Előbb-utóbb mindenki belefut abba a feladatba, hogy egy sok oldalas PDF-be mentett prezentációból kellene Keynote prezentációt készíteni. Ez utóbbi persze messze semmit sem mutat Keynote tudásából, mert oldalain egy-egy kép lesz, az adott PDF-ből generált kép. De ha már van egy kép, akkor az felül-rajzolható, átírható, részeiben kitakarható - mindent használhatunk, amit a Keynote kínál.
Biztos száz meg egy módja van sok oldalas PDF Keynote-ba forgatásának, jöjjön a százkettedik!
1. Elindítjuk a Keynote-ot, választunk egy barátságos sablont, majd az első oldalt üres sablonná (Masters > Blank) tesszük. Ezt inkább a szépségért, mint hasznosságért, mint ahogy látni fogjuk.
2. Indítsuk el az Automatort, válasszuk a Workflowt (Munkafolyamat). Aki még életében nem használta az Automatort, ne sokkolja magát, az Automator kicsit önfejű, kicsit nehézkes - de ha sikerül munkára fogni, akkor a legjobb segítő.
3. Nyissunk egy Finder ablakot is, válasszuk ki a Keynote-asítandó PDF állományt, és húzzuk azt át az Automator jobb hasábjába, a nagy ürességbe. Amint elengedjük, egy Automator utasítás keletkezik "Get Specified Finder Items" névvel (én angol nyelvű rendszert használok). Ez az utasítás - amikor majd futtatjuk az Automator rutint, megkeresi a PDF fájlunkat.
4. Az Automator bal szélső oszlopából válasszuk ki a "PDFs"-t, azaz csak a PDF-fel kapcsolatos Automator parancsokat látjuk majd a második oszlopban.
5. A második oszlopban ragadjuk meg a "Render PDF Pages as Images" utasítást, és vonszoljuk a jobb oldalra, az ott található "Get..." alá. Elengedés után a két parancs összekapcsolódik. Ezzel az utasítással fogunk minden PDF oldalt egy-egy képpé alakítani. Választhatunk, hogy fekete-fehér, RGB vagy CMYK legyen a milyen formátumú kép (igen, ilyen konvertálást is lehet az Automatorral végeztetni!), megadhatjuk a felbontást is. Később a felbontás értékének növelésével növelhetjük a kapott képek méretét is.
6. A bal szélső hasábból most a Presentations gyűjteményt jelöljük ki, hogy a Keynote-os utasításokat találhassuk meg könnyen.
7. A második oszlopból válasszuk ki a "Create Image Slide" utasítást és húzzuk át a másik két utasításunk alá jobbra! Ez a parancs annyi új szlájdot hoz létre, ahány oldalas a PDF, és minden oldalra beilleszt egy-egy PDF oldalból generált képet.
8. Az Automator ablak jobb felső sarkán található "Run" paranccsal végeztessük el a feladatsort, a munkafolyamatot.
9. Örüljünk!
A képen látható, hogy a második parancs alján a "Results" gombra kattintottam. Így lehet megnézni, hogy az adott parancs milyen eredményt ad, nagyon hasznos ellenőrzési lehetőség akkor, ha a munkafolyamat nem azt adná eredményül, amit várunk, szeretnénk vagy akarunk. Az eredmény nézhető ikonos formában, felsorolásszerűen és programozó szemmel is). Ha az eredmények közt duplán kattintunk ismert fájlformátumra, akkor azt a vonatkozó alkalmazással meg is nyitja a Mac. A parancsok alján látható zöld pipa az adott utasítás sikeres végrehajtását jelenti, a sárga háromszög gondot. Ahogy írtam, az Automator kicsit önfejű, türelmet meghálál.
2011. november 30., szerda
2011. november 29., kedd
Ami igazán számít (az Apple-nek)
Az az iPhone, az iPhone és az iPhone. A lenti kördiagrammok mutatják a nagyjából fél évvel ezelőtti állapotot és a mait (tegnapit, akkor készítettem a grafikont). Az adatok a Trefis elemző cégtől származtak akkor is, most is. Ők a részvényérték százalékában határozzák meg az egyes területek fontosságát. A számadatokat nincs miért magyarázni, mint tudjuk statisztikával mindent be lehet bizonyítani, és a mindenbe az adott állítás ellentetje is beleértendő. De azért.
Az iPhone helyzete változatlan, egyszerűség kedvéért mondhatjuk, az Apple jóllétének (vagy rosszullétének) két-harmadáért felel. Bőven megvan a kétharmad az iPaddel, ami öt százalékról 14 százalékra növelte fontosságát - gyanítjuk, ez nem a végső érték. Teljes joggal mondhatjuk, hogy az iOS eszközök az Apple részvényárának háromnegyedét teszik ki.
A Macintosh és (ex-Mac) OS jövője? Hát az bizony egyre inkább kétséges. A MacBookok (Air, Pro) részesedése 30 százalékkal csökkent, az asztali gépeké (mini, iMac, Mac Pro) pedig a felére esett. Lassan, lassan (lassan?) eljön az a pillanat, amikor rákérdeznek az Apple közgyűlésen: minek ezt a lábat fenntartani? Megfejelve ezt a gondolatot azzal, hogy a Final Cutot lezúzták - opp pardon, átpozícionálták (erről is lesz hamarosan egy grafikonos bejegyzés) -, a makacs rémhírek a Logic megszűnéséről és a Mac Pro sorozat befejezéséről szólnak, akkor mondhatnánk, hogy a jelek arra utalnak, hogy az Apple (évek óta nem Computer) lassan távozni fog a pécé-gyártás, fejlesztés piacáról. Steve amúgy is azt állította, hogy az iPaddel eljött a pécé utáni korszak. Akkor pedig egy Apple miért is gyártaná a múlt termékeit?
Az iPhone helyzete változatlan, egyszerűség kedvéért mondhatjuk, az Apple jóllétének (vagy rosszullétének) két-harmadáért felel. Bőven megvan a kétharmad az iPaddel, ami öt százalékról 14 százalékra növelte fontosságát - gyanítjuk, ez nem a végső érték. Teljes joggal mondhatjuk, hogy az iOS eszközök az Apple részvényárának háromnegyedét teszik ki.
A Macintosh és (ex-Mac) OS jövője? Hát az bizony egyre inkább kétséges. A MacBookok (Air, Pro) részesedése 30 százalékkal csökkent, az asztali gépeké (mini, iMac, Mac Pro) pedig a felére esett. Lassan, lassan (lassan?) eljön az a pillanat, amikor rákérdeznek az Apple közgyűlésen: minek ezt a lábat fenntartani? Megfejelve ezt a gondolatot azzal, hogy a Final Cutot lezúzták - opp pardon, átpozícionálták (erről is lesz hamarosan egy grafikonos bejegyzés) -, a makacs rémhírek a Logic megszűnéséről és a Mac Pro sorozat befejezéséről szólnak, akkor mondhatnánk, hogy a jelek arra utalnak, hogy az Apple (évek óta nem Computer) lassan távozni fog a pécé-gyártás, fejlesztés piacáról. Steve amúgy is azt állította, hogy az iPaddel eljött a pécé utáni korszak. Akkor pedig egy Apple miért is gyártaná a múlt termékeit?
2011. november 28., hétfő
Black Friday-ra Cyber Monday
Azaz - állítólag - ma van a netes vásárlás napja, ez a szép amerikai hagyomány még nem érte el az itthoni Maceseket, de ami késik, az ... késik. Amerikában egyébként a mai napi netes vásárlás alapján mondják meg, hogy mi ígérkezik a karácsony sláger-termékének.
2011. november 26., szombat
iPad - Love (persze, hogy Eszterrel!)
Eszter (OS X Lion magyar hangja) nekifutott az ötödik iPad reklámnak is. A "hozzád" két z-vel történő kimondása nem ment. Pedig próbáltuk hárommal, néggyel...
2011. november 25., péntek
Fekete Péntek
Emlékeim szerint a Starking tartott először Black Friday-t, ma mindhárom APR 5-10 százalékos kedvezménnyel kínálja számos polcon lévő termékét. Hogy ki melyiket, arról a legjobb személyesen meggyőződni - ezen a napon (általában) senkinek semmit sem raknak félre, klasszikus info-szlenggel: first in-first served/out, azaz, aki előbb jön, az viheti a terméket. Amelyből ugyan feltöltötték a raktáraikat a cégek, de az akció a készlet erejéig tart.
A Fekete Péntek amúgy 100 százalékig amerikai találmány, nevét egy véres, halálos áldozatokkal járó tüntetésről nyert, amit a kereskedők átformáltak. Ez a hálaadás utáni nap a karácsonyi bevásárlás első hivatalos napja - már ha van ilyen. Így a Valentin (ősi magyar név, Árpád öccsét is így nevezték, nemde?) nap után úgy tűnik, hogy a Black Friday is beköltözik a naptárunkba.
Ami azért szép, mert mára hirdette meg a Tudatos Vásárló a vásárlás mentes napot. Ma kellene megállni, hogy egy-egy reklám láttán hanyatt-homlok ne rohanjunk boltba vásárolni. (Amikor lelkes világmegváltó korban úgy éreztem, hogy a csapot azonnal el kell zárni, nem folyatjuk nyáron hideg vízért, mert Afrikában az elfolytból ezrek olthatnák szomjukat, akkor kérdezte meg egy szkeptikus, hogy ez ok, de hogy jut le a vödörnyi víz a szomjazókhoz? hogy lesz attól ott több, ha itt takarékoskodom.)
És a Moody’s gondoskodott arról, hogy ez a péntek igazán fekete legyen - nehéz volt elérni, hosszan kellett érte küzdeni, de elértük.
A Fekete Péntek amúgy 100 százalékig amerikai találmány, nevét egy véres, halálos áldozatokkal járó tüntetésről nyert, amit a kereskedők átformáltak. Ez a hálaadás utáni nap a karácsonyi bevásárlás első hivatalos napja - már ha van ilyen. Így a Valentin (ősi magyar név, Árpád öccsét is így nevezték, nemde?) nap után úgy tűnik, hogy a Black Friday is beköltözik a naptárunkba.
Ami azért szép, mert mára hirdette meg a Tudatos Vásárló a vásárlás mentes napot. Ma kellene megállni, hogy egy-egy reklám láttán hanyatt-homlok ne rohanjunk boltba vásárolni. (Amikor lelkes világmegváltó korban úgy éreztem, hogy a csapot azonnal el kell zárni, nem folyatjuk nyáron hideg vízért, mert Afrikában az elfolytból ezrek olthatnák szomjukat, akkor kérdezte meg egy szkeptikus, hogy ez ok, de hogy jut le a vödörnyi víz a szomjazókhoz? hogy lesz attól ott több, ha itt takarékoskodom.)
És a Moody’s gondoskodott arról, hogy ez a péntek igazán fekete legyen - nehéz volt elérni, hosszan kellett érte küzdeni, de elértük.
2011. november 23., szerda
Ez a Steve Jobs könyv nem "a" Steve Jobs könyv
"Evés után állj vagy ezer lépést járj!" - mondta sokszor nagyapám, ezért ebéd után (lifttel :) lementem a Libribe. Itt találtam rá erre a könyvre, a neten (épp most) elérhetetlen kiadó munkájára. A könyv kötése épp olyan gagyi, mint a tördelése (Word, jobb esetben Corel Draw) vagy a tipográfiája - épp fordítottja mindannak, ami miatt az Apple az, ami; amivé Jobs tette és ami miatt Jobst kedveljük. Beleolvasás után jelzem, a tartalom méltó a megjelenéshez.
Kedves rokonok, barátok és ismerősök! Apple rajongó rokonotoknak, ismerősötöknek ne ezt a könyvet vegyétek meg. Ez az a gagyi, amit már hírnevére építve rohammunkában nyomnak ki, hogy elszipkázza a tájékozatlan jóakaró könyvvásárlót. De azt is mondhatnám: nekem nagyon-nagyon nem tetszik ez a könyv: se megjelenése, se tartalma.
2011. november 22., kedd
Célérték keresése
Anno így hívták az Excel egyik leghasznosabb szolgáltatását. A célérték keresés (goal seek) használata roppant egyszerű volt, az Adat vagy Data menü egyik pontjából kiválasztottad, megadtad a három kért adatot és lőn! Megadandó az a cella (1), amelyben épp ezt (2) a számértéket szeretnéd kapni, ehhez az Excel változtassa egy másik (3) cella értékét. Vér egyszerű példával: hányszor nyolc hatvannégy? A Célértékkeresőben megadom a (1) hatvannégyet (2) tartalmazó cellát és értékét, majd kiválasztom a hányszor (3) cellát. Az Excel tudja, hogy a (3) cellába nyolcat kell írni. Annyi a lényeg, hogy az Excel izgatta cellától függjön az a cella, amiben az adott értéket szeretném elérni.
De hogy ezt a parancsot hova rejtette el a Microsoft az új Office-ban? A Help javasolta menü nem létezik. A fellelési helye az Adatok nézetben van, a Lehetőségelemzések alatt. Amelyet, ha kiválasztasz, négy bekezdésnyi olvasmányt kapsz, csak ha adott helyén klikkeled meg a szerencsétlen Lehetőségelemezés szöveg-ikon kombót, akkor jelenik meg ez a parancs... Szerencsére működni ugyanúgy működik, mint eddig.
De hogy ezt a parancsot hova rejtette el a Microsoft az új Office-ban? A Help javasolta menü nem létezik. A fellelési helye az Adatok nézetben van, a Lehetőségelemzések alatt. Amelyet, ha kiválasztasz, négy bekezdésnyi olvasmányt kapsz, csak ha adott helyén klikkeled meg a szerencsétlen Lehetőségelemezés szöveg-ikon kombót, akkor jelenik meg ez a parancs... Szerencsére működni ugyanúgy működik, mint eddig.
2011. november 17., csütörtök
Steve Jobs könyv magyarul
Steve Jobs életrajza című könyv magyar kiadása - a HVG által - november 28-án jelenik meg. Aki azonnal kézbe akarja venni, rendelje meg 2011. november 23-ig, így 4 900 forint helyett 3 675 forintért juthat hozzá.
2011. november 15., kedd
Szolgálati közlemény
A blog-statisztika szerint valahol intranetes oldal részévé váltam alig egy hete - nem gond -, de úgy megtudnám, kinél a hol a miért?
2011. november 12., szombat
Országméret és disztribúciók
Dolgozó életem értelmét jelentő két 'A' betűs cége rendelkezik már hazai irodával. Mindkettőnek van jól bevált, sokak által ismert disztribútora (nagykereskedője), e két cég már több, mint egy évtizede látja el feladatát, szinte az adott termék magyarországi megjelenése óta. Ám mindkét 'A' betűsnek mára lett egy második nagykereskedője, nem véletlenül ugyan az a vállalkozás. A nevében apró cég az összes többi országban, ahol jelen van - "is the world’s largest technology distributor and a leading technology sales, marketing and logistics company for the IT industry worldwide" - állítólag remekül teljesít, itthon viszont ... de inkább jöjjön két történet:
Az egyik 'A' dealer (kiskereskedő, viszonteladó) megkeresésére: legyen ő a nagykereskedője, ne a másik, a mindenki által ismert; a szóbeszéd szerint azt a választ adta, hogy csak akkor teszi ezt meg, ha a kiskereskedő mindig előre kifizeti az áru ellenértékét, valamint vállalja, hogy évente fél milliárd forint összegben rendel.
A másik 'A' most szervezi át viszonteladóit - inkább idézem levelezésünket:
Levél tőlem
Jó napot!
Évtizedek óta adunk el és oktatunk 'A' szoftvereket, érdekel a rendezvény, ezért jelentkezem.
Ferenczy Gábor
(cégneve)
Válasz
Tisztelt Partnerünk!
Milyen cégnéven találhatjuk önt meg a rendszerünkben?
Köszönettel,
név és teljes elérési útvonal
Országméret és disztribúciók
A fentiek miatt gondolkodtunk el, miért van csak egyetlen életképes nagykere a két 'A'-s cégnek, miért életképtelen a másik. Rövid gondolkodás után arra jutottunk, hogy Magyarország egy nagykereskedőnek nagy - hiszen rendre igény fogalmazódik meg az anyavállalat és a kiskereskedők részéről is egy második viszonteladó után. Ugyanakkor az ország túl kicsi ahhoz, hogy két rendesen működő nagykereskedőt eltartson - legalábbis e két cég esetében, bár kapásból tudnánk sorolni továbbiakat is. Így lett az 'A'-k és működő nagykerük afféle csuka-fogta-róka-fogta-csuka, bár szívesen vennék a második létét, az elsőnek igazán nem vághatnak alá, mert a bevétel onnan jön. És a pénz beszél, a kutya ugat, a karaván halad.
Az országméret egyébként nem csak lélekszám okán meghatározó, de fizikai méretében is, ma egy nap alatt el lehet jutni az ország egyik végéből a másikba és vissza - bár ez alacsony fokú élvezet. Ugyanez nem feltétlenül igaz mondjuk Lengyelországra vagy Romániára - itt élnek a földrajzi korlátok. Persze az áru mindent kibír, meg van telefon, mail - de valahogy ez a személyesen meg tudjuk beszélni, legalábbis mifelénk, számít. Másik példa - nem a két 'A' esetén - van olyan hardver és szoftver-disztribúció, amelynek székhelye nem Varsó (elveszett a Somló) vagy Bukarest, hanem Krakkó vagy Temesvár vagy Kolzsvár. Itthon nagyon le kellene menni alfába, hogy pécsi-, debreceni vagy szegedi székhelyű (nem telephely) vállalkozást találjak, amely valamely jelentősebb márka képviselet lenne. (Az egy Albacomp - Székesfehérvár - jut hirtelen eszembe.)
Nincs konklúzió. Csak eszembe jutott.
Az egyik 'A' dealer (kiskereskedő, viszonteladó) megkeresésére: legyen ő a nagykereskedője, ne a másik, a mindenki által ismert; a szóbeszéd szerint azt a választ adta, hogy csak akkor teszi ezt meg, ha a kiskereskedő mindig előre kifizeti az áru ellenértékét, valamint vállalja, hogy évente fél milliárd forint összegben rendel.
A másik 'A' most szervezi át viszonteladóit - inkább idézem levelezésünket:
Levél tőlem
Jó napot!
Évtizedek óta adunk el és oktatunk 'A' szoftvereket, érdekel a rendezvény, ezért jelentkezem.
Ferenczy Gábor
(cégneve)
Válasz
Tisztelt Partnerünk!
Milyen cégnéven találhatjuk önt meg a rendszerünkben?
Köszönettel,
név és teljes elérési útvonal
Országméret és disztribúciók
A fentiek miatt gondolkodtunk el, miért van csak egyetlen életképes nagykere a két 'A'-s cégnek, miért életképtelen a másik. Rövid gondolkodás után arra jutottunk, hogy Magyarország egy nagykereskedőnek nagy - hiszen rendre igény fogalmazódik meg az anyavállalat és a kiskereskedők részéről is egy második viszonteladó után. Ugyanakkor az ország túl kicsi ahhoz, hogy két rendesen működő nagykereskedőt eltartson - legalábbis e két cég esetében, bár kapásból tudnánk sorolni továbbiakat is. Így lett az 'A'-k és működő nagykerük afféle csuka-fogta-róka-fogta-csuka, bár szívesen vennék a második létét, az elsőnek igazán nem vághatnak alá, mert a bevétel onnan jön. És a pénz beszél, a kutya ugat, a karaván halad.
Az országméret egyébként nem csak lélekszám okán meghatározó, de fizikai méretében is, ma egy nap alatt el lehet jutni az ország egyik végéből a másikba és vissza - bár ez alacsony fokú élvezet. Ugyanez nem feltétlenül igaz mondjuk Lengyelországra vagy Romániára - itt élnek a földrajzi korlátok. Persze az áru mindent kibír, meg van telefon, mail - de valahogy ez a személyesen meg tudjuk beszélni, legalábbis mifelénk, számít. Másik példa - nem a két 'A' esetén - van olyan hardver és szoftver-disztribúció, amelynek székhelye nem Varsó (elveszett a Somló) vagy Bukarest, hanem Krakkó vagy Temesvár vagy Kolzsvár. Itthon nagyon le kellene menni alfába, hogy pécsi-, debreceni vagy szegedi székhelyű (nem telephely) vállalkozást találjak, amely valamely jelentősebb márka képviselet lenne. (Az egy Albacomp - Székesfehérvár - jut hirtelen eszembe.)
Nincs konklúzió. Csak eszembe jutott.
Az Adobe (Creative) jövője 4.
Kezdjünk egy alapkérdéssel, mit keres ennyi Adobe jövő ebben a blogban? Az Adobe szoftverei meghatározó fontosságúak a Macintosh számítógépet használók körében, az Adobe vágya, hogy a tableteken is így legyen. És a helyzet az, hogy jelenleg az Adobe kínál megoldást iBook és Newsstand tartalom előállítására – vagy ilyen tartalmak önálló alkalmazásszerű megjelenésére. Ez utóbbi a Digital Publishing Suite, ami nem dobozos termék, hanem szolgáltatás, ahogy ezt mind tudjuk. Jelenleg a használata pilóta-vizsgás.
Mac és az Adobe
A három nap alatt az Adobe szoftver-fejlesztői – egy hong-kongi kivételtől eltekintve – csak és kizárólag Macet használtak. A Macet csakis Snow Leoval, mert "az Apple operációs rendszerei .4-es verziótól válnak számunkra megfelelővé, általában". A fejlesztők számára az Apple XCode 3.2.5 verzió használata az előírás – "jelen- és távollévő partnereinket egyaránt erősen erre biztatjuk" –, pedig már létezik XCode 4 is. A webes megjelenítésre csak és kizárólag a Safari legfrissebb verziója a mérvadó, ami "itt jó, az megfelel a szabványnak", a Firefox, Chrome nem, az Explorer nevét meg sem említették.
A hallgatóság zöme InDesign-hoz -ba -rá -alá fejlesztő, plug-in gyáros, munkafolyamat specialista volt, 96 százalékuk Macet használ a napi életben, pontosabban MacBookot, iPadet és iPhone-t. Sajnos előadás közben nem lehetett fényképet készíteni, pedig jól mutatott volna a padlótápból kikígyózó hosszabbítóba csatlakozó fehér tápok végén lógó Macbook tömeg, amelyre USB-n rácsimpaszkodott még – szinte mindenkinél – egy iPad vagy/és iPhone.
És végül picit előre szaladva, a 3x8 óra előadás alatt alig negyed órában esett szó az Androidról, Amazonról – bár az Adobe tudja, léteznek ilyen eszközök is, de - jelenleg - az elektronikus publikálás egyetlen célja az Apple eszköze. Jellemzően iPad. (Hi, Steve! Is it really the post-pc erea?)
Fejlesztés
A müncheni rendezvényre – értelemszerűen(?) – a legtöbben Németországból jöttek, de voltak belgák, olaszok, svédek is. Hasonló Creative fejlesztői konferenciát az Adobe az Államokban két helyen, egyet a Távol-Keleten tartott, a müncheni volt a negyedik. Így talán érthető, hogy Dél-Afrikából is jött három fejlesztő (megkérdeztem: pazar 13 óra a tiszta repülési idő, "Megéri?" "Itt személyes kapcsolatot építünk, és közvetlenül választ kapunk a kérdéseinkre, botorság lenne nem jönni."
Az Adobe erősen támogatja a fejlesztőket, a előadók és a résztvevők között nem ritka a napi kapcsolat. (Nem tudom, itthon hányan ismerik a CoDesCo nevet, nekem az Almalap első éveiből, 1996-98, volt ismerős, mint Quark extension fejlesztő és forgalmazó.) A plug-in fejlesztők általában az anya-szoftverből hiányzó tudást (például magyar helyesírás ellenőrzés és elválasztás - általános és jellemző hiány) kínálnak. Szintén gyakori, hogy specifikus print-munkafolyamathoz készítenek akár több alkalmazást is érintő programot. A rendezvény az InDesign, Photoshop, Illustrator, Acrobat alkalmazásokkal foglalkozóknak szólt – kézfeltartásos felmérés alapján 80 százalék InDesignhoz fejleszt. Meglepő, nem?
DPS – hosszú és kanyargós út
Ha a Digital Publishing Suite-ra gondolunk, nem. Az Adobe a tabletek megjelenése óta próbál eszközt adni a tabletre tartalmat – értsd: könyv, újság elektronikus változata – generálni akarók számára. A választásuk az InDesignra esett, valójában az 5.5 megjelenésének az oka is az lehetett, hogy mihamarabb megmutassák, az Adobe ott van, figyel és megoldást kínál. És szinte biztos, hogy a hatosnak nem csak üzenni kellene, hanem valóban megoldást kínálni.
Mert jelenleg egy kiadvány tabletre juttatása felér egy szívműtét és repülő-vezetés egyidejű elvégzésével.
Egy elképzelt kiadó huszonegy munkatársa hat heti- és két havi lap iPadre segítését végzi az Adobe DPS használatával - szólt a példa. Ehhez persze szükség van egy Apple fejlesztői accountra (vagy többre is) - különben nincs publikálás sem Apple eszközre, sem az iTunes Store-ba, sem az App Store-ba. A DPS használata során megkülönböztetendő, hogy kinek mi a feladata, mire jogosult - például melyik magazin melyik számának a melyik InDesign oldalához férhet hozzá ... tovább is van, mondjam még? Persze, hogy mondom! Létezik egy ügynökség, amelynek három megbízója van: egy tőzsdére bevezetett cég, amelynek negyedéves jelentés publikálós kötelezettsége van, egy ügyfele, aki saját könyveit adja ki rendszertelen időközönként és egy harmadik, amelyik legalább ilyen cseles kihívás - csak nem sikerül a saját kézírásomat elolvasni. A kiadó is, az ügynökség is megveszi az Adobe éves DPS használati licenszét (mondjuk így az egyszerűség kedvéért), amivel jogosult adott mennyiségű oldalt betolni az App Store-ba önálló alkalmazásként, vagy Newsstand elemként, mérheti az ottani eladás, letöltés, megtekintést (ezt a célt szolgálja a megvett Omniture SiteCatalystbe pofozása).
A két példa egyikét kiválasztva rövid négy és fél órás küzdelmet láthattam, hogyan kell helyesen regisztrálni, nevet, email-címet, jelszavakat megadni a kiadós példán haladva. A szépséget az adja, hogy a rosszul megadott név/jelszó a legtöbb esetben nem módosítható. Ez annyira nem emberbarát, hogy itthon szerintem a Sanoma/Ringier/Axel hármason kívül senkinek sem érheti meg, hogy saját maga számára elvégezze - az árazásról még nem is szólva (de mindjárt).
A kisebb kiadók számára maradnak a DPS-vendorok, vagy nevezzük őket bárminek is - itthon egy ilyen cég létezik, bár ez nem a honlapjukról derült ki. Ők megveszik a jó pár millió forintba (315-ös árfolyamon) kerülő kvótát és megpróbálják azt szétosztva eladni. Az Adobe nagyon résen vágy lenni, hogy ez ne lehessen a nyerészkedés terepe - a nyereség képzésre ott a szolgáltatás: mit hogyan kell a DPS, a Folió számára előkészíteni InDesignban.
Azért jöjjön egy friss Adobe táblázat: nem maradtunk le még semmiről:
Jövő
A rendezvény közben jelentette be az Adobe, hogy a fenti egyszerűséget jelentő rendszerrel már egyedi, önálló megjelenést is támogat, azaz elkezdődött a rendszer elérhetővé tétele kisebbek számára. Amennyire kusza némileg a leírásom, annyira kusza még a rendszer is – ez a grafikon számokból is látható, de: most kezd terjedni. Aki fel akar ülni erre a vonatra, az most váltson jegyet!
Amit nem értek, és értelmes választ nem kaptam: miért az InDesign és a tördelők, miért nem a Dreamweaver és a webesek lettek a tablet-publikálás kiválasztottjai. A tabletes megjelenés sokkal közelebb van a webes megjelenéshez, mint a printhez. Közelebb szemléletében – miért kell az InDesignt felruházni görgethető szövegdoboz képességgel? Beilleszthető videó-képességgel? Animáció-készítő képességgel? Amikor ott a DW, meg a lassan valóban felejthető Flash (de helyette már készül az Adobe Edge, ami HTML5+CSS3+JavaScript). A válaszok lényege annyi, hogy a tördelők által összerakott tartalmat kell átalakítani tabletre.
Ez a válasz engem mindig a "rakjuk fel a print oldal pdf-képét a webre, oda az is jó lesz!" hozzáállásra emlékeztet.
Talán kellene egy Reset-gombot nyomni az Adobe-nál, és újra gondolni az eszközparkot - ráadásul minden alkalmazása lassan XML-támogatott, ez programozási szempontból nagyon kellemes környezet. Az XML támogatottságot egyébként még megfejelik az "Asset Management" lehetőséggel is – saját metaadat-rendszert építhetünk bármelyik CS alkalmazásban, amelyet másik alkalmazás fél- vagy teljesen automatizált feldolgozása élvezhet (ilyet sokan fejlesztenek az ott voltak közül).
És a fenti példa – négy és fél óra annak, aki tudja, hogy mit hova, és két A4-es Excel táblázat kell a nevek/jelszavak/jogok áttekintésére – alapján ez még messze nem "user friendly".
És minél kevésbé felhasználóbarát egy rendszer, annál nehezebb eladni – de annál többet ér a szakértői tudás.
2011. november 11., péntek
Újabb két ATC vizsga
Újabb két tanításra jogosító Apple vizsga került megújításra - sikerrel.
Ahogy a következő kép igazolja, Rédey Laci megújította az OS X Szerver vizsgáját, aminek persze nem ez a hivatalos neve, gratulálunk!
A másik sikeres oktatói vizsga megújító Csábi János, aki FCP 7-ről FCP X-re minősítette magát, neki is gratulálunk!
Ahogy a következő kép igazolja, Rédey Laci megújította az OS X Szerver vizsgáját, aminek persze nem ez a hivatalos neve, gratulálunk!
A másik sikeres oktatói vizsga megújító Csábi János, aki FCP 7-ről FCP X-re minősítette magát, neki is gratulálunk!
2011. november 10., csütörtök
Az Adobe jövője 3. (frissítve)
A harmadik Adobe nap a Digital Publishing Suite-ról szól. A digitális közzététel magyarul a tabletekre történő tartalom-könvertálás, -előállítást jelenti, ez persze roppant leegyszerűsített modell. A mai napon lehet gépet használni, rendesen jegyzetelni - ez iPad teszt lesz, mert azt hoztam magammal. Ebből következően blogbejegyzés az elhangzottakról nem lesz, mert egyfelől imádom az ékezetes betűket, másrészt ezek előhívása iPaden nem öröm.
A DPS-t viszont rendesen kitárgyalja az Adobe, csak kulcsszavakban: RSO Service Order, jogosultság, előfizetés, Acrobat-Folio kapcsolat, offline-munkafolyamat, Content Builde, Viewer Builder, Analytics, SiteCatalyst, HTML Store API...
Összefoglalom: (14:21) Aobe DPS accont létrehozása baromi nagy szívas, amiben a publikálandó anyag kipreparálása még benne sincs. Háromo óra alatt jutott el oda az előadó, hogy az Adobe oldalán talán már minden rendben van, most már csak az Apple Dev account kell, hogy az iPad Newsstand alá betehessünk bármit is. Ezért kellenek az Adobe DPS viszonteladók, support providerek. b) az iPad jgyzetelésre is alkalmatlan, veri a gép, de az sincs a fasorban sem a papír-ceruza bundle-höz képest.
A DPS-t viszont rendesen kitárgyalja az Adobe, csak kulcsszavakban: RSO Service Order, jogosultság, előfizetés, Acrobat-Folio kapcsolat, offline-munkafolyamat, Content Builde, Viewer Builder, Analytics, SiteCatalyst, HTML Store API...
Összefoglalom: (14:21) Aobe DPS accont létrehozása baromi nagy szívas, amiben a publikálandó anyag kipreparálása még benne sincs. Háromo óra alatt jutott el oda az előadó, hogy az Adobe oldalán talán már minden rendben van, most már csak az Apple Dev account kell, hogy az iPad Newsstand alá betehessünk bármit is. Ezért kellenek az Adobe DPS viszonteladók, support providerek. b) az iPad jgyzetelésre is alkalmatlan, veri a gép, de az sincs a fasorban sem a papír-ceruza bundle-höz képest.
2011. november 9., szerda
Az Adobe (NDA alatt) jövője 2.
A tegnapi izgalmas nap (amelyről nem beszélünk) után ma kicsivel földre szálltabb lesz az Adobe jövőjéről szóló rendezvény. Megismerhetjük a CS "roadmapjét", mit mikor tervez az Adobe bemutatni (mint biztosra vesszük, jövő tavasszal jön a CS6). Majd sorra veszik a meghatározó Adobe alkalmazásokat - Illustrator (bár ez már tegnap délután megvolt), Photoshop, InDesign, InCopy, InDesign Server -, melyiket merre tervezik fejleszteni. Ezt követően jön a DAM (Digital Asset Management) és a maradék CS alkalmazások jövője. (A maradék megnevezés azért nem helyes, mert a rendezvény kimondottan nem a videós vagy webes fejlesztésre koncentrál.)
2011. november 8., kedd
Az Adobe (NDA alatt) jövője 1.
Ma-holnap megtudom, hogy mit tervez az Adobe a jövőben. Írni nem fogok róla, mert tizensok oldalas titoktartási nyilatkozatot (NDA) írtam alá, hogy belőlem aztán egy szót sem húznak ki, semmit nem tudok a CS6 jövő tavaszi eljöveteléről. Kíváncsi volnék, mi történne, ha elmondanám. Beperel az Adobe pár millió dollárra? Másrészt, egy olyan rendezvényre, amely a) nem fizetős, b) jelentkezés meg nem szűrt, mekkora titkokat árulhatnak el? Vagy valójában drukkolnak, hogy kiszivárogjon minden, ami elhangzott, így spórolva meg PR- és marketing-költséget?
A program nyilvános, szó lesz a Creative Suite kiegészítők fejlesztéséről, a CS vállalati munkafolyamatba illesztéséről - beleértve az Adobe Digital Enterprise Platform tartalom-kezelését és metaadat-menedzselését. Majd az Extension Builder, Extension Manager - kezet fel, aki naponta használja ezeket az Adobe alkalmazásokat -lesz terítéken. A teríték amúgy szép, a szüneteket a program így jelzi: "Break, coffee and refreshments, time for e-mail", azaz "szünet, kávé, frissítő és emailezési lehetőség" - vajh, mint általános iskolai osztályban szokás, begyűjtik a telefonokat, tableteket?
2011. november 5., szombat
Ügyfélszolgálat 2.
T-Rex. Tovább is van, mondjam még? Pár hete jártam úgy, hogy megérkezve külföldre a szokásos sms áradaton kívül még egy sms-t kaptam: ha szeretnék 3G-n adatforgalmazni, akkor fizessek elő a megfelelő csomagra a T-Rex weblapon. Persze, hogy nem volt wifi, a 3G- meg ugye nem megy ... hogy? A szálloda wifije megoldotta...
Elkerülendő a fenti kalamajkát a jövő héten, besétáltam a lokális kirendeltségbe.
- Előfizetésemhez jár-e külföldön 3G-s adatforgalom használata?
- Benne van a csomagjában.
- Akkor miért jártam a fent leírt módon?
- Mert az előfizetésében nincs benne a külföldi 3G-s adatforgalom használata.
- Szerintem szükség lesz a Panaszkönyvre.
- Ha maga így áll hozzá...
[első menet vége, gong]
- Miért nem tudom SMS-ből aktiválni a 3G-s adatforgalom külföldön csomagot?
- Tudja.
- Akkor ezt miért nem írják bele abba a sms-be?
- Nem tudom.
- Ok, akkor mi a kód?
Öt perc keresés, halk szentségelés és megvan.
[második menet vége, gong]
- Sajnos csak iPad lesz nálam, arról hogy küldök sms-t?
- Arról nem lehet.
- Tudom, ezért érdekelne, hogy hogy tudom majd a csomagot életre-kelteni?
- Telefonáljon!
- iPadről?
- Arról nem lehet.
- Tudom előre aktiválni adott időponttól?
- Azt nem. De a telefonjáról más számra is felélesztheti a csomagot. (iPhone-ról az iPad előfizetői számára)
- De nincs nálam telefon.
- Akkor nem lehet.
- Panaszkönyv?
[harmadik menet vége, gong]
Hasznos
1430-ra kell az sms-t küldeni
+SURFS ez 10MB/nap, 690Ft/nap
+SURFM ez 50MB/nap 1990Ft/nap
+SURFL ez 250MB/hét 10590Ft/hét
másnak:
+SURFx jelszó telefonszám
Elkerülendő a fenti kalamajkát a jövő héten, besétáltam a lokális kirendeltségbe.
- Előfizetésemhez jár-e külföldön 3G-s adatforgalom használata?
- Benne van a csomagjában.
- Akkor miért jártam a fent leírt módon?
- Mert az előfizetésében nincs benne a külföldi 3G-s adatforgalom használata.
- Szerintem szükség lesz a Panaszkönyvre.
- Ha maga így áll hozzá...
[első menet vége, gong]
- Miért nem tudom SMS-ből aktiválni a 3G-s adatforgalom külföldön csomagot?
- Tudja.
- Akkor ezt miért nem írják bele abba a
- Nem tudom.
- Ok, akkor mi a kód?
Öt perc keresés, halk szentségelés és megvan.
[második menet vége, gong]
- Sajnos csak iPad lesz nálam, arról hogy küldök sms-t?
- Arról nem lehet.
- Tudom, ezért érdekelne, hogy hogy tudom majd a csomagot életre-kelteni?
- Telefonáljon!
- iPadről?
- Arról nem lehet.
- Tudom előre aktiválni adott időponttól?
- Azt nem. De a telefonjáról más számra is felélesztheti a csomagot. (iPhone-ról az iPad előfizetői számára)
- De nincs nálam telefon.
- Akkor nem lehet.
- Panaszkönyv?
[harmadik menet vége, gong]
Hasznos
1430-ra kell az sms-t küldeni
+SURFS ez 10MB/nap, 690Ft/nap
+SURFM ez 50MB/nap 1990Ft/nap
+SURFL ez 250MB/hét 10590Ft/hét
másnak:
+SURFx jelszó telefonszám
2011. november 4., péntek
Ügyfélszolgálat 1.
Tudom, velem van (volt és lesz is) a baj. Pár éve megvettük a Native számlázót, ami felkerült a Macbook Prora, ahol vígan elvolt, egyet botlott, többet nem. A Macbook Protól elváltunk, így a számlázást át akartam rakni az iMacre. Nem szoktunk kapkodni, a Native-tól kapott mailt hónapokig nem néztük meg, de most előkerült, követtük az útmutatást, Native-ot letölteni, adatokat adott helyre átmásolni és kész. (És így máris két azonos sorszámú számlát tudnék kiállítani a két gépről - de ez mellékszál.)
Letöltés és telepítés hónapok óta megvolt, adatokat átmásolom - és semmi, hibaüzenet. Honlap. Honlap korrektül elmondja, hogy a továbbiakban másik vállalkozás végzi a Native támogatását. Irány az új honlap.
6DS iDea
Telefonszám egy szál se, de végül végre egy email-cím. Kimondottan utálom az ilyet, nem lehet mindent mailen elintézni. Kimondottan megértem az ilyet, elkerülhetők a hülye, értelmetlen telefonok - de akkor egy segítőkészebb weblap kellene, szerintem. Telefonszámtalanság okozta dühömben néhány képernyőképet csatoltam a hibáról, és kvázi nulla szöveggel elküldtem. Két percen belül kaptam választ (nagy piros pont). A választ ide másolom teljes terjedelmében:
"http://native.hu/Native%20Számlázó.pkg.zip"
Se egy szia - oks, én sem írtam, de egy arctalan cégnek ... és amúgy, az ügyfél én vagyok!
Letöltöm, telepítem, adatbázist mozgatok, új hibalevelet írok: "nem nyert" és képernyőfotók.
Szöveghű válasz:
"Egyből nyert volna, ha nem rossz képet küld először és kiderül, hogy Native Basicet használ!
http://www.native.hu/Native%20Számlázó%20Basic.pkg.zip"
Ebben speciel igaza van a nem tudom hogy hívjáknak vagy hívjáknénak - jegyezzem meg, az én email-címemben benne a teljes nevem. A megfelelő program hibátlanul működik. Bár először azt az egy alkalmazás képét (Native Számlázó) küldtem el, ami a gépen volt, de - mint kiderült - Native Számlázó Basicet használunk ... a Native-os levélben a Native Számlázó szerepelt, anno azt is tettem fel.
Lesz
Csak épp nagy betűkkel szerepel az új támogató oldalán, hogy a program nem Lion kompatibilis - vagyis hamarosan vevő lehetnék. Lehetnék. Leszek?
PS
Épp befejeztem a hányattatás leírását, elindítottam a programot - NSzB - és demo módba kerültem. Mailt küldtem (14:58).
15:26 "Kérem küldjön képet a Beállítások/Számla oldalrol ahol a cégadatok vannak."
Elküldtem, bevallva, átírtam a cégadatokat, mert költözött a cég, és emiatt változott az adószáma.
15:38 "Este küldünk új kulcsot az adószám változás miatt." Hogy miért nem sípolt a program az adószám átírásakor?
Letöltés és telepítés hónapok óta megvolt, adatokat átmásolom - és semmi, hibaüzenet. Honlap. Honlap korrektül elmondja, hogy a továbbiakban másik vállalkozás végzi a Native támogatását. Irány az új honlap.
6DS iDea
Telefonszám egy szál se, de végül végre egy email-cím. Kimondottan utálom az ilyet, nem lehet mindent mailen elintézni. Kimondottan megértem az ilyet, elkerülhetők a hülye, értelmetlen telefonok - de akkor egy segítőkészebb weblap kellene, szerintem. Telefonszámtalanság okozta dühömben néhány képernyőképet csatoltam a hibáról, és kvázi nulla szöveggel elküldtem. Két percen belül kaptam választ (nagy piros pont). A választ ide másolom teljes terjedelmében:
"http://native.hu/Native%20Számlázó.pkg.zip"
Se egy szia - oks, én sem írtam, de egy arctalan cégnek ... és amúgy, az ügyfél én vagyok!
Letöltöm, telepítem, adatbázist mozgatok, új hibalevelet írok: "nem nyert" és képernyőfotók.
Szöveghű válasz:
"Egyből nyert volna, ha nem rossz képet küld először és kiderül, hogy Native Basicet használ!
http://www.native.hu/Native%20Számlázó%20Basic.pkg.zip"
Ebben speciel igaza van a nem tudom hogy hívjáknak vagy hívjáknénak - jegyezzem meg, az én email-címemben benne a teljes nevem. A megfelelő program hibátlanul működik. Bár először azt az egy alkalmazás képét (Native Számlázó) küldtem el, ami a gépen volt, de - mint kiderült - Native Számlázó Basicet használunk ... a Native-os levélben a Native Számlázó szerepelt, anno azt is tettem fel.
Lesz
Csak épp nagy betűkkel szerepel az új támogató oldalán, hogy a program nem Lion kompatibilis - vagyis hamarosan vevő lehetnék. Lehetnék. Leszek?
PS
Épp befejeztem a hányattatás leírását, elindítottam a programot - NSzB - és demo módba kerültem. Mailt küldtem (14:58).
15:26 "Kérem küldjön képet a Beállítások/Számla oldalrol ahol a cégadatok vannak."
Elküldtem, bevallva, átírtam a cégadatokat, mert költözött a cég, és emiatt változott az adószáma.
15:38 "Este küldünk új kulcsot az adószám változás miatt." Hogy miért nem sípolt a program az adószám átírásakor?
Final Cut X - az első hivatalos tanfolyam
Három nap a Final Cut Pro X körül - ez történt ezen a héten az AATC XMS Akadémián. Csábi Janos (FCP ACT) vezetésével négyen próbáltak elmélyedni a program rejtelmeiben. Nem kívánom felsorolni azt a több tucatnyi kérdést, amire az volt a válasz, hogy az FCP7 tudta, az FCPX nem tudja, mert céltalan lenne. Ami viszont igen bosszantó, hogy a Final Cut X elég sokszor leáll, kifagy - vagy adott műveletet nem hajt végre. Nem valakinél valamilyen megismételhetetlen beállításban, hanem három-öt gépen azonosan, egyszerre - amikor a tananyag odaért. Ráadásul megismételhetően. Sőt, ezek az eseteknek csak egy része található meg a neten ismert bug-ként. Tanárnak lenni sem öröm, ha olyan szoftvert kell bemutatnia, megismertetnie, ami nem megbízhatóan működik a keze alatt. És diákként is bosszantóak a leállások. Oks, aki dolgozik, az hibázik, de ez kicsit több, mint ritka hiba. Hiába a legfrissebb Lion és FCPX verzió.
2011. november 3., csütörtök
Olasz meló
Az iMovie oktatás elején szoktam elmondani, hogy az Apple-nél az a szokás, hogy ha valaki elmegy szabadságra, nyaralni, bemutatót tart ... akkor erről az Apple alkalmazások segítségével kell, hogy beszámoljon. Ez - szerintem - nagyon jó ötlet, így folyamatosan "amatőrök" is tesztelik az alkalmazásokat, nem csak a - joggal - elfogult fejlesztők, vagy a hivatásos tesztelők. Ez utóbbiakkal az a baj, hogy ritkán próbálnak ki olyat, aminek nincs értelme, nem tenyerelnek bele a billentyűzetbe - ellentétben hat éves unokahúgunkkal, aki így képes tibeti nyelvre és Braille-táblás adatbevitelre átállítani a Macet.
Így eshetett - mondjuk az iMovie kapcsán -, hogy valakinek nagyon nem sikerült a régi iMovie-val videóját megvágni. Valószínű, hogy magas beosztású lehetett, mert ezt követően az Apple úgy átírta az iMovie-t, hogy annak csak a neve maradt meg, még az ikonját is lecserélték.
Még 2005-ben az iLife-ot elöntötte az olasz-világ, olasz témák. Olasz demó anyagokat használtak az iMovie és az iPhoto bemutatásához, az iDVD sablonokban is felbukkant Olaszország. Sokan az amerikai olasz maffia befolyásával poénkodtak.
Mindez a Jobs könyvet forgatva jutott eszembe. Ő a kétezres évek elején családjával hajót bérelve beutazta Olaszországot, de eljutott Görögországba is - a hajóút Törökországban ért véget.
iDVD '05 sablon. Az iDVD minden, nem Lionnal vásárolt Macen fent van - elvileg.
Így eshetett - mondjuk az iMovie kapcsán -, hogy valakinek nagyon nem sikerült a régi iMovie-val videóját megvágni. Valószínű, hogy magas beosztású lehetett, mert ezt követően az Apple úgy átírta az iMovie-t, hogy annak csak a neve maradt meg, még az ikonját is lecserélték.
Még 2005-ben az iLife-ot elöntötte az olasz-világ, olasz témák. Olasz demó anyagokat használtak az iMovie és az iPhoto bemutatásához, az iDVD sablonokban is felbukkant Olaszország. Sokan az amerikai olasz maffia befolyásával poénkodtak.
Mindez a Jobs könyvet forgatva jutott eszembe. Ő a kétezres évek elején családjával hajót bérelve beutazta Olaszországot, de eljutott Görögországba is - a hajóút Törökországban ért véget.
iDVD '05 sablon. Az iDVD minden, nem Lionnal vásárolt Macen fent van - elvileg.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)