem pótolhatatlan. Nem pótolhatatlan, mert az FB nem a képek tárolásának a helye. Azért nem, mert az első percben, amikor elkezded használni az FB-t, lemondasz minden feltöltött dolgod jogáról a FB javára. Igen, le. Ezért szélesen röhögök, amikor kétévente végigsöpör az FB-n a szétmásolt bejegyzés, amiben eltiltják a képek, videók... használatától az FB-t. Barátaim, próbáltál már az OTP-nek mailt küldeni, hogy nem fogadod el a kamatát, kondícióit? És? Még jobban elkanyarodva, a jogok az FB-é, és nem másé. FB-ről képet felhasználni az FB meglopása – de kanyar vissza.

Szóval a saját képeim, videóim, amelyeket megosztottam az FB-vel, megtalálhatók a merevlemezemen, SSD-n, és persze a Time Machine mentésemben is.

Ami nincs meg lokálisan, az a létrehozott FB Oldalak és Csoportok adminsága. De. Bölcs előrelátásból, tapasztalatból, megfogadva az útmutatásokat, tanácsokat, minden csoportban és oldalon van másik admin, nem is egy. Egy olyan admint is létrehoztam, amit semmire, de igazán semmire sem használok – igen, kellett hozzá egy FB account, amit – ugye –, az FB szerint csak valós személy hozhat létre, és mindenki csak egyet, de amíg ennyire minősíthetlenül rossz az FB szoftvere és helpdeskje, addig ez lesz. Szóval leellenőriztem, hogy a tartalék, mentő FB account működik-e. Igen, zöld pipa. Biztos, ami biztos, még pár személynek adtam admin jogot, vázolva a helyzetet.

Egy admin nem admin
Ismét kikanyar. Mindenhol legyen két adminod. Az egyiket bármiért elveszíted, van egy másik. Macen is legyen! Ha nincs, most hozz létre egyet!

Amit még elveszítettem volna, az az FB és más alkalmazások kapcsolata. Egyrészt (ha olyan hülye lettem volna, azaz megbíznék az FB-ben), akkor sok oldalra a Belépés FB-vel-t használtam volna, azaz az FB login-jelszóval léptem volna be. Ha nincs FB, akkor ezek a belépések is mennek a kukába.

A másik FB és alkalmazás kapcsolat, amit buktam volna – átmenetileg –, számos automatizmus, amelyek az FB oldalaimmal, a rám bízott oldalakkal, csoportokkal kapcsolatos automatizmusokat kezelik: IFTTT és Zapier rutinok. Ezeket is lehet pótolni, áttenni az új FB accountra.

Vissza a CodeGeneratorhoz! Miután egy tucat kolléga és ismerős próbálkozott a megoldás megtalálásával – hogyan használjuk a nem létező CodeGenerátort –, Berényi Konrád nyert (forgatta a legügyesebben a Google-t).

Szerencsém volt, mert az iPhone-on még be tudtam lépni az FB-ra. A "házikó" nézetben a keresőbe beírva a Code Generatort az első kapott találat a nyerő. Elindul az az átkozott Code Generator.

AMAMA

Erre a névre hallgat mostanában az Apple-Microsoft–Alphabet (Google)–Meta (FB)–Amazon csoport. Az Apple (Mac, iPod és iPhone), a Microsoft (Windows, Office), a Google (kereső, Ad, analytics) és az Amazon (egy kattintásos vásárlás) le tett jelentős dolgot az asztalra, oké: a netre, gépre – a Google kereső, analitika nélkül sem lenne nagyon élet a neten. A FB a legsikeresebb barát-nyilvántartó alkalmazás, de ez minden. A négyek szoftverei sem hibátlanok, de annyi hiba és bug, mint az FB-ben, egyikben sincs. Az FB helpdeskje leginkább a helpdesk karikatúrája. Jobs, Gates, de még Bezos is "látnok", a Google-fiúk (fiúk?) meg nem tetszelegnek olyan szerepben, ami nem áll jól nekik. Zuckerberg? Who is the fuck is Zuckerberg?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése