2021. március 19., péntek

Apple M1 és az el nem induló alkalmazás, valamint a megoldás

Pár hete M1-es Macet használok. Az előző Macbook Airről szinte gond nélkül átköltöztem. Az új gép feletti örömöt fokozza, hogy az ősöreg iMacről végre át– és összemásolhattam a fotóim és zenéim. A fényképek kapcsán vettem elő Power Photost, hogy a szerény tárhelyek miatt ide-oda másolt fényképek, képek közül kiszűrjem a duplikáltakat. Vagy öt éve használtam utoljára a programot, szerencsére volt újabb változata is, mert a régi már nem is volt futtatható. A letöltés sikerrel lefutott, utána viszont képtelen voltam elindítani.
Bármilyen alkalmazást is telepítünk a Macre, ha az nem az App Store-ból való, akkor a Mac elsőre nem hajlandó azt elindítani addig, amíg meg nem nyitjuk a Rendszerbeállítások Biztonsági ablakát. Ott egy ilyen esetekben megjelenő gombra kell kattintani jelszó megadása után, hogy feloldjuk a Mac kapuőrének tiltását. Helyes, senki sem mondhatja, hogy csak úgy véletlenül a gépére került valami.
Meg is tettem, de az alkalmazás nem futott, újra és újra a Biztonsági beállításokhoz irányított. Kuka, új letöltés, semmi változás. Az üzenet változatlanul az, hogy nincs jogom az alkalmazás futtatásához. Ez kicsit bosszantott, mert – azért leellenőriztem – admin jogom van a Macemen, még szép. A harmadik körben ugrott be, hogy ha nincs jogom, akkor majd adok magamnak!
Az alkalmazásról kért info ablak – ez a bejegyzés illusztrációja – alján azonban láttam, hogy van jogom az alkalmazás futtatásához. Ha már úgyis itt jártam, biztos, ami biztos, tudod kivel fogsz te kiszúrni, felvettem magam külön is, teljes joggal. Ezt nem illik, ne tegyük, pontosabban csak akkor, ha tudjuk, hogy mit teszünk. Ennek sem volt eredménye, a Mac 5:0 arányban vezetett ellenem. Fülemen már gőz csapott ki a dühtől.
Amikor az info panelen megláttam az "Opening with Rosetta" opciót. Bejelöltem, mivel ez volt az első Rosettás alkalmazásom, így még ki kellett várnom a Rosetta letöltését és telepítését. Utána kilépés, belépés és már futott is a Power Photos.
Oks, mi az a Rosetta? A Rosetta egy kő, amiről törin tanultunk. Az Apple processzor váltásakor (PowerPC-ről Intelre, Mac OS X 10.4 Tiger, 2006) már volt egy Rosetta alkalmazás. Most ismét processzor váltás van (Intelről Apple-re), így ismét van Rosetta alkalmazás. Ennek segítségével futtathatók azok az alkalmazások, amelyeknek nincs M1 változata. Ahogy tizenöt éve, úgy most is lesz majd egy nap, ami után az új macOS alatt már nem lesz Rosetta és nem fognak futni a nem Apple processzorosított alkalmazások.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése