2021. március 26., péntek

Edge a Macen

Dwight Silverman, a Forbes szakírója beleszeretett a Microsoft Edge-be. Az ő véleményét osztom meg, sokan használnak Microsoft alkalmazásokat Macen, ez a böngésző besimul a Word és Teams világába.
Amióta Macet használtam, kerülgettem az Apple saját böngészőjének, a Safarinak használatát. Az első Macen – egy 2006-os fekete MacBookon – a Firefoxot részesítettem előnyben, és amikor a Google Chrome 2010-ben végre elérhető lett, akkor arra váltottam. Azóta Chrome-on-Mac felhasználó vagyok.

Voltam, eddig.

A hónap elején a Microsoft kiadta az Edge böngésző új macOS változatát. Az Edge a Google Chrome-hoz hasonlóan a nyílt forráskódú Chromium platformra épül. Ez az alapértelmezett böngésző a Windows 10 rendszeren, és 2020 eleje óta elérhető a Macesek számára. Flörtöltem vele, de ez az új verzió teljesen elcsábított, köszönhetően egyetlen, de varázslatos funkciónak.
Az Edge for Mac 89-es verziójával lehetősége van úgy beállítani a lapokat, hogy a weboldalak függőlegesen, a böngésző bal oldalán található oldalsávban jelenjenek meg, nem pedig vízszintesen a tetején. Azok számára, akik több tucat lapot nyitnak meg egy munkamenet során – amikor ezt írom, 31 fül van nyitva – ez az elrendezés kinyilatkoztatás.
Ha sok fül vízszintesen jelenik meg, mindegyik egyre keskenyebbé válik, ahogy egyre többet nyitok meg. Végül az egyes oldalak neve nem is látható, csak egy ikont. Ez megnehezíti egy adott fül megtalálását.
De amikor a lapokat vízszintesen rendezik, a címek láthatóak maradnak, így sokkal könnyebben megtalálhatók. Ha szeretném, összecsukom a bal oldali oszlopot, hogy csak az oldal ikonja jelenjen meg, de a nyitott használat a megfelelő, különösen, ha 16:9 képaránnyal rendelkező MacBook Pro vagy Air készüléket használsz.
Körülbelül tíz percet vett igénybe az új verzió belakása, mielőtt megvett volna. De nem ez az egyetlen olyan funkció, amely nagyszerű böngészővé és minden bizonnyal jobb választássá teszi, mint a Chrome.
Amikor a 2000-es évek végén bemutatkozott a Windows Chrome, a Firefox karcsúbb alternatívájaként emlegették, amelyet viszont az Internet Explorer alternatívájának tekintettek. A Firefox akkoriban memória- és erőforrás-pazarlóként volt ismert, mára többen a Chrome-ot tartják annak. Bár az Edge ugyanarra az alapra épül, mint a Chrome, de a Microsoft jobban oldotta meg a feladatot..
Amikor a Chrome-ot indítom egy Intel alapú Mac-en (macOS 11.2.3), futtatáshoz körülbelül 900MB kell. Az Edge ezzel szemben körülbelül 680MB-ot használ. Mindkettővel dolgozom, a Chrome következetesen lényegesen több memóriát használ, mint az Edge, ha ugyanazokat az oldalakat töltik be.
Egy másik példa, ahol a Microsoft megelőzi a Google-t az erőforrás-kezelés. A Sleeping Tabs, amelyek meghatározott idő után felfüggeszti a weboldalak aktivitását a CPU és a memória felszabadítása érdekében. A Chrome rendelkezik ezzel a Tab Freeze névre keresztelt funkcióval, de az Edgeben szabályozhatjuk, hogy mennyi ideig maradjanak felfüggesztve a lapok.
A Safari felhasználói kiváló Reader Mode funkciót élveznek, amely eltávolítja a hirdetéseket és egyéb zavaró tényezőket, csupán szöveget mutatják. A Chrome-nak nincs ilyen (bár vannak kiterjesztések, amelyek utánozzák), de a Microsoft Edge igen - és sokkal könnyebb a szemnek, „manilaszínű“1 háttérrel. Ez a lehetőség csak adott oldalaknál érhető el.

Adatvédelem
Az egyik oka, ami miatt Mac és Windows felhasználók óvakodnak a Chrome-tól, a felhasználóktól gyűjtött adatok mennyisége. Bár az Edge és a Chrome hasonló, az adatvédelem tekintetében nagyon különböznek egymástól.
Az Edge három szintű védelmet nyújt a felhasználóknak, amelyek közül választhatnak: Alap, Kiegyensúlyozott és Szigorú, alapértelmezett a Kiegyensúlyozott. (Ahogy a képen látható, a Tracking-re kellett rákeresni, hogy öt perc után megtaláljam a beállítást.)
Azt is beállíthatja, hogy az Edge szigorú szinteket használjon, amikor az InPrivate böngészést használja, amely hasonló a Chrome inkognitómódjához és ami a Safariban is megtalálható.
Az Edge Chromium gyökerei azt jelentik, hogy a legtöbb Chrome-hoz elérhető bővítményt képes használni. Az Edge for Mac-et akkor teszteltem, amikor először elérhető volt, de nem sikerült eldöntenem, hogy a Chrome-bővítmények megbízhatóan működnek-e. Most sokkal stabilabbak. Nem találtam a Chrome-ra telepített 24 közül egyet sem, amely nem működik az Edge-en. (A Microsoftnak saját boltja van a natív Edge kiterjesztésekhez.)
A Microsoft a Mac verziót is úgy tervezte, hogy illeszkedjen a macOS-hez. Az Edge úgy néz ki, mint egy Mac böngésző, nem pedig olyan, mint egy Big Sur arcplasztikával rendelkező Windows böngésző. Nekem inkább Machez hasonlít, mint a Chrome-hoz.

Nyalóka és rózsa
Nem minden azonban nyalóka és rózsa. Nem sokat törődtem azzal, ahogy a Microsoft megvalósította a szinkronizálást. Importáltam a Chrome könyvjelzőimet, jelszavaimat, kiterjesztéseimet, személyes adataimat és még sok mást. Ám amikor a Microsoft-fiókom használatával bekapcsoltam a szinkronizálást, a könyvjelzőimet olyan régi könyvjelzők helyettesítették, amelyeket évek óta nem használtam. Nem vagyok biztos benne, hogy az Edge honnan szerezte meg őket, de szerencsére kikapcsolhattam a szinkronizálást, újraimportálhattam a Chrome-adataimat, és újra rendben voltam.
A Microsoft az Edge-ben saját szolgáltatásait propagálja. Míg a Chrome lecserélése érdekelt, de meg akartam tartani a Google-t alapértelmezett keresőmotorként. Ezt megtehettem az Edge-ben, bár a kiindulási alapértelmezés a Microsoft Bingje. Az Edge azonban rendelkezik egy hasznos funkcióval, amely lehetővé teszi a keresési eredmények megtekintését a jobb oldali sávban - és ennek keresőmotorja nem változtatható meg a Bingről. Grrrrr.
A Microsoft általi Chromium-platform használata a Chrome-nál jobb Chrome-szerű böngésző előállítására emlékeztetheti a szkeptikusokat és cinikusakat a vállalat 1990-es évekbeli „ölelés, kiterjesztés, elfojtás” (embrace, extend, extinguish) mantrájára. Ez a megközelítés sodorta bajba a céget, az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma azzal vádolta, hogy megpróbálta elfojtani a versenyt a böngészők között.
Nem valószínű, hogy az Edge „''megfojtja''” a Chrome vagy a Chromium projekteket, de ez a megközelítés elegendő lehet ahhoz, hogy a veterán Mac felhasználók tegyenek egy próbát maradandó rossz emlékeik ellenére. Ha Maces Chrome-felhasználó vagy, érdemes kipróbálnod az Edge-et. Külön letölthető Intel vagy M1-es Mac gépekhez. És akkor, ha a fanatikus Safari-felhasználó vagy, szánj időt arra, hogy kísérletezz az Edge-dzsel. Nagyon kellemes meglepetés lehet ... még akkor is, ha a Microsoft.

Forrás: Forbes

1 manilaszín: az újra hasznosított papír színe. Hozzáértőek szerint: "Én valamiféle sötét vajszínnek mondanám, az angol szín elnevezések annyival szélesebb skálán mozognak, mint a magyarok." by House of Style

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése