Annak ellenére, hogy sehol nem fénylik az Apple egén az iPhone-hoz hasonló fényű üstökös, sem állítható, hogy az Apple, mint cég, túl lenne legszebb napjain. Az Apple utolsó negyedéves számait tanulmányozva állítom ezt, a számokban elrejtve ott van a Nagy Játék.
(Az eredeti cikk a mondaynote.com-on jelent meg. Jean-Louis Gassée az Apple Computer Inc. első embere volt 1981-1990 között. Írásában több amerikai focis hasonlattal él, a nagy játék például az eredményt megfordító, a mérkőzést eldöntő-t jelent.)
A negyedéves számok (
mi is rajzoltunk belőle szép grafikonokat) jobbak lettek a vártnál. A bevétel - ismét minden idők legjobbja - becslésénél az Apple két milliárd dollárt tévedett, alálőtt.
(A Gonosz Almalap ezt nem bírta röhögés nélkül: "apró kerekítési hiba az, barátaim!"
) A bevétlek 69 százalékát adó iPhone értékesítés új darabszám csúcsot ért el. A cég vezetői számára is kellemes meglepetést okozott az iPhone 7+ két-kamerás modell – az átlagos iPhone eladási árat ez a készülék tolta feljebb a vártnál.
A vártnál jobb eredmények láttán az Apple végnapjait jósló elemzők azonnal váltottak optimista énjükre, egymásra licitálva az Apple részvényár becslésben.
Philip Elmer-DeWitt, aki az Apple elemzőket elemzi
(no comment, a Gonosz Almalap lefordult a székről ennek a munkakörnek hallatán) a következő, amerikai focis, megállapításra jutott:
"A legtöbb yardot Colin Gillis (BGC Partners) tette meg, aki 85 dolláros év végi várható részvényárról 125 dollárra emelte az Apple-t. Ez ugyan még mindig inchekkel a jelenlegi ár (scrimmage line) alatt van, ez 128,53 dollár volt a cikk írásakor."
Alaposan végignézve az Apple negyedéves jelentéseit, nem csak azt olvashatjuk el, hova jutott el a cég, de azt is, hogy merre tart. [Itt a szerző az Apple hivatalos iratainak gondos átolvasását javasolja, majd olyan grafikonok megtekintését, amelyeknél a miénk szebb és többet mondó.]
Szolgáltatások
Az eszközök (iPhone, Mac...) áttekintése előtt vessünk egy pillantást a szolgáltatásokra (AppleCare, ApplePay...), a bevételek 18 százalékkal nőttek. (Ha külön nem jelzem, akkor az előző év hasonló negyedévéhez képest.) A befektetőkkel folytatott beszélgetés során
Tim Cook meg is említette, hogy
"több mint 150 millió élő felhasználói előfizetésük van", ha ez önálló cég lenne, akkor
"beférne a Fortune 100-as listájába" (legnagyobb bevételű amerikai cégek). A cél
"ennek megduplázása a következő négy év során.".
Az Apple szolgáltatásai és eszközei, különösen az iOS eszközök, szoros szimbiózisban élnek. Ahogy az Apple szolgáltatásai bővülnek és válnak sokfélévé, úgy lesznek az eszközök még kívánatosabbá. Nő az eszköz értékesítés, még többen veszik igénybe a szolgáltatásokat – a fejlesztők számára a platform folyamatosan növekvő aranybánya. Felfelé kanyargó spirál.
Egyre gyakrabban hallani, hogy az Apple olyan eredeti tartalomszolgáltatásról gondolkodik, mint a Netflixé vagy az Amazoné. De honnan szerezhet az Apple tartalmat? Az említett negyedév értékelő beszélgetésen Cook a felvásárlások kapcsán mondta:
"Folyamatosan figyeljük a piacot. Az elmúlt négy évben évente 15-20 céget vásároltunk fel. Ezek eltérő méretűek voltak. Ha meg szeretnék vásárolni egy céget, akkor annak mérete nem lehet kizáró ok számunkra. A stratégiai érték a döntő szempont."
A Netflix utolsó negyedéves jelentése 2,35 milliárd dolláros árbevételről, 67 millió dolláros nyereségről szólt – az Apple említett szolgáltatás árbevétel 7,17 milliárd volt. A Netflix szerény nyeresége ellenére évek óta veszteséges.
Macintosh
Az egyik meglepetés az volt, hogy a Mac bevétel (7,24 mUSD), ha csak egy hajszálnyival is, de meghaladta a szolgáltatásokból adódót. Ráadásul úgy, hogy a Mac eladás csak egy százalékkal nőtt.
Az első következtetésem, a Mac képes növekedni egy csökkenő piacon, ráadásul az Apple nem mindig képes kiszolgálni a keresletet. Cook-ot idézem:
"Az új MacBook Pro esetében a gyártás alatta maradt a keresletnek, és csak most [január vége] áll helyre a kereslet-kínálat aránya."
Az átlagos Macintosh ár 1270 dollárról 1348 dollárra nőtt (lásd remek grafikonos cikkünket!). És Cook elemzői beszédében ezzel kapcsolat mondata nem volt túl jó hír a Microsoft számára:
"A vonatkozó adataink szerint sok Mac vásárló élete első Macintosh számítógépét vásárolja meg, ezen vásárlók jelentős többsége korábban Windows PC-t használt."
A
"vonatkozó adatok" sajnos nem ismertek, és nem feledetük a TouchID-s MacBook Pro fogadtatása nem volt sima ügy. Ám ahogy ezt az egyik elemző megfogalmazta:
"Ahányszor egy elemző kineveti [az új MBP-t], a kassza annyiszor csilingel"
iPad
Az iPad viszont lassan szabadesést mutat be, az árbevételben 22 százalékkal múlta alúl az előző év azonos időszakát, miközben 418 dollárról árnyalatnyit 422 dollárra nőtt az átlag iPad ár. Az Apple vezetése azonban folyamatosan pozitív jövőképet sugároz, a
"200 dollár feletti USA tablet piac 85 százaléka a miénk"-hez hasonló mondatokkal.
Elemzőknek tartott beszédében Cook kétszer is elmondta, hogy
"90 napon belül az iPad meglepetéssel szolgálhat", ezt az elemzők a teljes, vagy szinte a teljes terméksor megújításának fordították le. Nem csak erősebb processzort, könnyebb iPadet jelenthet ez, ad absurdum ceruza-tartót, hanem valami olyan megújulást, ami megfelel a
"jövő személyi számítógépéről vallott legélesebb képünknek", ahogy Cook ezt hajszálpontosan definiálta. Bár a kilencven nap nem stimmel, de a júniusi fejlesztői konferencia (WWDC) ezek szerint szólhat akár az iPadről is.
iPhone
Egy mérettel lejjebb, de árbevételben a csúcson: az iPhone. Az árbevétel majdnem 70 százalékát az iPhone adja, ez néhány elemzőnél már sok, túl nagy kitettségnek tartja. Bár az állítás lehet igaz is, de az okostelefon egy eddig soha nem volt fogyasztási eszköz, amely már két milliárd ember kezében ott van, és az iPhone lassan eléri az egy billiárd dolláros összbevételt, ami szintén példátlan siker.
A visszajavult eredmények láttára az elemzők olyan mondatokat is kimondanak, hogy
"ez még csak a kezdeti szakasza a játéknak". Az Apple továbbra sem kíván versenyezni az olcsó-kategóriában, továbbra is a
"vágyott termék"-ként pozicionálja az iPhone-t, amire az olcsó készüléket használók vágynak és megvesznek, ha már megengedhetik maguknak.
Az iPhone 7 is hozta a maga botrányát. Emlékezzünk csak vissza az internet felhorgadására, amikor kiderült, hogy az Apple dobta a jack-csatlakozót!
"A fülhallgató csatlakozó elhagyása hülyeség és felhasználó ellenes." De ismét az történt, amit már idéztünk: ahányszor szidta egy elemző az iPhone-t, annyiszor csilingelt a kassza.
És ha már csilingelt a kassza: AirPods. Elemzők kételkedtek, a kassza nem. Hosszan vártam rá, és amikor az Apple [amerikai] oldalán azt olvastam, hogy
"hat hét" a szállítási idő, akkor átjelentkeztem a francia Apple Store-ba. Itt sikerült úgy megrendelnem, hogy pár nap alatt, december 20-ra már ki is szállította a cég. Azóta is élvezem, tokkal együtt elfér az öltönyzsebemben, ha nem használom.
Watch
Ismét számok nélkül. Így csak az Apple önmarketing szövegére hallgathatunk, ez volt a Watch legjobb negyedéve darabszám és árbevétel szempontjából. A Strategy Analytics elemző cég 5,2 millió darabra teszi a Watch eladást, a piacrészesedést pedig 63 százalékra értékeli.
2016-ra az Apple lett a Rolex után a Föld második legnagyobb óragyártója, és minden bizonnyal a legnagyobb okos-óra gyártó. Nem hiszem, hogy a klasszikus márkák - Rolex, Omega... - rajongói lecserélnék az ékszerekkel díszített mechanikus remekműveiket.
Ami viszont jelzésértékű, hogy a vetélytársaknak nem megy jól. A Fitbit részvényei a kiábrándító karácsonyi szezont követően 17 százalékkal estek, száztíz dolgozótól meg is váltak. A Pebble-t, ami alsó árkategóriás órákat gyárt ... nos, őt felvásárolta a Fitbit. A Basis, amelyet az Intel 2014-ben százmillió dollárért vett meg, 2016-ban túlmelegedés miatt visszahívta az óráit. És decemberben be is szüntette szolgáltatásait.
Az Androidos órák nem kavartak nagy vihart, pedig olyan gyártók álltak sorba, mint a Samsung, az LG vagy a Huawei. Nekik adhat lendületet a Google és partnerei, amikor kijön az új, órákon is futó szoftver-verzió. Az Android alapú okoórák sikeressége a Google-ön múlik, amely viszont akkor fog fejleszteni, ha jelentős mennyiségű órát adnak el.
Az utolsó kérdéskör, amivel az óra kapcsán foglalkoznék, az az Apple Watch pozicionálása. Ha ügyesen végzik, ez lehet az Apple következő nagy dobása. Eddig sem Amerikában, sem Európában sem sikerült átütő sikert elérni, nem lett az óra kultikus, vágyott tárgy. Az Apple a tavalyi év során ezért a
"celebség"-ről az egészség és fitness felé tolta el az óra üzenetét. És ezen a területen az Apple már nem kezdő, meghatározó vetélytársa, a Google előtt jár. Azt várom, hogy még több okos szenzor kerül a Watchba, olyan szoftvert kap, ami nem szívja le az aksit. És nem utolsó sorban egyre inkább iPhone független lesz.
Összefogalaló
Az Apple negyedéves jelentéseit tanulmányozva levonhatunk következtetéseket a jelenre, de sokkal jobban tesszük, ha hosszú távú hatásokra figyelünk. Mert az Apple is ezt teszi.
Az egyik fontos mutató a kutatásra és fejlesztésre költendő összeg, ez 19 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt volt. A [le nem fordítom, melyik] kimutatás szerint termelő eszközökre 16 százalékkal többet költ idén az Apple, a 24 milliárd dollár zene lehet a beszállítók füleinek
(Gonosz Almalap: csengenek is tőle). A százalékok természetesen nem jelentenek arányos forgalom vagy darabszám növekedést, de növekedést mindenképp.
Jean-Louis Gassée