Ha a négyszámjegyes zárra gondolunk, akkor azt öt percen belül. Ezt demonstrálta tegnap a cég a Smartmobilon tartott előadásában. A feltört készülékről a teljes Address Book, Mail, SMS és fénykép állomány – ez utóbbi metaadataival együtt – megszerezhető. A feltöréshez persze kell maga a készülék, a Kürt szoftvere – nincs kereskedelmi forgalomban, bár igény lenne rá – Windows alatt. A feltöréshez szükséges programot USB–stickről feltöltik a telefonra, a program a telefonban fut és onnan másol ki mindent – a teljes 16/32/64GB–ot.
Ha egy iPhone tíz percre magára marad, akkor annak adatait úgy viszik, hogy a telefon tulajdonosa nem is tud róla. Sőt, ha azt hiszi, hogy elvesztette, és valaki utána megy, hogy megtalálta, még hálás is lesz a hackernek... Ne habozzunk az iCloud „Find my iPhone" szolgáltatás „Wipe" parancsának kiadásával, ha nincs meg az iPhone–unk.
A Smartmobilról jóval többet is írok majd ... hétfőn?
2012. március 30., péntek
2012. március 29., csütörtök
2012. március 28., szerda
Ország függő net használat
Amíg várunk az iPad4–re, érdemes az Ipsos 24 országra (Anglia, Argentína, Ausztrália, Belgium, Brazília, Dél-Afrika, Dél-Korea, Franciaország, India, Indonézia, Japán, Kanada, Kína, Lengyelország, Magyarország, Mexikó, Németország, Olaszország, Oroszország, Spanyolország, Svédország, Szaud-Arábia, Törökország és USA) kiterjedő felméréséből szemezgetni. Az Ipsost a net és az emberek viszonya érdekelte.
Ipsos – Reuters felmérés
- 85% – a Föld lakosságából ennyien érik el a netet és van rendelkeznek email címmel
- 62% – használ közösségi teret, leginkább Indonézia (80%), Argentína, Dél–Afrika és Oroszország (75–75%) polgárai
- 61% – akármilyen népszerű is a Facebook, Amerikában (61%) nem használja mindenki, a japánok (35%) pedig a legkevésbé Facebook függők
- 94% – a magyar (94%) emberek közül szinte mindenki emailezik, ezzel elsők vagyunk, de Svédország, Belgium, Indonézia, Argentína és a lengyelek nincsenek sokkal lemaradva mögöttünk
- 46% – a legkevesebben Szaud–Arábiában maileznek (46%), hátulról második India (68%) és nem kis meglepetésre Japán (75%) – a többi országban a mail használók aránya legalább 90%
- 36% – a legtöbben az oroszok használják telefonnak (VOIP) a netet (36%), második helyen a törökök (32%), harmadikon az indiaiak (25%) végeztek, az amerikaiak és japánok a lista másik végén találhatók, tíz százalék alatti aránnyal
Ipsos – Reuters felmérés
2012. március 27., kedd
Új Apple Store–ok Európában
A német Apple képviselet állásokat hirdetett meg Stuttgartban és Kölnben – ebből következtetünk arra, hogy itt új Apple Store–ok nyílnak. A hannoveri Apple Store már félvalóság, a Bahnhofstraße 5. alatt erősen dolgoznak. Érdekes, de Berlint csak ezt követően veszi be az Apple (Leonard Cohen: ... First we take Manhattan, then we take Berlin ...*)
Európában még a mustáráról is híres francia Dijon és a spanyol Valladolid gazdagodik Apple Store–ral. A boltok megnyitására legkésőbb 2013 elején kerül sor.
* amikor reggel 9:04–kor ezt a bejegyzést írtam, és eszembe jutott ez a verssor, a Jazzy elkezdte játszani a számot...
Európában még a mustáráról is híres francia Dijon és a spanyol Valladolid gazdagodik Apple Store–ral. A boltok megnyitására legkésőbb 2013 elején kerül sor.
* amikor reggel 9:04–kor ezt a bejegyzést írtam, és eszembe jutott ez a verssor, a Jazzy elkezdte játszani a számot...
Mit keres Tim Cook Pekingben?
Az Apple első embere, Tim Cook a minap Pekingben töltött pár órát. Bár volt ideje beugrani az egyik helyi Apple Store–ba, de valószínűleg nem ez volt utazási célja, ahogy szinte biztos, hogy nem turistáskodni érkezett. A Fortune összegyűjtötte, milyen megoldandó problémák vihették Cookot Pekingbe.
- Még mindig nincs aláírva a Föld legnagyobb mobilszolgáltatójával, a 665 millió előfizetővel rendelkező China Mobile–lal (CHL) az iPhone forgalmazásáról szóló szerződés.
- A tervezettet messze alulmúlja a kínai Apple Store–ok száma – a negyedszáz helyett csak tízet adtak át. (Gonosz Almalap: itt persze az Apple saját Apple Store–jaira gondoljunk!)
- A gyártási oldalon sincs minden rendben, a beszállítók messze az Apple normái alatt teljesítenek, viszont alulfizetettek – és persze az érme másik oldala: az Apple nem hajlandó megfizetni a kvalifikált munkaerőt, ami nincs.
- És végül egy (egy? a legfontosabb) jogi csata. Az iPad nevet egy kínai cég levédve elhappolta az Apple elől, ám egy Hong kongi bíróság ezt jogtalannak minősítette. Ami – mily meglepő – a kínai céget nem nagyon hatotta meg.
2012. március 26., hétfő
Apple, az atipikus vállalkozás
Mit tanulhatunk az Apple részvény árfolyama kapcsán a modern közgazdaságról és a tőzsdéről? – ezt a kérdést tette fel a The Economist szerkesztője és megkísérelte megválaszolni. Íme:
Bár az alapító Steve Jobs halott, a vállalata egyre erősebb. Az Apple részvények árfolyama egy év alatt 50%–kal nőtt, így az amerikai tőzsdén jegyzett legnagyobb vállalkozássá lett, értéke 550 milliárd dollár körül mozog. A múlt héten a befektetők azt figyelték, mi lesz a 100 milliárdnyi készpénzállomány sorsa (mint tudjuk: osztalék és részvény vásárlás, a java azonban megmarad, sőt!)
Az Apple, mint részvénypiaci titán, egyáltalán nem tipikus vállalkozás. Az utóbbi húsz évben három cég váltotta egymást e szerepben, az Exxon Mobil, a General Electric* (GE) és a Microsoft. Az előbbi kettő mamut–cég az Apple–höz képest. Az Exxon Mobil éves árbevétele 486 milliárd dollár, a GE–nek 301 ezer alkalmazottja van – az Apple éves bevétele 108 milliárd, és alig hatvanezer munkatársat alkalmaz.
De az Apple olyan részvény árfolyam növekedési pályán halad, amiről az Exxon Mobil és a GE tulajdonosok csak álmodnak. Az utolsó negyedévben például kétszer annyi értékben adtak el terméket, mint egy évvel korábban, a jövő évi előrejelzések nem is duplázásról, hanem triplázásról szólnak! Ez a modern vállalat mintapéldája: kevesebb anyagi- és rengeteg szellemi tőke.
Az Exxon Mobile akkor uralta a listát, amikor az energia–függőség meghatározó volt, az ázsiai országok fejlődése egy évtized alatt megötszörözte az energia–hordozók iránti keresletet. A GE akkor került a lista élére, amikor nyilvánvalóvá vált a kapcsolat a modern ipar és annak finanszírozása közt, a GE Capital (a GE pénzügyeket kezelő cégcsoport eleme) szállította a GE teljes nyereségének felét. A Microsoft vezetése pedig egybeesett az asztali számítógépek diadalmenetének korszakával.
Mit tanulhatunk az Apple részvény árfolyama kapcsán a modern közgazdaságról és a tőzsdéről?
Először is azt, hogy amikor egyre többen kacsingatnak az állam–kapitalizmus kínai modellje felé, addig az Apple példája mutatja, a szabad piacon a különösen innovatív cégeknek van mit keresni. Az utóbbi 11 évben az Apple három terméket – iPod, iPhone és iPad – mutatott be, ezek mindegyike új piacot, új területet jelentett, olyan igényt szolgált ki, amelyről a felhasználó nem is tudta, hogy van (Fanatikus Almalap: ez egy igazi Steve gondolat utánlövése. Jobs egyik vesszőparipája volt, hogy nem végeztet közvélemény–kutatást, meg elégedettségi felmérést, mondván, a felhasználó úgy sem tudja, mit szeretne, majd ő/Apple megmutatja neki.) Gondoljunk bele, megszülethetett volna–e e három termék bármelyike a pekingi bürokrácia útvesztőiben?
Másodjára azt, hogy valóban eljött az internet korszaka. A kilencvenes évek végi dot.com buborék cégeinek felhőket súroló ötletei mellé nem társult értelmezhető üzleti terv, netán várható árbevétel, ne adj 'sten, nyereség. A buborék kipukkanása után sokan temették a netet, mondván, hogy a helyére kerülve nem lesz több, mint pár mobil–telefon és személyi számítógép kiegészítő szolgáltatása. Az Apple bebizonyította, hogy lehetséges elképesztően magas nyereségrátát elérni szemkápráztatóan szép megoldásokkal és olyan szolgáltatásokkal, amelyet bárki egyszerűen igénybe tud venni. Ettől lett a mobil–korszak mobil–korszakká.
Harmadszor, az Apple felemelkedése bizonyítja, hogy némi önkontrollt legyűrve a felhasználók hajlandók megfizetni a vágyott eszközöket. A vállalat a globalizáció nyertese: nem csak gyártat az olcsó munkaerőt biztosító Ázsiában, de képes ott helyben is eladni a termékeit. A glóbusz elitje bárhol hajlandó fizetni a vágyott tárgyért, legyen az luxus–táska, skát–whisky vagy Apple termék. És Amerika még mindig képes az elitet magával ragadó brandet teremteni.
Buborék és Apple
Vajon az Apple eminenssége, a Facebook mindent maga alá gyűrő, de megfontolt növekedése újra a 90–es végéhez hasonló buborék lenne, amelyet épp maga a buborék takar el a szemünk elől? Találunk figyelmeztető jeleket. A brókerek egymásra licitálva dobnak be számokat, hogy meddig fog emelkedni az Apple részvény ára. A részvény visszavásárlás is magyarázható úgy, hogy a cég saját pénzén igyekszik a magas árfolyamot tartani, feljebb tornászni. Ám ha visszaemlékezünk a Cisco 2000–es értékére, amely akkor meghaladta az 500 milliárd dollárt, a P/E* mutatója 100 felett volt, amíg az Apple–é 16,97 (épp most). Ha azonban az Apple részvény ára túlértékelté válna, akkor az csak pattanás lesz, nem buborék.
* Kate és Leopold: Electric tábornok – bár ez a filmben tudatos vétés
** P/E mutatóról itt olvashatsz. Aki nem akar ott olvasni, a Cisco–t túl értékelték a befektetők – ez tény –, ehhez képest az Apple most nincs túlértékelve. Aztán kiderülhet, hogy a 16,97–es mutató is még túlértékelt volt, de ez a jövő zenéje.
Bár az alapító Steve Jobs halott, a vállalata egyre erősebb. Az Apple részvények árfolyama egy év alatt 50%–kal nőtt, így az amerikai tőzsdén jegyzett legnagyobb vállalkozássá lett, értéke 550 milliárd dollár körül mozog. A múlt héten a befektetők azt figyelték, mi lesz a 100 milliárdnyi készpénzállomány sorsa (mint tudjuk: osztalék és részvény vásárlás, a java azonban megmarad, sőt!)
Az Apple, mint részvénypiaci titán, egyáltalán nem tipikus vállalkozás. Az utóbbi húsz évben három cég váltotta egymást e szerepben, az Exxon Mobil, a General Electric* (GE) és a Microsoft. Az előbbi kettő mamut–cég az Apple–höz képest. Az Exxon Mobil éves árbevétele 486 milliárd dollár, a GE–nek 301 ezer alkalmazottja van – az Apple éves bevétele 108 milliárd, és alig hatvanezer munkatársat alkalmaz.
De az Apple olyan részvény árfolyam növekedési pályán halad, amiről az Exxon Mobil és a GE tulajdonosok csak álmodnak. Az utolsó negyedévben például kétszer annyi értékben adtak el terméket, mint egy évvel korábban, a jövő évi előrejelzések nem is duplázásról, hanem triplázásról szólnak! Ez a modern vállalat mintapéldája: kevesebb anyagi- és rengeteg szellemi tőke.
Az Exxon Mobile akkor uralta a listát, amikor az energia–függőség meghatározó volt, az ázsiai országok fejlődése egy évtized alatt megötszörözte az energia–hordozók iránti keresletet. A GE akkor került a lista élére, amikor nyilvánvalóvá vált a kapcsolat a modern ipar és annak finanszírozása közt, a GE Capital (a GE pénzügyeket kezelő cégcsoport eleme) szállította a GE teljes nyereségének felét. A Microsoft vezetése pedig egybeesett az asztali számítógépek diadalmenetének korszakával.
Mit tanulhatunk az Apple részvény árfolyama kapcsán a modern közgazdaságról és a tőzsdéről?
Először is azt, hogy amikor egyre többen kacsingatnak az állam–kapitalizmus kínai modellje felé, addig az Apple példája mutatja, a szabad piacon a különösen innovatív cégeknek van mit keresni. Az utóbbi 11 évben az Apple három terméket – iPod, iPhone és iPad – mutatott be, ezek mindegyike új piacot, új területet jelentett, olyan igényt szolgált ki, amelyről a felhasználó nem is tudta, hogy van (Fanatikus Almalap: ez egy igazi Steve gondolat utánlövése. Jobs egyik vesszőparipája volt, hogy nem végeztet közvélemény–kutatást, meg elégedettségi felmérést, mondván, a felhasználó úgy sem tudja, mit szeretne, majd ő/Apple megmutatja neki.) Gondoljunk bele, megszülethetett volna–e e három termék bármelyike a pekingi bürokrácia útvesztőiben?
Másodjára azt, hogy valóban eljött az internet korszaka. A kilencvenes évek végi dot.com buborék cégeinek felhőket súroló ötletei mellé nem társult értelmezhető üzleti terv, netán várható árbevétel, ne adj 'sten, nyereség. A buborék kipukkanása után sokan temették a netet, mondván, hogy a helyére kerülve nem lesz több, mint pár mobil–telefon és személyi számítógép kiegészítő szolgáltatása. Az Apple bebizonyította, hogy lehetséges elképesztően magas nyereségrátát elérni szemkápráztatóan szép megoldásokkal és olyan szolgáltatásokkal, amelyet bárki egyszerűen igénybe tud venni. Ettől lett a mobil–korszak mobil–korszakká.
Harmadszor, az Apple felemelkedése bizonyítja, hogy némi önkontrollt legyűrve a felhasználók hajlandók megfizetni a vágyott eszközöket. A vállalat a globalizáció nyertese: nem csak gyártat az olcsó munkaerőt biztosító Ázsiában, de képes ott helyben is eladni a termékeit. A glóbusz elitje bárhol hajlandó fizetni a vágyott tárgyért, legyen az luxus–táska, skát–whisky vagy Apple termék. És Amerika még mindig képes az elitet magával ragadó brandet teremteni.
Buborék és Apple
Vajon az Apple eminenssége, a Facebook mindent maga alá gyűrő, de megfontolt növekedése újra a 90–es végéhez hasonló buborék lenne, amelyet épp maga a buborék takar el a szemünk elől? Találunk figyelmeztető jeleket. A brókerek egymásra licitálva dobnak be számokat, hogy meddig fog emelkedni az Apple részvény ára. A részvény visszavásárlás is magyarázható úgy, hogy a cég saját pénzén igyekszik a magas árfolyamot tartani, feljebb tornászni. Ám ha visszaemlékezünk a Cisco 2000–es értékére, amely akkor meghaladta az 500 milliárd dollárt, a P/E* mutatója 100 felett volt, amíg az Apple–é 16,97 (épp most). Ha azonban az Apple részvény ára túlértékelté válna, akkor az csak pattanás lesz, nem buborék.
* Kate és Leopold: Electric tábornok – bár ez a filmben tudatos vétés
** P/E mutatóról itt olvashatsz. Aki nem akar ott olvasni, a Cisco–t túl értékelték a befektetők – ez tény –, ehhez képest az Apple most nincs túlértékelve. Aztán kiderülhet, hogy a 16,97–es mutató is még túlértékelt volt, de ez a jövő zenéje.
2012. március 24., szombat
Érzelemük irányította részvényesek
Anton Marinovich 18. születésnapjára nagymamájától ezer dollárt kapott azzal a szigorú utasítással, hogy azt részvénybe kell fektetnie. Anton választása az Apple papírjára esett. Tizenhét évvel később az Apple–részvényei 240 ezer dollárt értek, ráadásul negyedévente 1000 dolláros osztalékra is számíthat a következő három évben.
"Ez hab a tortán" – mondta Marinovich. „Mindig kíváncsian olvastam a Szilícium–völgyi csodákról, amikor valaki egyik napról a másikra multimilliomossá lett, de soha sem gondoltam, hogy ez velem is megtörténhet."
Az Apple részvény értéke egy év alatt 77 százalékkal emelkedett, ez a Marinovich–hoz hasonló befektetők számára napról–napra maga, az amerikai álom megvalósulása volt. Anton amúgy elkötelezett Maces, jegyesének is iPhone–ha van, MacBookokat használnak, van iPadjük – és 400 Apple részvényük.
Lojalitás
A céghez lojális részvényesek egy része még akkor vásárolt Apple részvényt, amikor annak ára kétszámjegyű volt. Inkább a cég iránti tiszteletből, szeretetből vásároltak akkor, mintsem befektetésként. Most, amikor a részvény értéke 600 dollár körül jár, megspékelve az amerikai tech vállalkozások közt kirívóan magas osztalékkal, úgy vélik, a lojalitás megtérült.
A Reuters közel két tucat kisbefektetőt kérdezett meg, köztük nincs olyan, akivel elszaladt volna a ló (vagy némi képzavarral Fijire készülne nyaralni – ha csak nem vízilóval [vö. Bud Spencer: Én a vízilovakkal vagyok], ami furcsa vízió). Egyikük sem tervez részvényeladást – a lojalitás fokozódott.
Ez persze nem azt jelenti, hogy nem örülnének és terveznének – vagy lélegeznének kicsit könnyebben.
Marinovich például meglepte magát egy kétezer dolláros Omega órával, és tervbe vette Volkswagen Jettájának Audira cserélését.
A 79 éves nyugdíjas Pat Harshbarger 13,800 dollárért vásáolta mára 46 ezer dollárt érő részvénycsomagját. Az egykori kórházi nővér így évente el tud utazni Maine–be a családjához, illetve férjével elmentek életükben először Las Vegasba egy hétvégére.
A 71 éves Stan Merkin korábban a Dellnél és az IBM–nél dolgozott programozóként, 100 ezer dolláros befektetés felett gazdálkodhat. Hűségét jelzi, kijelentette, ha az Apple részvénye eléri a 650 dolláros árfolyamot, további 50 darabot vásárol.
"Az Apple–ön elért nyereség biztosítja nekem a kényelmes öregkort" – állítja.
A hozzá hasonlóan a régóta részvény–tulajdonosok közül sokan afféle „biztonsági tartalék"–ként gondolnak a befektetésükre.
"Én a cégben hiszek" – vallotta meg a 31 éves Erik Marinovich, az írás elején említett Anton öccse, aki szintén nagyanyai invencióra tulajdonosa 50 Apple részvénynek – ez ma 60 ezer dollárt ér. „Meg is tartom a papírokat, amíg nyugdíjas nem leszek."
Érzelmi kötődés
Az Apple–szeretők most járnak harmincas éveik végén, negyvenes éveik elején – ők már látták a dot.com lufi kipukkadását és részesei a világot sújtó gazdasági válságnak. Számukra az Apple részvény tartása több, mint érzelmi befektetés.
A 38 éves Nate Landau személyes tapasztalatokkal bír a dot.com lufiról, 1996 óta nyolc cégben dolgozott, ami nagyot mert álmodni, aztán pukk. De tántoríthatatlanul a tech szektor híve, soha sem felejti el azt a pillanatot, amikor tíz éves volt és édesapja hazavitte a család első Macintoshát.
"Alig vártam már, hogy odaüljek, a Mac Paint valósággal elbűvölt" – réved a múltba Landau, aki már dolgozott olyan cégben, ahol egyedül neki volt Macje a több száz pécés közt. „Az Apple az esernyőm, ha viharos eső jönne." Tizenkét éve vett Apple részvényt 15 ezer dollárért, és bár eladta részvényei két harmadát, a maradék így is 60 ezer dollárt ér.
Kristi Faulker emlékezetében is hasonlóan megmaradt az első találkozás a texasi Grand Prairie főiskolán a Mac Classic–kal.
"Aranyos kis kijelzője volt, négyszer hat inch, de ez volt a legszebb, amit addig valaha láttam" – idézi fel a találkozást a két gyerekes családanya, a gyereke persze iMac–kel, MacBookkal, iPhone–nal élik a világukat, de a gyerekszobában számtalan iPodot találna a kutatkodó. Faulkner a Womenkind marketing–ügynökség vezetőjeként elkötelezett Apple–részvényes is.
"Az Apple tette számomra, úgy kislányként, mint ma dizájnerként, használhatóvá a számítógépet. Ez vezet a jövőbe, dehogy adnám el a részvényeket."
Egy igazi pénzügyi befektető azért megretten, ha a döntést ilyen fokú érzelmek vezérlik. Amikor egy éve Faulkner bejelentkezett egy pénzügyi tanácsadóhoz, csak Apple és Google papírja volt.
"Azt tanácsolta nekem, hogy adjam el mind. 'Ugye csak viccel?'" – kérdezte. Bár azóta, hogy 2005–ben megvett 250 Apple részvényt, mára csak 155 darabbal rendelkezik, de ezek értéke 82,5 ezer dollár.
A befektetési tanácsadók mindig eladásra biztatják az Apple–hívőket – bár ők maguk is rendelkeznek Apple részvénnyel.
"A brókerem hetente felhív, hogy adjam el, adjam el" – meséli nevetve a 31 éves hirdetési ügynökséget igazgató Jeff Gonzalez, aki 16,500 dollár nyereségre tett szert a 2005–ben vásárolt 31 Apple részvényével. „Minden héten felhív, 'Rá fogsz fázni', mondja, de én nem hiszek neki."
"Semmivel sem lehetne rábírni, hogy eladjam" – vonja le a végkövetkeztetést.
Ám akad olyan Apple–szerelmes is, aki képes az üzleti döntést érzelem mentesen meghozni.
A 25 éves Matt Reiner, aki 40 részvénnyel ért el 11 ezer dolláros nyereséget úgy véli, akkor kell kiszállni, amikor száguld a papír.
"Tudom, euforikus állapot veszi körül az Apple–t, és nehéz eladni olyan cég papírját, amelynek termékét ott látod mindenki kezében" – avat be gondolataiba.
(És végül mit mondjunk, mi, akik egy darab Apple részvényt bírunk? Ha most adnánk el, vagy 500 dollárt keresnénk. De ez az egy darab ártól független nem eladó.)
"Ez hab a tortán" – mondta Marinovich. „Mindig kíváncsian olvastam a Szilícium–völgyi csodákról, amikor valaki egyik napról a másikra multimilliomossá lett, de soha sem gondoltam, hogy ez velem is megtörténhet."
Az Apple részvény értéke egy év alatt 77 százalékkal emelkedett, ez a Marinovich–hoz hasonló befektetők számára napról–napra maga, az amerikai álom megvalósulása volt. Anton amúgy elkötelezett Maces, jegyesének is iPhone–ha van, MacBookokat használnak, van iPadjük – és 400 Apple részvényük.
Lojalitás
A céghez lojális részvényesek egy része még akkor vásárolt Apple részvényt, amikor annak ára kétszámjegyű volt. Inkább a cég iránti tiszteletből, szeretetből vásároltak akkor, mintsem befektetésként. Most, amikor a részvény értéke 600 dollár körül jár, megspékelve az amerikai tech vállalkozások közt kirívóan magas osztalékkal, úgy vélik, a lojalitás megtérült.
A Reuters közel két tucat kisbefektetőt kérdezett meg, köztük nincs olyan, akivel elszaladt volna a ló (vagy némi képzavarral Fijire készülne nyaralni – ha csak nem vízilóval [vö. Bud Spencer: Én a vízilovakkal vagyok], ami furcsa vízió). Egyikük sem tervez részvényeladást – a lojalitás fokozódott.
Ez persze nem azt jelenti, hogy nem örülnének és terveznének – vagy lélegeznének kicsit könnyebben.
Marinovich például meglepte magát egy kétezer dolláros Omega órával, és tervbe vette Volkswagen Jettájának Audira cserélését.
A 79 éves nyugdíjas Pat Harshbarger 13,800 dollárért vásáolta mára 46 ezer dollárt érő részvénycsomagját. Az egykori kórházi nővér így évente el tud utazni Maine–be a családjához, illetve férjével elmentek életükben először Las Vegasba egy hétvégére.
A 71 éves Stan Merkin korábban a Dellnél és az IBM–nél dolgozott programozóként, 100 ezer dolláros befektetés felett gazdálkodhat. Hűségét jelzi, kijelentette, ha az Apple részvénye eléri a 650 dolláros árfolyamot, további 50 darabot vásárol.
"Az Apple–ön elért nyereség biztosítja nekem a kényelmes öregkort" – állítja.
A hozzá hasonlóan a régóta részvény–tulajdonosok közül sokan afféle „biztonsági tartalék"–ként gondolnak a befektetésükre.
"Én a cégben hiszek" – vallotta meg a 31 éves Erik Marinovich, az írás elején említett Anton öccse, aki szintén nagyanyai invencióra tulajdonosa 50 Apple részvénynek – ez ma 60 ezer dollárt ér. „Meg is tartom a papírokat, amíg nyugdíjas nem leszek."
Érzelmi kötődés
Az Apple–szeretők most járnak harmincas éveik végén, negyvenes éveik elején – ők már látták a dot.com lufi kipukkadását és részesei a világot sújtó gazdasági válságnak. Számukra az Apple részvény tartása több, mint érzelmi befektetés.
A 38 éves Nate Landau személyes tapasztalatokkal bír a dot.com lufiról, 1996 óta nyolc cégben dolgozott, ami nagyot mert álmodni, aztán pukk. De tántoríthatatlanul a tech szektor híve, soha sem felejti el azt a pillanatot, amikor tíz éves volt és édesapja hazavitte a család első Macintoshát.
"Alig vártam már, hogy odaüljek, a Mac Paint valósággal elbűvölt" – réved a múltba Landau, aki már dolgozott olyan cégben, ahol egyedül neki volt Macje a több száz pécés közt. „Az Apple az esernyőm, ha viharos eső jönne." Tizenkét éve vett Apple részvényt 15 ezer dollárért, és bár eladta részvényei két harmadát, a maradék így is 60 ezer dollárt ér.
Kristi Faulker emlékezetében is hasonlóan megmaradt az első találkozás a texasi Grand Prairie főiskolán a Mac Classic–kal.
"Aranyos kis kijelzője volt, négyszer hat inch, de ez volt a legszebb, amit addig valaha láttam" – idézi fel a találkozást a két gyerekes családanya, a gyereke persze iMac–kel, MacBookkal, iPhone–nal élik a világukat, de a gyerekszobában számtalan iPodot találna a kutatkodó. Faulkner a Womenkind marketing–ügynökség vezetőjeként elkötelezett Apple–részvényes is.
"Az Apple tette számomra, úgy kislányként, mint ma dizájnerként, használhatóvá a számítógépet. Ez vezet a jövőbe, dehogy adnám el a részvényeket."
Egy igazi pénzügyi befektető azért megretten, ha a döntést ilyen fokú érzelmek vezérlik. Amikor egy éve Faulkner bejelentkezett egy pénzügyi tanácsadóhoz, csak Apple és Google papírja volt.
"Azt tanácsolta nekem, hogy adjam el mind. 'Ugye csak viccel?'" – kérdezte. Bár azóta, hogy 2005–ben megvett 250 Apple részvényt, mára csak 155 darabbal rendelkezik, de ezek értéke 82,5 ezer dollár.
A befektetési tanácsadók mindig eladásra biztatják az Apple–hívőket – bár ők maguk is rendelkeznek Apple részvénnyel.
"A brókerem hetente felhív, hogy adjam el, adjam el" – meséli nevetve a 31 éves hirdetési ügynökséget igazgató Jeff Gonzalez, aki 16,500 dollár nyereségre tett szert a 2005–ben vásárolt 31 Apple részvényével. „Minden héten felhív, 'Rá fogsz fázni', mondja, de én nem hiszek neki."
"Semmivel sem lehetne rábírni, hogy eladjam" – vonja le a végkövetkeztetést.
Ám akad olyan Apple–szerelmes is, aki képes az üzleti döntést érzelem mentesen meghozni.
A 25 éves Matt Reiner, aki 40 részvénnyel ért el 11 ezer dolláros nyereséget úgy véli, akkor kell kiszállni, amikor száguld a papír.
"Tudom, euforikus állapot veszi körül az Apple–t, és nehéz eladni olyan cég papírját, amelynek termékét ott látod mindenki kezében" – avat be gondolataiba.
(És végül mit mondjunk, mi, akik egy darab Apple részvényt bírunk? Ha most adnánk el, vagy 500 dollárt keresnénk. De ez az egy darab ártól független nem eladó.)
2012. március 23., péntek
iPad helyzet
Aki vásárolna, de kihagyta a sorban állást, annak jók az esélyei. Nem csak az APR–ekben van még szinte mindegyik típusból (minél drágább, annál inkább lesz), de az elektronikai eszközöket árusító kereskedelmi láncoknál is (írnám a nevüket, ha eszembe jutna, de hát hülye nem vagyok, hogy reklámozzam bármelyiket is.
iPad 3 kicsomagolás nagyban
Felmerült a kidobozolás során a gondolat, mi lesz, ha véletlenül egy iPad bent marad és megy a papír hulladékok közé. Persze se percen belül megszületett az ötlet, hogy Handrás a bolt előtt várakozók előtt fog rohangálni szokott módján leszegett fejjel, káromkodva, hogy a többiek azonnal húzzanak le oda, ahová a göngyöleget kidobták, és túrják át, hogy hol az elveszett iPad...
Másik verzió szerint az Apple–lel kell szájtépnie a várakozók előtt, hogy hogy mert az Apple iPad2–t szállítani iPad 3 helyett...
iPadobozok
2012. március 22., csütörtök
iPadre várók...
...sora már két APR bolt előtt is megtalálható, aki elsőségre vágy, húzzon bele. Csak holnap tíz óráig kell kitartani.
Adobe Photoshop CS6 letölthető béta
Az Adobe bejelentette az Adobe Photoshop CS6 nyilvános, bárki által ingyenesen letölthető bétaverzióját, amely bepillantást enged a digitális képfeldolgozás terén iparági szabványnak számító alkalmazás legújabb kiadásának funkcióiba. Az ingyenes bétaverzió az Adobe Labs webhelyről tölthető le Mac OS és Microsoft Windows platformokra. A végleges verzió várhatóan 2012 első felében érkezik.
2012. március 21., szerda
Adobe: Creative Suite, Creative Cloud és Digitális Marketing
Az Adobe az első üzleti negyedévében (december–február) hajszállal növelte a bevételeit. Az elemzők számára ez nem is volt meglepő, az igazi érdeklődés a CS6 és a Creative Cloud bevezetésére irányul, a beavatottak már ismerik a pontos dátumot, de sokat már nem kell aludnunk. (A hivatalos bemutató után lesz hazai CS6 rendezvény is, az előadók személyét már kiválasztották – ez is jelzi, hogy nem kell júniusig várnunk.) Az Adobe jövője a CS6 és a hozzá kapcsolt Felhő sikerétől függ, az Adobe az elmúlt éveben jelentős energiát fordított e két területre. Szoftverek területén az Adobe legnagyobb vetélytársa az Apple, a Corel és a Quark, net–analitika és –marketingben pedig a Google. Aki jól tud versenytársat választani...
"Stratégiai cél a Digitális Média és Digitális Marketing vezetőjévé válás. A hamarosan bemutatandó Creative Suite és Creative Cloud a már lendületben lévő Digitális Marketinggel biztossá teszi növekvő bevételi és nyereség terveinket" – mondta Shantanu Narayen, az Adobe elnöke.
Digitális Média
Az idén a Digitális Média sikere határozza meg az Adobe létét, ez a legfontosabb üzleti szegmensük. Az első negyedévben lelassult az értékesítés, mert a vásárlók az új Creative Suite–ra várnak. A CS6 a legfontosabb Adobe szoftverek – Photoshop, Premiere Pro, After Effects, InDesign, Illustrator, Dreamweaver... – új verzióját kínálja majd.
Ennél is fontosabb, hogy az Adobe elindítja saját felhő–alapú szolgáltatását, a Creative Cloudot, amelynek legfontosabb eleme, a felhasználók előfizetéses rendszerben használhatják az Adobe alkalmazásokat. Ráadásul a felhőben tárolt állományok az összes beavatott eszközről elérhető lesz. Az előfizetéses rendszer haszna az Adobe számára az egyenletesebb pénzáramlás, a felhasználó számára a rugalmasság és a szintén egyenletesebb pénz(ki)áramlás. Ezentúl az adott szoftvernek mindog a legfrissebb verziója használható. A CS6 és a Creative Cloud Bemutatása vélhetően megugrasztja az Adobe bevételét.
Az Adobe egy tucatnyi Androidos és iOS-es alkalmazást mutatott be - ezek nem az ismert alkalmazások tablet verziói, hanem inkább kiegészítői. Néhány alkalmazás például az iPadet afféle pót Wacom tabletként hasznosítja a Photoshoppal szorosan integrálva. A Digitális Médiából származik az Adobe bevételének 70 százaléka, az elemzők szerint ez az arány még nőni is fog.
Digitális Marketing
Az Adobe növekedése azonban sokbanfügg a Digitális Marketing üzletág sikerességétől is. A megvett Efficient Frontier - amely Facebook és Google AdWords vásárló és optimalizáló megoldás - mellett ott a videó hirdetésre specializált Auditude. Az első negyedévben olyan nagy cégeket sikerült a szolgáltatások igénybe vételére rávenni, mint a Fox, J. Crew, Electronic Arts, Samsung, British Petroleum, Citibank... Ez az üzletág hozza az Adobe bevételeinek negyedét. Kohl’s.
"Stratégiai cél a Digitális Média és Digitális Marketing vezetőjévé válás. A hamarosan bemutatandó Creative Suite és Creative Cloud a már lendületben lévő Digitális Marketinggel biztossá teszi növekvő bevételi és nyereség terveinket" – mondta Shantanu Narayen, az Adobe elnöke.
Digitális Média
Az idén a Digitális Média sikere határozza meg az Adobe létét, ez a legfontosabb üzleti szegmensük. Az első negyedévben lelassult az értékesítés, mert a vásárlók az új Creative Suite–ra várnak. A CS6 a legfontosabb Adobe szoftverek – Photoshop, Premiere Pro, After Effects, InDesign, Illustrator, Dreamweaver... – új verzióját kínálja majd.
Ennél is fontosabb, hogy az Adobe elindítja saját felhő–alapú szolgáltatását, a Creative Cloudot, amelynek legfontosabb eleme, a felhasználók előfizetéses rendszerben használhatják az Adobe alkalmazásokat. Ráadásul a felhőben tárolt állományok az összes beavatott eszközről elérhető lesz. Az előfizetéses rendszer haszna az Adobe számára az egyenletesebb pénzáramlás, a felhasználó számára a rugalmasság és a szintén egyenletesebb pénz(ki)áramlás. Ezentúl az adott szoftvernek mindog a legfrissebb verziója használható. A CS6 és a Creative Cloud Bemutatása vélhetően megugrasztja az Adobe bevételét.
Az Adobe egy tucatnyi Androidos és iOS-es alkalmazást mutatott be - ezek nem az ismert alkalmazások tablet verziói, hanem inkább kiegészítői. Néhány alkalmazás például az iPadet afféle pót Wacom tabletként hasznosítja a Photoshoppal szorosan integrálva. A Digitális Médiából származik az Adobe bevételének 70 százaléka, az elemzők szerint ez az arány még nőni is fog.
Digitális Marketing
Az Adobe növekedése azonban sokbanfügg a Digitális Marketing üzletág sikerességétől is. A megvett Efficient Frontier - amely Facebook és Google AdWords vásárló és optimalizáló megoldás - mellett ott a videó hirdetésre specializált Auditude. Az első negyedévben olyan nagy cégeket sikerült a szolgáltatások igénybe vételére rávenni, mint a Fox, J. Crew, Electronic Arts, Samsung, British Petroleum, Citibank... Ez az üzletág hozza az Adobe bevételeinek negyedét. Kohl’s.
2012. március 20., kedd
De komolyan, mihez kezd az Apple a készpénzével?
Ezt a kérdést tette fel a Reuters egyik elemzője, Robert Cyran – nekünk meg annyira megtetszett, hogy lokalizáltuk az írást.
De komolyan, mihez kezd az Apple a készpénzével?
Az Apple végül is résnyire megnyitotta pénzesládáját a részvényesek előtt. A cég három év alatt 45 milliárd dollárt juttat nekik, ebből bő 30 milliárdot osztalékként és további tíz milliárdot részvény–visszavásárlásként. (Hogy miért jó a részvényesnek, ha a cég saját részvényt vesz? Olvasd el itt!) Ez jól hangzik,, különösen azért, mert az Apple pénzügyi évének végéig (szeptember) 50 milliárd áramlik át a cégen. Az eladás és nyereség egyre magasabbra tör – miközben a készpénz–állomány meghatározó része a tengeren túlon (értsd: USA jogon kívül) hízik –, ez bizony nagyobb kifizetést is hozhat.
Az Apple könyvelése 98 milliárdnyi pénzt és befektetést tartott nyilván december végén. Ennek közel kétharmad volt az Államokon kívül, ezek haza vitele jelentős adófizetési kötelezettséggel járna. Így az Apple vigyázza, dédelgeti ezt a pénzhalmot várva az adószünet napjára.
Ám 34 milliárd az Államokban van, de ehhez nem szívesen nyúlnak, még a mostani kifizetésekkor sem. Az Apple nem készül nagy felvásárlásra, a cég kinyilvánítottan kutatási, fejlesztési és hasonló területeken fektet be. A beígért osztalékfizetés első időpontja szeptember vége, addigra meg újabb nyereséges hónapokat tudhat majd maga mögött az Apple.
Az év végéig 50 milliárdot is elérő pénzmozgásnak csak harmada jut az Államokra. Ez bőségesen fedezi az évente 15 milliárdba kerülő osztalék és visszavásárlási programot. Ráadásul az Apple forgalma és árrése egyaránt nő. Az utolsó negyedévben 73 százalékkal több bevételük volt, mint egy évvel korábban, a nyereség megduplázódott.
És még erősebb növekedés várható az új iPad bemutatásával. Tim Cook soha nem látott sikerről beszélt az első hétvége számait látván. Őszre további termékek várhatók.
Magyarul (angolul) az Apple pénze és befektetései – a közel 100 milliárdnyi – nem hogy csökkennének, hanem nőnek. A részvényesek persze, hogy örültek az osztalék–fizetésnek. (Az Almalap is, egy részvény után kaszírozunk!) De a pénz továbbra is a vállalatba befelé folyik, így lassan itt az ideje, hogy feltegyük az ominózus kérdést: "De komolyan, mihez kezd az Apple a készpénzével?"
De komolyan, mihez kezd az Apple a készpénzével?
Az Apple végül is résnyire megnyitotta pénzesládáját a részvényesek előtt. A cég három év alatt 45 milliárd dollárt juttat nekik, ebből bő 30 milliárdot osztalékként és további tíz milliárdot részvény–visszavásárlásként. (Hogy miért jó a részvényesnek, ha a cég saját részvényt vesz? Olvasd el itt!) Ez jól hangzik,, különösen azért, mert az Apple pénzügyi évének végéig (szeptember) 50 milliárd áramlik át a cégen. Az eladás és nyereség egyre magasabbra tör – miközben a készpénz–állomány meghatározó része a tengeren túlon (értsd: USA jogon kívül) hízik –, ez bizony nagyobb kifizetést is hozhat.
Az Apple könyvelése 98 milliárdnyi pénzt és befektetést tartott nyilván december végén. Ennek közel kétharmad volt az Államokon kívül, ezek haza vitele jelentős adófizetési kötelezettséggel járna. Így az Apple vigyázza, dédelgeti ezt a pénzhalmot várva az adószünet napjára.
Ám 34 milliárd az Államokban van, de ehhez nem szívesen nyúlnak, még a mostani kifizetésekkor sem. Az Apple nem készül nagy felvásárlásra, a cég kinyilvánítottan kutatási, fejlesztési és hasonló területeken fektet be. A beígért osztalékfizetés első időpontja szeptember vége, addigra meg újabb nyereséges hónapokat tudhat majd maga mögött az Apple.
Az év végéig 50 milliárdot is elérő pénzmozgásnak csak harmada jut az Államokra. Ez bőségesen fedezi az évente 15 milliárdba kerülő osztalék és visszavásárlási programot. Ráadásul az Apple forgalma és árrése egyaránt nő. Az utolsó negyedévben 73 százalékkal több bevételük volt, mint egy évvel korábban, a nyereség megduplázódott.
És még erősebb növekedés várható az új iPad bemutatásával. Tim Cook soha nem látott sikerről beszélt az első hétvége számait látván. Őszre további termékek várhatók.
Magyarul (angolul) az Apple pénze és befektetései – a közel 100 milliárdnyi – nem hogy csökkennének, hanem nőnek. A részvényesek persze, hogy örültek az osztalék–fizetésnek. (Az Almalap is, egy részvény után kaszírozunk!) De a pénz továbbra is a vállalatba befelé folyik, így lassan itt az ideje, hogy feltegyük az ominózus kérdést: "De komolyan, mihez kezd az Apple a készpénzével?"
iPad Numbers: egyre jobb
A legutolsó iOS frissítéssel egyidőben az iWork alkalmazásokat is frissítette az Apple, legalábbis az iPaden. Nem keveset ostoroztam az Apple–t, mert az iPades iWork programok jóval kevesebbet tudnak, mint a Macen futó párjaik, így elvárható, hogy dicsérjük a program két verziójának egymáshoz közeledését. Különösen azért, mert nem a Maces lett lebutítva, hanem az iPades feljavítva. (Nem mintha nem férne rá a '09 jelzésű iWorkre egy frissítés.
Grafikon: OK
Nos, a Numbers iPades verziója már az összes grafikon-formátumot ismeri, a következő ábra grafikonjai Macen készültek, de a kép az iPad kijelzőjét mutatja. Tudom, perverz dolog ennyi grafikont egy oldalra rápakolni – bár egy tőzsdei elemzésnél megesik –, érdemes megfigyelni, ahogy az iPad grafika küzdelmesen kirajzolja a görbéket. A 3D–sek esetében a grafikonra ránagyítva szemmel követhetjük az élek kisimítását. Kíváncsian várjuk a hétvégét, az új iPaden vajon milyen gyorsan jelennek meg a grafikonok. De a lényeg: mind megvan, használható.
A második oszlop harmadik grafikonján – Chart 15, képre kattintva normál méretben láthatót kapunk – látható, hogy a kiválasztott kép milyen ujj–gyakorlattal mozgatható „térben".
Speciális cella–megjelenés
A Numbers celláiba írt számértékek számtalan módon jeleníthetők meg. Vannak speciális esetek, amikor korlátozhatjuk ... izé, segíthetjük a felhasználót a helyes értékválasztásban. Ilyen speciális lehetőség a Checkbox, a Stepper, a Slider és a Pop–up menü – Macen. Az iPades Numbers eddig csak a Checkboxot ismerte, ám nemrég megtanulta a másik három módot is. A Stepper és a Slider nagyon hasonló. Megadhatjuk az Inspector panelen, hogy a kiválasztott cellába mekkora lehet a legkisebb és a legnagyobb érték, és milyen lépésközzel növelhető/csökkenthető az érték. Például ha sört adunk el nagyobb méretben – például egyetemi kollégium büfében –, akkor a hatosával való lépés a helyes, minimális érték – evidensen, bár életszerűtlenül – a nulla, a legnagyobb – nos ezt a büfésre bízzuk, csak legyen hattal osztható. (Nem a büfés...) A Stepper esetén a cellát kiválasztva a cella jobb oldalán kis léptetőnyilak jelennek meg, itt lehet – hatosával – növelni vagy csökkenteni az cella értékét. A Slider esetén egy csúszkát rángathatunk – ez ugye gyorsabb értékváltoztatást kínál, a Stepper meg pontos beállítást könnyebben.
A Pop–up menü a nevéből adódó legördülő menü, ahol az általunk megadott értékek közül választhat a táblázat kitöltője.
Ahogy mondtam, az iPades Numbers megtanulta az összes speciális Maces Numbers cella–megjelenést. Most viszont a Maces Numbersön a sor. Ahogy azt már elmondtam, az iPades Numbers „csillagozós" megoldása egyszerű számértékké alakul a Numbersben.
Grafikon: OK
Nos, a Numbers iPades verziója már az összes grafikon-formátumot ismeri, a következő ábra grafikonjai Macen készültek, de a kép az iPad kijelzőjét mutatja. Tudom, perverz dolog ennyi grafikont egy oldalra rápakolni – bár egy tőzsdei elemzésnél megesik –, érdemes megfigyelni, ahogy az iPad grafika küzdelmesen kirajzolja a görbéket. A 3D–sek esetében a grafikonra ránagyítva szemmel követhetjük az élek kisimítását. Kíváncsian várjuk a hétvégét, az új iPaden vajon milyen gyorsan jelennek meg a grafikonok. De a lényeg: mind megvan, használható.
A második oszlop harmadik grafikonján – Chart 15, képre kattintva normál méretben láthatót kapunk – látható, hogy a kiválasztott kép milyen ujj–gyakorlattal mozgatható „térben".
Speciális cella–megjelenés
A Numbers celláiba írt számértékek számtalan módon jeleníthetők meg. Vannak speciális esetek, amikor korlátozhatjuk ... izé, segíthetjük a felhasználót a helyes értékválasztásban. Ilyen speciális lehetőség a Checkbox, a Stepper, a Slider és a Pop–up menü – Macen. Az iPades Numbers eddig csak a Checkboxot ismerte, ám nemrég megtanulta a másik három módot is. A Stepper és a Slider nagyon hasonló. Megadhatjuk az Inspector panelen, hogy a kiválasztott cellába mekkora lehet a legkisebb és a legnagyobb érték, és milyen lépésközzel növelhető/csökkenthető az érték. Például ha sört adunk el nagyobb méretben – például egyetemi kollégium büfében –, akkor a hatosával való lépés a helyes, minimális érték – evidensen, bár életszerűtlenül – a nulla, a legnagyobb – nos ezt a büfésre bízzuk, csak legyen hattal osztható. (Nem a büfés...) A Stepper esetén a cellát kiválasztva a cella jobb oldalán kis léptetőnyilak jelennek meg, itt lehet – hatosával – növelni vagy csökkenteni az cella értékét. A Slider esetén egy csúszkát rángathatunk – ez ugye gyorsabb értékváltoztatást kínál, a Stepper meg pontos beállítást könnyebben.
A Pop–up menü a nevéből adódó legördülő menü, ahol az általunk megadott értékek közül választhat a táblázat kitöltője.
Ahogy mondtam, az iPades Numbers megtanulta az összes speciális Maces Numbers cella–megjelenést. Most viszont a Maces Numbersön a sor. Ahogy azt már elmondtam, az iPades Numbers „csillagozós" megoldása egyszerű számértékké alakul a Numbersben.
2012. március 19., hétfő
Osztalékot fizet és részvényt vásárol vissza az Apple
Az Apple folyamatos froclizásnak volt kitéve (ez megmarad) magas készpénzállománya miatt (ezt ne echte cashként gondoljuk el, hanem gyorsan pénzzé tehető papírokként). A cég ma bejelentette, hogy sok év után ismét fizet osztalékot. Három éven át minden részvény után negyedévenként 2,65 dollárt. Ez összesen (nem illik így összeadni, éljen a netto jelenérték számítás) majd 32 dollárt jelent. A részvény mai árfolyama 600 dollár alatt volt egy lehelettel. Az osztalékfizetés az Apple-nek évi 16 milliárd dollárba kerül évente, ennyi az idei első negyedévre tervezett árbevétel, az egész évre 76md.
Az osztalék fizetésen túl 10md dollárért saját részvényt is vesz az Apple. Ennek mi értelme? Példának okáért legyen kis erténk 3 millió vagyonnal, 30 részvénnyel, amiből tíz a mienk, ez ugye egy milliót ér. Ha a cég megvesz másik tíz százalékot, akkor az a tíz igazából nem játszik, nem szavaz, nem kap osztalékot - emelkedett a mi tíz papírunk értéke. Ha a cég be is vonná a megvett 10 papírt, máris másfél milliót érne a mi tíz papírunk. És ... de ez már egy pénzügyi alapfogalmakat tárgyaló blog területe.
(bejegyzést iPaden pötyögtem, elütéseket holnap javítom, bocs!)
Az osztalék fizetésen túl 10md dollárért saját részvényt is vesz az Apple. Ennek mi értelme? Példának okáért legyen kis erténk 3 millió vagyonnal, 30 részvénnyel, amiből tíz a mienk, ez ugye egy milliót ér. Ha a cég megvesz másik tíz százalékot, akkor az a tíz igazából nem játszik, nem szavaz, nem kap osztalékot - emelkedett a mi tíz papírunk értéke. Ha a cég be is vonná a megvett 10 papírt, máris másfél milliót érne a mi tíz papírunk. És ... de ez már egy pénzügyi alapfogalmakat tárgyaló blog területe.
(bejegyzést iPaden pötyögtem, elütéseket holnap javítom, bocs!)
Adobe Shadow
A múlt héten mutatta be az Adobe a Shadow nevű alkalmazását. A Shadow nem csak pécén és Macen, de tableten – iOS, Android – futtatható, weboldal, webszájt tervező alkalmazás. A Shadow szorosan kapcsolódik az Adobe felhőjéhez, a Creative Cloudhoz, ahogy a másik két, szintén friss, webbel kapcsolatos Adobe alkalmazás, a Muse és az Edge. Mindhárom program HTML5, CSS3 és JavaScript alapú – igen, a Flashnek se híre, se hamva. A Shadow, mint említettük az előtervezés eszköze, a Muse a konkrét munkáé és az Edgé az animációk elkészítéséé.
2012. március 16., péntek
iPhoto az iPaden
Hamar örömömben már írtam egy összecsapott bejegyzést az iPaden futó iPhoto–ról. Ma volt elég időm és nyugalmam, így jobban megnéztem – a véleményem változatlan, ez az iPhoto jó!
iPhoto a Macen
Az iPhoto '09–es (előző) verziója volt szerintem eddig a legjobb Macre, az arcfelismeréssel és a térkép–koordináták használatával egy nem bonyolult, könnyen kezelhető és sokat tudó alkalmazást kaptunk, amit Mari néni és Józsi bácsi is tudott használni, nem kellett hozzá pilóta–vizsga. A munkamenet is logikus volt: 1) bedigitalizálás (bár a digitalizálni már nem volt mit), 2) kis javítások és 3) megosztás. Az iPhoto használható volt Okos Mappák (Smart Folders) és kulcsszavak nélkül is, a felhasználók jelentős többsége – oktatói tapasztalat – épp hogy hajlandó a piros szemet kijavítani (amíg persze nem tanulja meg, még mi mindent tehet meg). És bármit is gondoljunk a digitális korszakról, adott életkor felett a nyomtatás a király, az email pedig a digitália csúcsa. No FB, no twitter, no más.
A '11–es iPhoto–val alapvetően egyetlen gondom volt (van), a teljes képernyőn való jobb kezeléshez a világ (kijelző) négy sarkába széthordott ikonok. Másfelől nézve, az idő közben hősi halált haló MobileMe képkezelője rettentően hasonlított az iPhoto–ra. Tanult hozzáértők szerint azért, mert Jobs sokat emlegette az off–line használható on–line alkalmazásokat. Ez elsőre fából vaskarika, de. Ha megírunk egy alkalmazást böngésző alá sok szép JavaScripttel, akkor bizony az az alkalmazás akkor is fut, ha nincs netkapcsolat. Elég hozzá egy JS értelmező – ilyen meg minden gépen van, sokszor több is: a böngésző.
iPhone/iPad és a fényképek
Az iPhone és az iPad használata során, ha az ember nem is telepít fel további képkezelő alkalmazásokat, akkor is ici–picit kaotikus állapotokat talál. Van egy Photos nevű alkalmazása, amelybe – ha minden igaz –, a Macről átszinkronizált fényképek kerülnek (meg az új Photostream). És a Camera Roll. Ami nem más, mint a Camera alkalmazással készített képek. De találunk egy Gallery nevű programot is, ami a haldokló MobileMe galériák elérését segítette. Aki csak „használta" az eszközést, az néha értetlenül bámult, gondolata a "hová lett a kép", illetve "mit keres itt a kép?" kérdések egyike volt. (Hasonlóan a Maces iCal Remindereihez, amelyek az iOS eszközön Reminder nevű alkalmazás alatt bukkannak fel – a ToDo–kat most nem is említem, mert megszűntek. A Mountain Lion ígérete az, hogy ami külön alkalmazás iOS eszközön mail–to do–reminder ügyben, az külön alkalmazás lesz Macen.)
Számos kép javító, trükköző ... alkalmazás van iPadre, iPhone–ra, ezek egyes esetekben képesek felhasználni a Camera képeit, vagy a Photosban tároltakat, más esetben maguk készítenek képet. A megtuningolt képet vagy képesek betenni a Camera Rollba, vagy a Photosba, netán a Photo streambe vagy nem. Vagy elérünk e harmadik fejlesztőktől származó alkalmazásból olyan programot, mint a Dropbox vagy társai, vagy nem. A Dropbox és társai egyik megélhetési forrása az, hogy az Apple nem kíván fájl szintű hozzáférést adni a képekhez, így azok ide–oda passzolása – egyik alkalmazástól a másikig, egyik eszközről a másikra – külön alkalmazást kíván.
iPhoto iPadre
Amikor hallottam, hogy az iPhoto is – követve az iMovie, Pages, GarageBand, Numbers és Keynote programokat –iPadre/iPhone–ra került, magamban halkan káromkodtam, tessék, lesz még egy tudásban iOS eszközre hülyített alkalmazás. Ismét lehet elmagyarázni, hogy ez egy Lite verzió, csókoltassuk az Apple–t. Mint ismert, nem lett igazam. Talán az a leghelyesebb, ha azt vélem, az iPhoto–t az Apple újraírta az iPadnek megfelelően. Számomra ez a látszat, ez a végeredmény – és jó. Jöjjön a miért jó!
iPad iPhoto: bedigitalizálás
A fent leírtak után már nem ragoznám, hogy kerülhetnek képek az iPad iPhoto–ba... Itt jegyzem meg, hogy ez az írás nagyjából helytálló, ha az iPad és iPhone szavakat felcseréljük. Bár iPhone–ra is letöltöttem az iPhoto alkalmazást, nem érzem, hogy nagy ujjbegyemmel ügyesen tapicskolnám a kis kijelző megfelelő pixeleit. Más kérdés, hogy fényképezni viszont igenis az iPhone–nal fogok – bár tetszenek a maguk elé iPadet emelve fényképező japán diáklányok. De ahogy régen is egyik eszközzel fényképeztem és másikkal javítottam a képeket, maradhat ez a felállás.
iPad iPhoto: képjavítás
Aki először használja a programot, annak érdemes a felső sorban látható kérdőjel ikonra kattintania. Ez a help! És remek segítség. A megjelenített segítség mellett is adhatunk ki parancsokat, ez is tetszik. Ahogy a képen is látható, a szerkesztő eszközöket két csoportba osztották, középen vannak a gyors-szerkesztő eszközök (automatikus képjavítás, forgatás, zászlózás – ezt az ikon tartsuk pár másodpercig „lenyomva"! – kedvencnek vagy hulladéknak jelölés –, balra pedig az összetettebbek.
Az összetett szerkesztő eszközök alkalmazása ujjra lett szabva, egyértelmű a programfejlesztés (nem csak adaptálás). A Maces iPhoto elrettentő hisztogramjával itt nem találkozunk, de állítható az összes hisztogram–módosító jellemző: kékes– és zöldes színezet, expozíciós idő... Három összetett állítási lehetőség látható a következő képen, egyrészt Apple–elegáns, másrészt – feliratokkal – logikus, hogy melyik eszköz mire való.
A technológia hátrább került, azon kevesek, akik többszörös körintegrálással kezelik a tónus állítást, egyéb gonoszságra is képesek, nos nekik „marad" az Aperture, a Lightroom vagy a Photoshop. Csak emlékeztetőül álljon itt az iPhoto két paneles párbeszédablaka, amely ugyanezt a tudást kínálja:
iPad iPhoto: képek megosztása
A kép baloldalán a Maces iPhoto megosztás (Share) lehetőségei láthatók, jobbra pedig az iPades. A dolog így rendben is van. Lenne. Az a kedves felhasználó, aki vétet, és iPadet és iPhone–t is vett, felkészülhet arra, hogy amit az egyik eszközön megoszt, az a másik eszközéről osztatlannak látszik. Legszebb példája ennek a Fotó Journal – ami az Apple felhőjébe kerül. A képriportnak magyarítható fotó–journal tényleg percek alatt összeállítható, és feltölthető. De csak azon az eszközön látod és szerkesztheted a feltöltendő verziót, amelyen létrehoztad. Ha iPaden tetted, akkor iPhone–on ne keresd. Macen meg nincs is.
iPad iPhoto: ez a jó irány!
Tartsátok!
iPhoto a Macen
Az iPhoto '09–es (előző) verziója volt szerintem eddig a legjobb Macre, az arcfelismeréssel és a térkép–koordináták használatával egy nem bonyolult, könnyen kezelhető és sokat tudó alkalmazást kaptunk, amit Mari néni és Józsi bácsi is tudott használni, nem kellett hozzá pilóta–vizsga. A munkamenet is logikus volt: 1) bedigitalizálás (bár a digitalizálni már nem volt mit), 2) kis javítások és 3) megosztás. Az iPhoto használható volt Okos Mappák (Smart Folders) és kulcsszavak nélkül is, a felhasználók jelentős többsége – oktatói tapasztalat – épp hogy hajlandó a piros szemet kijavítani (amíg persze nem tanulja meg, még mi mindent tehet meg). És bármit is gondoljunk a digitális korszakról, adott életkor felett a nyomtatás a király, az email pedig a digitália csúcsa. No FB, no twitter, no más.
A '11–es iPhoto–val alapvetően egyetlen gondom volt (van), a teljes képernyőn való jobb kezeléshez a világ (kijelző) négy sarkába széthordott ikonok. Másfelől nézve, az idő közben hősi halált haló MobileMe képkezelője rettentően hasonlított az iPhoto–ra. Tanult hozzáértők szerint azért, mert Jobs sokat emlegette az off–line használható on–line alkalmazásokat. Ez elsőre fából vaskarika, de. Ha megírunk egy alkalmazást böngésző alá sok szép JavaScripttel, akkor bizony az az alkalmazás akkor is fut, ha nincs netkapcsolat. Elég hozzá egy JS értelmező – ilyen meg minden gépen van, sokszor több is: a böngésző.
iPhone/iPad és a fényképek
Az iPhone és az iPad használata során, ha az ember nem is telepít fel további képkezelő alkalmazásokat, akkor is ici–picit kaotikus állapotokat talál. Van egy Photos nevű alkalmazása, amelybe – ha minden igaz –, a Macről átszinkronizált fényképek kerülnek (meg az új Photostream). És a Camera Roll. Ami nem más, mint a Camera alkalmazással készített képek. De találunk egy Gallery nevű programot is, ami a haldokló MobileMe galériák elérését segítette. Aki csak „használta" az eszközést, az néha értetlenül bámult, gondolata a "hová lett a kép", illetve "mit keres itt a kép?" kérdések egyike volt. (Hasonlóan a Maces iCal Remindereihez, amelyek az iOS eszközön Reminder nevű alkalmazás alatt bukkannak fel – a ToDo–kat most nem is említem, mert megszűntek. A Mountain Lion ígérete az, hogy ami külön alkalmazás iOS eszközön mail–to do–reminder ügyben, az külön alkalmazás lesz Macen.)
Számos kép javító, trükköző ... alkalmazás van iPadre, iPhone–ra, ezek egyes esetekben képesek felhasználni a Camera képeit, vagy a Photosban tároltakat, más esetben maguk készítenek képet. A megtuningolt képet vagy képesek betenni a Camera Rollba, vagy a Photosba, netán a Photo streambe vagy nem. Vagy elérünk e harmadik fejlesztőktől származó alkalmazásból olyan programot, mint a Dropbox vagy társai, vagy nem. A Dropbox és társai egyik megélhetési forrása az, hogy az Apple nem kíván fájl szintű hozzáférést adni a képekhez, így azok ide–oda passzolása – egyik alkalmazástól a másikig, egyik eszközről a másikra – külön alkalmazást kíván.
iPhoto iPadre
Amikor hallottam, hogy az iPhoto is – követve az iMovie, Pages, GarageBand, Numbers és Keynote programokat –iPadre/iPhone–ra került, magamban halkan káromkodtam, tessék, lesz még egy tudásban iOS eszközre hülyített alkalmazás. Ismét lehet elmagyarázni, hogy ez egy Lite verzió, csókoltassuk az Apple–t. Mint ismert, nem lett igazam. Talán az a leghelyesebb, ha azt vélem, az iPhoto–t az Apple újraírta az iPadnek megfelelően. Számomra ez a látszat, ez a végeredmény – és jó. Jöjjön a miért jó!
iPad iPhoto: bedigitalizálás
A fent leírtak után már nem ragoznám, hogy kerülhetnek képek az iPad iPhoto–ba... Itt jegyzem meg, hogy ez az írás nagyjából helytálló, ha az iPad és iPhone szavakat felcseréljük. Bár iPhone–ra is letöltöttem az iPhoto alkalmazást, nem érzem, hogy nagy ujjbegyemmel ügyesen tapicskolnám a kis kijelző megfelelő pixeleit. Más kérdés, hogy fényképezni viszont igenis az iPhone–nal fogok – bár tetszenek a maguk elé iPadet emelve fényképező japán diáklányok. De ahogy régen is egyik eszközzel fényképeztem és másikkal javítottam a képeket, maradhat ez a felállás.
iPad iPhoto: képjavítás
Aki először használja a programot, annak érdemes a felső sorban látható kérdőjel ikonra kattintania. Ez a help! És remek segítség. A megjelenített segítség mellett is adhatunk ki parancsokat, ez is tetszik. Ahogy a képen is látható, a szerkesztő eszközöket két csoportba osztották, középen vannak a gyors-szerkesztő eszközök (automatikus képjavítás, forgatás, zászlózás – ezt az ikon tartsuk pár másodpercig „lenyomva"! – kedvencnek vagy hulladéknak jelölés –, balra pedig az összetettebbek.
Az összetett szerkesztő eszközök alkalmazása ujjra lett szabva, egyértelmű a programfejlesztés (nem csak adaptálás). A Maces iPhoto elrettentő hisztogramjával itt nem találkozunk, de állítható az összes hisztogram–módosító jellemző: kékes– és zöldes színezet, expozíciós idő... Három összetett állítási lehetőség látható a következő képen, egyrészt Apple–elegáns, másrészt – feliratokkal – logikus, hogy melyik eszköz mire való.
A technológia hátrább került, azon kevesek, akik többszörös körintegrálással kezelik a tónus állítást, egyéb gonoszságra is képesek, nos nekik „marad" az Aperture, a Lightroom vagy a Photoshop. Csak emlékeztetőül álljon itt az iPhoto két paneles párbeszédablaka, amely ugyanezt a tudást kínálja:
iPad iPhoto: képek megosztása
A kép baloldalán a Maces iPhoto megosztás (Share) lehetőségei láthatók, jobbra pedig az iPades. A dolog így rendben is van. Lenne. Az a kedves felhasználó, aki vétet, és iPadet és iPhone–t is vett, felkészülhet arra, hogy amit az egyik eszközön megoszt, az a másik eszközéről osztatlannak látszik. Legszebb példája ennek a Fotó Journal – ami az Apple felhőjébe kerül. A képriportnak magyarítható fotó–journal tényleg percek alatt összeállítható, és feltölthető. De csak azon az eszközön látod és szerkesztheted a feltöltendő verziót, amelyen létrehoztad. Ha iPaden tetted, akkor iPhone–on ne keresd. Macen meg nincs is.
iPad iPhoto: ez a jó irány!
Tartsátok!
2012. március 15., csütörtök
AAPL 600,01
Az amerikai tőzsdenyitás után pár perccel megkötötték az első hatszáz dollár árfolyam feletti üzletet. Most épp 591 körül van az árfolyam. Elemzők szerint idén akár a) 700, b) 800, c) 900 illerve d) 1000 dollárig is emelkedhet az Apple.
2012. március 14., szerda
Samsung az iPad kijelző beszállítója
A Samsung nyerte el az iPad kijelzők beszállítását a Sharp és az LG Display elől, a két vesztes képtelen volt megfelelni az Apple által elvárt követelményeknek. Jelenleg a Samsung az egyetlen, aki 9.7 inches kijelzőt szállít tablethez.
A Samsung–Apple viszony szappanoperás családéra emlékeztető, a Samsung szállítja az iPhone és iPad egyes alkatrészeit, ugyanakkor a két cég szinte a világ összes bírósága előtt perben áll, az Apple alapvetően koppintással vádolva a Samsungot kéri annak termékeinek betiltását, a Samsung viszont szabadalmai eltulajdonítása miatt kezdeményezi az iPadek forgalmazásának felfüggesztését. A bíróság mellett a piacon is rendesen küzdenek a felek, az Apple a hónapban bemutatott iPaddel épp rávert a Galaxy Tabra.
Azért a Sharp és az LG Display veresége nem végleges, az Apple szeretné diverzifikálni a beszállítóit – a cégnél jobsi para a szállítótól való függés, ennek is oka a saját processzor–gyár. A két vesztes májusban újra megpróbálhat Apple–beszállítóvá válni.
A Samsung–Apple viszony szappanoperás családéra emlékeztető, a Samsung szállítja az iPhone és iPad egyes alkatrészeit, ugyanakkor a két cég szinte a világ összes bírósága előtt perben áll, az Apple alapvetően koppintással vádolva a Samsungot kéri annak termékeinek betiltását, a Samsung viszont szabadalmai eltulajdonítása miatt kezdeményezi az iPadek forgalmazásának felfüggesztését. A bíróság mellett a piacon is rendesen küzdenek a felek, az Apple a hónapban bemutatott iPaddel épp rávert a Galaxy Tabra.
Azért a Sharp és az LG Display veresége nem végleges, az Apple szeretné diverzifikálni a beszállítóit – a cégnél jobsi para a szállítótól való függés, ennek is oka a saját processzor–gyár. A két vesztes májusban újra megpróbálhat Apple–beszállítóvá válni.
2012. március 12., hétfő
iPhoto az iPaden
Hosszú idő után először kell dicsérnem iPades Apple programot, mégpedig az iPadet. Nagyon jól sikerült, használható, alig ad kevesebbet, mint a Maces. Sőt. Úgy helyesebb az előző mondat, hogy amit csak a mindig nálunk lévő eszközzel – ujj – el lehet végezni anélkül, hogy bonyolult hierarchikus menük közt tévelyegnénk, azt az iPhoto nem nélkülözi. Pár dolgot igen – vagy tíz perc alatt nem találtam rá –, ám cserébe sokat tudó képkezelő, –szerkesztő és –megosztó alkalmazást kapunk. Bár ez a program is fizetős – négy euró –, de tíz perc után határozottan érzem, megéri az árát.
Fotó Journal, magyarul Napló
Fotó Journal, magyarul Napló
2012. március 9., péntek
iPhoto az iPaden Google térkép nélkül
Az Apple – végre – iPadesítette az iPhoto–t is. Ám, ahogy azt az éles szemű elemzők azonnal észrevették, a térkép, amelyen bejelölhetjük, automatikusan bejelölődik, hol készült a fénykép nagyon nem Google–szerű. A Google térkép az iOS eszközök szinte elválaszthatatlan része volt, amióta létezik iPhone.
Aki olvasta a Steve Jobs könyvet, azt nem lepi meg az Apple szakítása a Google–lel, Jobs azzal vádolta a Google–t, hogy az Android nevén kívül szinte mindent az iOS–ről koppintott. (Amúgy ez az Apple „mindenki mindent rólunk másol" skizofréniája régóta létezik, az ezredfordulón a Microsoft járatta – szerintük – csúcsra az őket másoló xerox [dupla Gonosz Almalap] gépeket.)
Több blog is az angol OpenStreetMap Foundation térképeként azonosította be az új térképet. A térkép nem túl friss, az első tapasztalatok alapján 2010 április utáni épületek, utak, vagy elpusztított esőerdők helye nem található meg.
És még egy hagyomány: az Apple nem kommentálta a fentieket, az angol alapítvány pedig nem nyilatkozhat.
Aki olvasta a Steve Jobs könyvet, azt nem lepi meg az Apple szakítása a Google–lel, Jobs azzal vádolta a Google–t, hogy az Android nevén kívül szinte mindent az iOS–ről koppintott. (Amúgy ez az Apple „mindenki mindent rólunk másol" skizofréniája régóta létezik, az ezredfordulón a Microsoft járatta – szerintük – csúcsra az őket másoló xerox [dupla Gonosz Almalap] gépeket.)
Több blog is az angol OpenStreetMap Foundation térképeként azonosította be az új térképet. A térkép nem túl friss, az első tapasztalatok alapján 2010 április utáni épületek, utak, vagy elpusztított esőerdők helye nem található meg.
És még egy hagyomány: az Apple nem kommentálta a fentieket, az angol alapítvány pedig nem nyilatkozhat.
2012. március 8., csütörtök
iPad 3
A várakozásnak megfelelően – minden meglepetést és „one more thing"–et nélkülözve – az Apple bemutatta az iPad új verzióját, amely felváltja a cég két éve piacon lévő termékét élesebb képet (dupla felbontás) és gyorsabb processzort kínálva, ezzel tovább erősíti az Amazon, Microsoft és Google előtti versenyelőnyét a tablet piacon.
Ez volt az első alkalom, amikor az alapító, elnök Steve Jobs októberi halála óta új terméket mutatott be az Apple. A legolcsóbb iPad 3 ára 499 dollár lesz, ennyiért jobb felbontást kapunk 9,7 inchen, mint amire a HDTV képes. Az új iPad az LTE (long–term evolution) hálózatra is képes csatlakozni.
Tim Cook vezérigazgató által bemutatott Apple tablet frissítés a legjelentősebb, mielőtt a Microsoft bemutatja a vetélytárs eszközökön futtatható új rendszerét. Az iPad 3 feladata, hogy egyszerre állja a versenyt a Google Android operációs rendszerével és az ár-érzékeny vásárlókat megcélzó 199 dolláros Amazon Kindle Fire–jével.
Az új iPad Amerikában március 16–tól (itthon, ha minden igaz, egy héttel később) lesz kapható. Carl Howe, a Yankee Group elemzője szerint a készülék egyaránt vonzó az új vásárlók és a régebbi iPadről frissítők számára.
Az Apple bevételeinek egyötöde származik az iPad eladásból, a vevők magánszemélyek és vállalati felhasználók. Az iPaddel új felhasználói–elektronikai eszköz kategóriát hozott létre az Apple (Gonosz Almalap: volt az már, csak az iPad erősítette meg, de nagyon.)
Nyomul a Google és az Amazon
A piackutatással is foglalkozó Gartner jelentése szerint idén 103,5 millió tablet talál gazdára, az Apple ennek kétharmadát adja. Az össze eladási szám 2015–re 326,3 millióra nő, ám ekkorra az Apple részesedése 46 százalékra csökken majd, a Google Androidja és a Microsoft nyer majd tért.
A novemberben bemutatott Amazon Kindle Fire lett mára az Apple iPad legnagyobb vetélytársa, a RIM, a Samsung és a HP nem rúg labdába. (Pedig anno a RIM volt az okos kézikészülék „neve". A HP viszont annyira nem látott esélyt a tablet piacon, hogy kivonult onnan.)
"A piacon ott az iPad, meg vannak a többiek" – mondja Howe – „Olyan gyorsan adják el, ahogy képesek legyártani."
"Az Amazonnak sikerült észrevétetni magát a tablet–piacon, elsősorban a Kindle Fire árával. Az Amazon honlapja hasonló értékesítési felületet jelent a Kindle FIre használóknak, mint amilyet az Apple kínál" – ez már Sarah Rotman Epps, a Forrester Research elemzőjének a gondolata. „Az Amazon mozi, zene és alkalmazás kínálata vonzza a felhasználókat."
A Microsoft válasza
"A tablet a szolgáltatásról szól" – állítja Rotman Epps. „Ezért sikeres az Amazon és ezért buknak el a többiek."
A tablet–piac új hullámát generálhatja a Microsoft, amikor bemutatja a Windows 8–at, amely a korábbiaknál sokkal hatékonyabban fut majd a tableteken és okos telefonokon (Gonosz Almalap: Ez a Windows számára sohasem volt nagy kihívás...) A HP ennek kapcsán jelentette be, hogy visszatér a tablet piacra, elemzők szerint erre az év utolsó negyedévében számíthatunk.
"Amíg a gyártók befejezik a Windows 8–at futtató eszközök fejlesztését, az Apple 11,3 millió iPadet adhat el (március 31–ig), ez több, mint duplája az egy évvel ezelőtti mennyiségnek" – elemzi a számokat Brian Marshall, az ISI Groupnál. „Idén várhatóan 60 millió iPad talál gazdára, 50 százalékkal több, min tavaly."
A legdrágább vállalat
(Fanatikus Almalap: szívünknek, mindörökké!)
"Ha az iPadet számítógépnek tekintjük, akkor az Apple a legnagyobb pécé gyártó" – ezt a meghökkentő, de jogos állítást a Canalys elemző cég honlapján olvashatjuk. Az iPad segített az Apple–t a Föld (Naprendszer) legértékesebb vállalkozásává tenni, 494 milliárd dollár volt a cég értéke az iPad 3 bemutatás napján zárási tőzsdei áron számolva. Amióta 2010 áprilisában bemutatták az első iPadet, az árfolyam 125 százalékot emelkedett, és negyedévről negyedévre megduplázódott az iPad eladás.
Amiért az Apple a tablet piacon ennyire domináns szerepet játszhat ellentétben az okos-telefonokéval, az iPad esetén a szolgáltatónak (t–rex...) nincs meghatározó szerepe. Az Apple erőssége a 360 Apple Store és a töménytelen mennyiségű iPadre írt alkalmazás.
(Bloomberg cikk fordítása)
Ez volt az első alkalom, amikor az alapító, elnök Steve Jobs októberi halála óta új terméket mutatott be az Apple. A legolcsóbb iPad 3 ára 499 dollár lesz, ennyiért jobb felbontást kapunk 9,7 inchen, mint amire a HDTV képes. Az új iPad az LTE (long–term evolution) hálózatra is képes csatlakozni.
Tim Cook vezérigazgató által bemutatott Apple tablet frissítés a legjelentősebb, mielőtt a Microsoft bemutatja a vetélytárs eszközökön futtatható új rendszerét. Az iPad 3 feladata, hogy egyszerre állja a versenyt a Google Android operációs rendszerével és az ár-érzékeny vásárlókat megcélzó 199 dolláros Amazon Kindle Fire–jével.
Az új iPad Amerikában március 16–tól (itthon, ha minden igaz, egy héttel később) lesz kapható. Carl Howe, a Yankee Group elemzője szerint a készülék egyaránt vonzó az új vásárlók és a régebbi iPadről frissítők számára.
Az Apple bevételeinek egyötöde származik az iPad eladásból, a vevők magánszemélyek és vállalati felhasználók. Az iPaddel új felhasználói–elektronikai eszköz kategóriát hozott létre az Apple (Gonosz Almalap: volt az már, csak az iPad erősítette meg, de nagyon.)
Nyomul a Google és az Amazon
A piackutatással is foglalkozó Gartner jelentése szerint idén 103,5 millió tablet talál gazdára, az Apple ennek kétharmadát adja. Az össze eladási szám 2015–re 326,3 millióra nő, ám ekkorra az Apple részesedése 46 százalékra csökken majd, a Google Androidja és a Microsoft nyer majd tért.
A novemberben bemutatott Amazon Kindle Fire lett mára az Apple iPad legnagyobb vetélytársa, a RIM, a Samsung és a HP nem rúg labdába. (Pedig anno a RIM volt az okos kézikészülék „neve". A HP viszont annyira nem látott esélyt a tablet piacon, hogy kivonult onnan.)
"A piacon ott az iPad, meg vannak a többiek" – mondja Howe – „Olyan gyorsan adják el, ahogy képesek legyártani."
"Az Amazonnak sikerült észrevétetni magát a tablet–piacon, elsősorban a Kindle Fire árával. Az Amazon honlapja hasonló értékesítési felületet jelent a Kindle FIre használóknak, mint amilyet az Apple kínál" – ez már Sarah Rotman Epps, a Forrester Research elemzőjének a gondolata. „Az Amazon mozi, zene és alkalmazás kínálata vonzza a felhasználókat."
A Microsoft válasza
"A tablet a szolgáltatásról szól" – állítja Rotman Epps. „Ezért sikeres az Amazon és ezért buknak el a többiek."
A tablet–piac új hullámát generálhatja a Microsoft, amikor bemutatja a Windows 8–at, amely a korábbiaknál sokkal hatékonyabban fut majd a tableteken és okos telefonokon (Gonosz Almalap: Ez a Windows számára sohasem volt nagy kihívás...) A HP ennek kapcsán jelentette be, hogy visszatér a tablet piacra, elemzők szerint erre az év utolsó negyedévében számíthatunk.
"Amíg a gyártók befejezik a Windows 8–at futtató eszközök fejlesztését, az Apple 11,3 millió iPadet adhat el (március 31–ig), ez több, mint duplája az egy évvel ezelőtti mennyiségnek" – elemzi a számokat Brian Marshall, az ISI Groupnál. „Idén várhatóan 60 millió iPad talál gazdára, 50 százalékkal több, min tavaly."
A legdrágább vállalat
(Fanatikus Almalap: szívünknek, mindörökké!)
"Ha az iPadet számítógépnek tekintjük, akkor az Apple a legnagyobb pécé gyártó" – ezt a meghökkentő, de jogos állítást a Canalys elemző cég honlapján olvashatjuk. Az iPad segített az Apple–t a Föld (Naprendszer) legértékesebb vállalkozásává tenni, 494 milliárd dollár volt a cég értéke az iPad 3 bemutatás napján zárási tőzsdei áron számolva. Amióta 2010 áprilisában bemutatták az első iPadet, az árfolyam 125 százalékot emelkedett, és negyedévről negyedévre megduplázódott az iPad eladás.
Amiért az Apple a tablet piacon ennyire domináns szerepet játszhat ellentétben az okos-telefonokéval, az iPad esetén a szolgáltatónak (t–rex...) nincs meghatározó szerepe. Az Apple erőssége a 360 Apple Store és a töménytelen mennyiségű iPadre írt alkalmazás.
(Bloomberg cikk fordítása)
2012. március 5., hétfő
Az iPad 3 hete
Az Apple világát e héten az iPad 3 (várható) bemutatója uralja. A bemutatás pillanatáig tart a találgatás időszaka, hetedike után pedig az elemzések, első kicsomagolás videók és értékelésekkel lesz tele a netnek ez a fele.
2012. március 2., péntek
Adobe tudásbázis HAUG–on innen és túl
Oks, kezdjük az elején, mi is az a HAUG? A HAUG (Hungarian Adobe User Group) a hazai Adobe felhasználók alulról szerveződő csoportja, amely független az Adobe hazai viszonteladóitól, disztributoraitól, képviseletétől, PR–ügynökségétől. Céljairól és rendezvényeiről itt olvashatsz többet.
A számos előny mellett hozzáférünk az Adobe rendszeres technikai webcastjaihoz, amelyek egy–egy területet kimerítően (egy–két órában) járnak körül, mutatnak be. Csak az e héten elérhető linkek következnek. Sajnos az NDA–val jelöltek nem élnek, mert azok csak a HAUG tagok számára érhető el.
A számos előny mellett hozzáférünk az Adobe rendszeres technikai webcastjaihoz, amelyek egy–egy területet kimerítően (egy–két órában) járnak körül, mutatnak be. Csak az e héten elérhető linkek következnek. Sajnos az NDA–val jelöltek nem élnek, mert azok csak a HAUG tagok számára érhető el.
- Adobe Typekit: The Easiest Way to Use Real Fonts on the Web - http://experts.adobeconnect.com/p2gateas8xb/
- NDA - Photoshop Touch for iOS
- NDA - Flash Player Roadmap and Update
- How Adobe is Taking CSS to the Next Level - http://experts.adobeconnect.com/p807z5f6i16/
- Things To Know About Designing for Devices - http://experts.adobeconnect.com/p37lea6qahl/
- HTML5/CSS3 Essentials - http://experts.adobeconnect.com/p2azdzjh9u8/
- Adobe and Gaming: A Roadmap for the Future - http://experts.adobeconnect.com/p79a4v92gfy/
- NDA - A Sneak Peek at Adobe Presenter ‘Orate’
- Intro to PhoneGap and PhoneGap Build - https://experts.adobeconnect.com/_a204547676/p1nxx0qeq8m/
- Making the switch from FCP to Premiere Pro - http://experts.adobeconnect.com/p1xv7lpzn7m/
- Introducing Carousel - http://experts.adobeconnect.com/p98vtmv4dl8/
- NDA - Adobe Touch Apps and Creative Cloud
- NDA - Adobe Creative Suite Extension Builder
- NDA – Single Edition of the Adobe Digital Publishing Suite
- NDA – New social and multi-screen features in Business Catalyst
- NDA – Sneak peeks of ColdFusion 10 Zeus
- NDA – Stage3D made easy
- Hidden Gems and Technologies in Photoshop CS5 and Photoshop CS5 Extended - http://experts.adobeconnect.com/p93x5u0szf5/
- NDA - Native Extensions for AIR
- CQ DAM in the Creative Enterprise - http://experts.adobeconnect.com/p961q4xfxmy/
- Photoshop Retouching Techniques and Tips - http://experts.adobeconnect.com/p739610orr0/
- Getting Started with Flash Media Server - http://experts.adobeconnect.com/p86lmo8wxa7/
- Elearning with Adobe Captivate 5.5 - http://experts.adobeconnect.com/p2c1msk4r82/
- Building service-based applications with Flash and PHP - http://experts.adobeconnect.com/p9tfxvquev6/
- Introducing Adobe Edge - http://experts.adobeconnect.com/p78xc3jzhyo
- NDA FormsCentral
- Wireframing and Prototyping for Mobile using Adobe Fireworks - http://experts.adobeconnect.com/p24yeqy0m7c/
- Adobe AIR and Sony Opportunity - http://experts.adobeconnect.com/p7rpnvpzh3e/
- App showcase and panel discussion http://experts.adobeconnect.com/p6zpjpif14l/
- Adobe Digital Enterprise Platform - http://experts.adobeconnect.com/p106waar34g/
- Application Development Part 3 - http://experts.adobeconnect.com/p9jimkoj4ot/
- Application Development Part 2 - http://experts.adobeconnect.com/p4ccun9a7ww/
- Application Development Part 1 - Creating and packaging mobile projects http://experts.adobeconnect.com/p3xtngr5b83/
- Workflows with Adobe Browser Lab http://experts.adobeconnect.com/p1tm1qd3wd0/
- Developing with Photoshop SDK http://experts.adobeconnect.com/p14ss4ispil/
- Friday Community Q&A http://experts.adobeconnect.com/p5xfct6q9ab/
- Business Catalyst http://experts.adobeconnect.com/p9it3he93lh/
- Flex Performance http://experts.adobeconnect.com/p5g22h1gm9a/
- Actionscript with Acrobat http://experts.adobeconnect.com/p23w3zmpqmf/
2012. március 1., csütörtök
Almalap 2012
1994–2009 között jelent meg évente tíz alkalommal az Almalap c. nyomtatott macazin. A lap fénykorában évente meghívta a Mac világ meghatározó szereplőit, viszonteladókat, fontos Maces szoftverek szállítóit és az Almalap barátait, támogatóit. Bár a nyomtatott lap nem támadt fel, mégis összejöttünk tizenheten tegnap este. Talán jól jellemzi a Maces piac változását, hogy a tíz éve megkerülhetetlen Maces piaci szereplők ugyan – az egy Starking – kivételével ugyan jelen vannak még a Mac eladásban, de ez inkább szerelem, mint megélhetés. Helyette WizzAir pilóták, vitroláshajó–forgalmazók, nyomdaiparban vállalkozók...
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)