2020. október 13., kedd

10:06 "Profilkészítésben meg lett akadályozva." Stirlitz* tudta, hogy hibázott. :: Mac, Safari

Egy hónapja sincs, hogy írtam a Safari 14.0 újdonságairól. Az egyik legfontosabb, a jövőre kihatással levő fejlesztés a "követés leleplezés", egy kattintásra megtudjuk, hogy amikor a böngészőben egy oldalon nézelődünk, arról hány további szájt, cég nyer még tudomást, információt. Az ezt megmutató panelnek az aljára vetünk most érdeklődő pillantást.
Essünk át a Kazinczy emlékrészen: a panel magyarsága majdnem olyan gyalázatos, mint az a***.hu zöld reklámjának a hanghordozása.
A lényeg, hogy a Nyomkövetés fülön megnézhetjük (fülöncsíphetjük), hogy az elmúlt harminc napban melyik szájt, cég hány alkalommal próbált nyomunkba szegődni. A lista mindenkinél egyéni, a böngészési szokásától függ. Más böngésző használata esetén is ugyanez lenne az eredmény, csak a másik böngésző nem listáz ilyen szépen.
Semmi meglepetés, a Google és a Facebook erős versenyben, más – nálam - nagyon nem is fért be az első tízbe. A Hotjar jelenléte arra utal, hogy a szájt gazdája érdeklődik az oldalon belüli mozgásunk után, hova húztuk az egeret, hova kattintottunk, legörgettünk-e... A Gemius (most jól megsértem őket) a Google kicsiben.

De miért követnek ennyire minket?
Mert a rólunk szerzett infok adják alapját a hirdetés elhelyezésnek. Hogy én idősb férfi létemre ne kapjak nőgyógyászati hirdetést, hogy aki FB-n eljegyzetté változtatja állapotát, azt ellepjék a házasságkötéssel kapcsolatos hirdetések és így tovább. Internet legenda: egy amerikai tinédzser keresési eredményére alapozva a jólelkú, gondoskodó cég minta terhes-csomagot küldött a részére. Amit, mivel nem volt otthon, az anyja vett át. Este családi összetartás volt.
Egyesével nem igazán vagyunk érdekesek a cégek számára. De csoportokat képeznek belőlünk, és így már igen. Ha valaki egy csoport tagja, akkor érdemes olyannal bombázni, amit a csoport többi tagja használ, vásárol, igénybe vesz. (Ez is közhely volt, de azért leírtam.)
Az ingyenes Google-keresésért, a Facebook jelenlétért az adatainkkal fizetünk. Nem csaj az általunk direkt megadottal, hanem a háttérben gyűjtöttel. Azzal igazán.

* Ki az a Stirltz? Olvasd el itt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése