A Myscript Notes iPad alkalmazáshop hasonlóból tucatnyit találunk. Nekem ez - az Apple ajánlásán túl - azért is tetszett meg, mert a jegyzetek csoportosíthatók. A több párhuzamosan végzett feladatokhoz tartozó jegyzetek így nem ömlesztve, hanem rendezetten, válogatva találhatók meg. A második tetszik az egyszerű felületért jár, ahogy szöveget, fotót és „firkálást" - ez ide tartozik, abból meg ez következik nyilak - kezeli. Az ász a szövegfelismerő képesség. Ami a magyar ékezetes betűkre nem áll, viszont a négyzetmétert és társait kapisgálja.
2013. január 31., csütörtök
2013. január 30., szerda
Office és 128GB iPad
Tegnapra időzítette a Microsoft az új Office 365 bemutatását és az Apple a legnagyobb tárkapacitású (és így a legdrágább) iPadjének bejelentését. Mivel az Office megkerülhetetlen az irodákban - bár igyekszünk -, így érdemes megnézni, mit és mennyiért kínál a Microsoft.
A Microsoft (is) a felhőbe megy
Az Adobe-hoz hasonlóan a Microsoft is szeretné bevételeit elsimítani, így az Office 365 éves előfizetéssel érhető el, a díj 100 dollár (mai árfolyamon - áfa és áfa, kelet-európai árazás nélkül - 22eFt). Ezért megkapjuk a Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Access és Publisher öt számítógépre telepítési jogát, valamint 27GB felhő tárhelyet a fájljainknak. Sőt, a díjért cserébe használhatjuk az Office netes verzióját is böngészőn át (ez ugye megy Macről is, mert a többi itt írt Windowsra vonatkozik. A Student verzióért csak egyszer kell fizetni 140 dolcsit (31eFt), viszont az eddigi három gép helyett csak egyre telepíthetjük fel a Wordöt, Excelt, PowerPointot és OneNote-ot tartalmazó diák-csomagot.
Bár tudjuk, hogy mostanában a felhő az IT adu-ásza, ám nem hinném, hogy a nagyvállalatok, az Office-ok elsődleges vevői lelkesednének azért, ha dolgozóik a Microsoft felhőjébe mentenék az adatokat. Akkor már a cég saját felhőjébe.
128GB-os iPad
Az Office bejelentéssel egy napra esett - micsoda véletlen - az Apple híradása, mely szerint február ötödikétől lehet megvásárolni a 128GB-os retina kijelzős iPadet. Bár nekem két év kellett ahhoz, hogy a 16GB-os iOadem megteljen, ekkor letörölve a hónapok óta nem játszott játékokat és nem használt alkalmazásokat, a feleslegesen letöltött vagy idejét múlt PDF-eket, újra 9GB szabad helyem lett - de biztos lesznek olyanok, akik most felkiáltanak: végre! A csak wifis iPad USA(!) ára 799 dollár (175eFt), a celluláris pedig 929 dollár (203eFt).
A Microsoft (is) a felhőbe megy
Az Adobe-hoz hasonlóan a Microsoft is szeretné bevételeit elsimítani, így az Office 365 éves előfizetéssel érhető el, a díj 100 dollár (mai árfolyamon - áfa és áfa, kelet-európai árazás nélkül - 22eFt). Ezért megkapjuk a Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Access és Publisher öt számítógépre telepítési jogát, valamint 27GB felhő tárhelyet a fájljainknak. Sőt, a díjért cserébe használhatjuk az Office netes verzióját is böngészőn át (ez ugye megy Macről is, mert a többi itt írt Windowsra vonatkozik. A Student verzióért csak egyszer kell fizetni 140 dolcsit (31eFt), viszont az eddigi három gép helyett csak egyre telepíthetjük fel a Wordöt, Excelt, PowerPointot és OneNote-ot tartalmazó diák-csomagot.
Bár tudjuk, hogy mostanában a felhő az IT adu-ásza, ám nem hinném, hogy a nagyvállalatok, az Office-ok elsődleges vevői lelkesednének azért, ha dolgozóik a Microsoft felhőjébe mentenék az adatokat. Akkor már a cég saját felhőjébe.
128GB-os iPad
Az Office bejelentéssel egy napra esett - micsoda véletlen - az Apple híradása, mely szerint február ötödikétől lehet megvásárolni a 128GB-os retina kijelzős iPadet. Bár nekem két év kellett ahhoz, hogy a 16GB-os iOadem megteljen, ekkor letörölve a hónapok óta nem játszott játékokat és nem használt alkalmazásokat, a feleslegesen letöltött vagy idejét múlt PDF-eket, újra 9GB szabad helyem lett - de biztos lesznek olyanok, akik most felkiáltanak: végre! A csak wifis iPad USA(!) ára 799 dollár (175eFt), a celluláris pedig 929 dollár (203eFt).
2013. január 27., vasárnap
Apple ajánlatok munkafolyamat kezelésre
A szoftver használati tanácsadásra visszajáró kisvállalkozók (mikró az! 50mFt alatti árbevétel, tíznél kevesebb alkalmazott) lassan barátainkká válnak miközben szépen elsajátítják a Mac OS alapalkalmazások (Mail, Naptár...) és Apple programok (iLife, iWork) használatát. Bár mind alig egy éve lettek hosszabb Windowsos előélet után Macesekké, mára már teljesen függővé váltak.
Workflow támogatás kellene
Naptár meghívót küldve foglalnak maguknak konzultációs időpontot. A Kontaktjuk (AddressBook, Címtár) húsz-harminc okos-csoportot tartalmaz, saját Pages sablont használnak és iPades Numbers kérdőíves adat-gyűjtést is képesek önállóan elvégezni. Egyikük kis welness-stúdiót üzemeltet, ő az ügyfelek, gépek, terem menedzselését végzi egy Airen. Közel félezer hallgatója van évente a másikuk nyelviskolájának, értelemszerűen a tanárok, hallgatók és kurzusok nyilvántartása a Mac feladata. A harmadik profi felhasználónk pszichológus és orvosi titoktartás fedi, hogy ügyfeleket, csoportokat tart nyilván, jellemzéseket ír, kutatásokat végez az Apple-ös eszközparkja segítségével.
És hiába uralják a Macet és a szükséges alkalmazásokat, még sem tökéletesen elégedettek. Nem találtak, nem találtunk munkafolyamataikat lefedő, de megfizethető árú alkalmazást - ahogy mi, mAcademia, is lavírozunk az iCal, AddressBook, Reminders... sokszögben. A nagy megoldások - SAP, Oracle... - egyrészt ágyú lenne verébre az esetünkben, másrészt megfizethetetlen (nem priceless értelemben). Akad több alkalmazás is, amely munkafolyamat-menedzsmentet kínál, de ezek csak kínálnak, nem nyújtanak.
Ráadásul a fenti esetekben két-három embernek kellene együtt-működni, feladatot megosztani, elvégzést ellenőrizni. Ez szerver, felhő után kiált.
FileMaker és Bento
A FileMaker adatbázis-kezelő alkalmazás, amelyben bármi kifejleszthető, remek webes és tabletes kimenettel. A fejlesztés viszont már drága, számítások szerint nem várható a megtérülése. Ráadásul a külső, egyedi fejlesztésű alkalmazás minél olcsóbb, annál rugalmatlanabb - és a módosítása mindig pénzbe kerül. (Olyan ez, mint amikor egy öt-nyolc statikus oldalú weblapra hivatott cég Flashben készíti el a honlapját, amely így csak szakemberrel módosítható - az iWeb vagy hasonló szoftver használata helyett.)
A Bento (49,99€, értékelés: 2,97) a FileMaker kistesója, amely - szerény ismereteink szerint egyedül - integrálja, együttműködik a Naptár, Kontaktok... alkalmazásokkal. Az együttműködés azért fontos, mert a többi munkafolyamat-menedzser alkalmazás saját naptárt, saját címlistás, saját-saját-sajátot használ. Mi meg nem akarunk két naptárt, két címlistát... kezelni. Akkor a Bento lenne a megoldás? Sajnos nem. Egyrészt nem elég rugalmas, vagy a felhasználónak - lásd három vállalkozás - kellene túl nagy kompromisszumot kötnie. Ráadásul a Bento - tapasztalat - a Naptárral nem barátkozott meg rendesen, szinte minden Bento-val létrehozott eseményt új naptárba tesz.
Munkára, harcra kész!
Az Apple három hetes akciót hirdetett a Maces App Store-ban „Get Stuff Done" címmel, azaz „Oldjuk már meg a feladatot!" Az első héten nyolc, magát workflow menedzsernek tartó alkalmazást kínálnak 30-80 százalékkal olcsóbban. Az összes alkalmazásra jellemző, hogy az iCloudon át képes adatszinkronizációra iOS eszközzel, az alkalmazások iOS verziója külön vásárlandó meg! A másik tény, ami - sajnos - jellemző a kedvezménnyel kínált alkalmazásokra, hogy mind-mind kisgömböc, saját naptárral, saját megoldással, nem közösködik egyik sem az Apple alkalmazásokkal.
Folytatása következik, ha...
A fenti kedvezményes árak január 31-ig érvényesek, utána más alkalmazásokat ajánl majd figyelmünkbe az Apple. És mi is, ha el nem felejtem.
- Esetleg egy iCal bejegyzés, Gábor? - kérdezte a ma rendkívül aktív Gonosz Almalap.
Workflow támogatás kellene
Naptár meghívót küldve foglalnak maguknak konzultációs időpontot. A Kontaktjuk (AddressBook, Címtár) húsz-harminc okos-csoportot tartalmaz, saját Pages sablont használnak és iPades Numbers kérdőíves adat-gyűjtést is képesek önállóan elvégezni. Egyikük kis welness-stúdiót üzemeltet, ő az ügyfelek, gépek, terem menedzselését végzi egy Airen. Közel félezer hallgatója van évente a másikuk nyelviskolájának, értelemszerűen a tanárok, hallgatók és kurzusok nyilvántartása a Mac feladata. A harmadik profi felhasználónk pszichológus és orvosi titoktartás fedi, hogy ügyfeleket, csoportokat tart nyilván, jellemzéseket ír, kutatásokat végez az Apple-ös eszközparkja segítségével.
És hiába uralják a Macet és a szükséges alkalmazásokat, még sem tökéletesen elégedettek. Nem találtak, nem találtunk munkafolyamataikat lefedő, de megfizethető árú alkalmazást - ahogy mi, mAcademia, is lavírozunk az iCal, AddressBook, Reminders... sokszögben. A nagy megoldások - SAP, Oracle... - egyrészt ágyú lenne verébre az esetünkben, másrészt megfizethetetlen (nem priceless értelemben). Akad több alkalmazás is, amely munkafolyamat-menedzsmentet kínál, de ezek csak kínálnak, nem nyújtanak.
Ráadásul a fenti esetekben két-három embernek kellene együtt-működni, feladatot megosztani, elvégzést ellenőrizni. Ez szerver, felhő után kiált.
FileMaker és Bento
A FileMaker adatbázis-kezelő alkalmazás, amelyben bármi kifejleszthető, remek webes és tabletes kimenettel. A fejlesztés viszont már drága, számítások szerint nem várható a megtérülése. Ráadásul a külső, egyedi fejlesztésű alkalmazás minél olcsóbb, annál rugalmatlanabb - és a módosítása mindig pénzbe kerül. (Olyan ez, mint amikor egy öt-nyolc statikus oldalú weblapra hivatott cég Flashben készíti el a honlapját, amely így csak szakemberrel módosítható - az iWeb vagy hasonló szoftver használata helyett.)
A Bento (49,99€, értékelés: 2,97) a FileMaker kistesója, amely - szerény ismereteink szerint egyedül - integrálja, együttműködik a Naptár, Kontaktok... alkalmazásokkal. Az együttműködés azért fontos, mert a többi munkafolyamat-menedzser alkalmazás saját naptárt, saját címlistás, saját-saját-sajátot használ. Mi meg nem akarunk két naptárt, két címlistát... kezelni. Akkor a Bento lenne a megoldás? Sajnos nem. Egyrészt nem elég rugalmas, vagy a felhasználónak - lásd három vállalkozás - kellene túl nagy kompromisszumot kötnie. Ráadásul a Bento - tapasztalat - a Naptárral nem barátkozott meg rendesen, szinte minden Bento-val létrehozott eseményt új naptárba tesz.
Munkára, harcra kész!
Az Apple három hetes akciót hirdetett a Maces App Store-ban „Get Stuff Done" címmel, azaz „Oldjuk már meg a feladatot!" Az első héten nyolc, magát workflow menedzsernek tartó alkalmazást kínálnak 30-80 százalékkal olcsóbban. Az összes alkalmazásra jellemző, hogy az iCloudon át képes adatszinkronizációra iOS eszközzel, az alkalmazások iOS verziója külön vásárlandó meg! A másik tény, ami - sajnos - jellemző a kedvezménnyel kínált alkalmazásokra, hogy mind-mind kisgömböc, saját naptárral, saját megoldással, nem közösködik egyik sem az Apple alkalmazásokkal.
- Clear, most 5,99€, értékelés: 4,43
Nem is igazán munkafolyamat menedzselésre alkalmas, inkább listák kezelésére. Bevásárló lista, elolvasandó könyvek listája, letöltendő app-ok listája, pasik listája,Schindler listája... (A Gonosz Almalap nem bírja megállni, hogy el ne mesélje. Ismer olyan embert, aki szerint a Numbers egyik fő küldetése bevásárló listák kezelése....) - Things 2, most 21,99€, értékelés: 3,99
Ez már valóban munkafolyamat kezelésre alkalmas, bár nem tudunk folyamatot definiálni, csak eseményeket. Az események - evidensen - időponthoz köthetők, kulcsszavakkal láthatók el. Az eseményeket csoportosíthatjuk, így elkülöníthetjük a családi, munkahelyi vagy hobbival kapcsolatosakat. Létrehozhatunk ismétlődő eseményeket is. (A Gonosz Almalap csak annyit mondott: iCal!) - 2Do, most 13,99€, értékelés: 4,40
A többi alkalmazáshoz hasonlóan itt is létrehozhatunk elvégzendő feladatokat, angolul "to-do"-kat. Ezeket csoportosíthatjuk, kulcsszavazhatjuk, listákba szervezhetjük. Az iCloudon túl CalDav szerveres vagy Dropboxos megosztás is. Az adatainkat jelszóval is védhetjük. - Due, most 4,49€, értékelés: 4,11
Ez sem igazán alkalmas munkafolyamat menedzselésre, inkább az Apple Reminders/Emlékeztetők konkurenciája. Ennél ugyanis kevesebb helyet vesz el a kijelzőn, tényleg gyorsan és célirányosan lehet benne új, időpontot igénylő eseményt felvenni. Az alkalmazás megajándékoz egy stopperrel is, ahol az időt lepörgethetjük (mint egy igazi egyetemi vizsgán, hogy aktuálisak is legyünk). - Todo, most 5,99€, értékelés: 3,43
Todo nem japán nagyúr, hanem az angol to do (did, done) egybeírva, jelentése elvégzendő feladat. Az alkalmazásban a csoportosított feladatokon belül hierarchiát is létrehozhatunk, a "külföldi út" feladatot akkor tekinthetjük elvégzettnek [szponzor link], ha vettünk repülőjegyet, kötöttünk biztosítást és foglaltunk szállást. A Todo Pro Premium Account esetében már csoportban használhatjuk a Todo-t! Ennek persze ára van, havi 1,99€ - TaskPaper, most 10,99€, értékelés: 4,57
Ezt az alkalmazást csak parancssorral álmodó informatikusoknak ajánljuk. Példaként álljon itt a használati utasítás egy mondata: „Új taszk felvételét kezd úgy, hogy a sor elejére egy elválasztó jelet és szóközt írsz. Új projekt felvételét kezd úgy, hogy a projekt nevét begépeled egy új sorba, majd vesszővel fejezed be. Emberhez úgy rendeled bármelyiket, hogy „@" jel után beírod a nevet." - The Hit List, most 21,99€, értékelés: 4,09
Árával arányosan összetett alkalmazás, amely képes arra, amire vetélytársai: a feladatokat eseményekbe szervezni, felcímkézni, figyelmeztetni... Több felhasználós verzió esetén havi 1,99€-ba kerül a netes szinkronizáció. iCloudon át csak azonos Apple ID-re szinkronizál a program. - Break Time, most 2,69€, értékelés: 4,12
Ez az alkalmazás kakukk tojás. Időmérésre alkalmas, akinek ennyi elég munkafolyamat menedzsment vággyal, az rátalált az igazira.
Folytatása következik, ha...
A fenti kedvezményes árak január 31-ig érvényesek, utána más alkalmazásokat ajánl majd figyelmünkbe az Apple. És mi is, ha el nem felejtem.
- Esetleg egy iCal bejegyzés, Gábor? - kérdezte a ma rendkívül aktív Gonosz Almalap.
2013. január 26., szombat
Steve Jobs az innováció mestere - elolvastam
Elolvastam a Carmine Gallo írta „Steve Jobs az innováció mestere" című könyvet, amit itthon a HVG jelentetett meg. Őszintén megvallva, kicsit félve vettem kezembe a művet, mert a szerző előző könyve - Steve Jobs a prezentáció mester - nem ragadott magával. A mostanitól sem kerültem eksztatikus állapotba, de azért akadt pillanat, amikor nem sajnáltam a könyvre kiadott 3 900 forintot. A könyv másfél éve jelent meg, ez még fontos info.
A címlap szivárványszínű karikáiból kiolvasható a könyv hét nagy fejezete, a szerző szerint vállalkozói létünk rendező „irányelve". Ha úgy kezdünk a könyv olvasásának, hogy senkik vagyunk, de 320 oldal legyűrése után Steve Jobsként reinkarnálódunk, akkor inkább más művel próbálkozzunk! Ha viszont érdekes történeteket szeretnénk olvasni a karrierekről, termékekről, alkotókról, akkor nem fogunk csalódni. Külön öröm lesz, hogy a történetek jó része az Apple-höz kapcsolódik, ezek egy része kimondottan Steve Jobshoz. Ám lesznek „third-party", azaz más vállalkozások példái is, ami kimondottan jó, legalábbis szerintem. Gallo - dicsérjük meg a könyv bőséges irodalom-jegyzékéért, amelyben YouTube linkig minden található - fejezetről fejezetre haladva boncolja Steve Jobs és az Apple sikerét, majd több példát mutat, hogy hasonló gondolkodással mások más iparágakban mire jutottak.
E szerkezet miatt a könyv remek metróra, HÉV-re, nem kívánja a folyamatos olvasást. Sőt, néha el is felejthetjük, hogy hanyadik oldalon tartottunk... Ami egyértelműen nem tetszett, az a fejeztek végi „iLeckék", biztos szellemes mindent i-vel kezdeni, de talán nem kellene erőltetni. iGazán nem. Az iLeckék amúgy menedzser-könyvek beazonosítását lehetővé tevő kérdésözönt és fejezet-esszenciát zúdítanak az olvasó nyakába, csak egyet idézek: „Gondoljunk a problémákra analógiák és metafórák segítségével!" (A Gonosz Almalap szerint ez azt jelenti, hogy ha probléma van, akkor Anatóliába vagy a Meteórákhoz kell utazni...)
Már láttam könyvkiadót belülről, sőt, ennek ellenére nem értek pár dolgot, már a könyvtől némiképp függetlenül. Ez a könyv nem a „partaszállós-lövöldözős" és a „kacagós-kúrós" kategória, hanem olyanoknak szól, akik - még ma is - képesek egy könyvet megvenni, nem lemásolni és nem ingyé' PDF-ben letölteni. Nagyjából ezer forinttal lenne a könyv drágább, de normálisabb papírra nyomtatva jobb lenne. A tördelés pedig... Tudom, a legtöbb fordításos kiadásnál előírják, hogy úgy nézzen ki, mint az angol nyelvű. Ez pedig ronda. Kezdve a iLeckék gömbölyített keretes, szürke-hátteres oldalaival, amelyek határozottan a dtp korszak hőskorára utalnak, a Ventura Publishing neve rémlik fel a kilencvenes évek derekáról. De tipográfiai ismerete nélkül is ronda a híres-ember-mondja, szintén kerekített dobozba tett kiemelés is.
Amúgy ideje lenne Gallo helyett új forrást keresni a HVG-nek, amely - vegyük észre - remekül utazik Jobs farvizén. Nem hiba, de ha már teszik, tegyék Jobs színvonalán. Tudok ajánlani pár iLeckét...
A címlap szivárványszínű karikáiból kiolvasható a könyv hét nagy fejezete, a szerző szerint vállalkozói létünk rendező „irányelve". Ha úgy kezdünk a könyv olvasásának, hogy senkik vagyunk, de 320 oldal legyűrése után Steve Jobsként reinkarnálódunk, akkor inkább más művel próbálkozzunk! Ha viszont érdekes történeteket szeretnénk olvasni a karrierekről, termékekről, alkotókról, akkor nem fogunk csalódni. Külön öröm lesz, hogy a történetek jó része az Apple-höz kapcsolódik, ezek egy része kimondottan Steve Jobshoz. Ám lesznek „third-party", azaz más vállalkozások példái is, ami kimondottan jó, legalábbis szerintem. Gallo - dicsérjük meg a könyv bőséges irodalom-jegyzékéért, amelyben YouTube linkig minden található - fejezetről fejezetre haladva boncolja Steve Jobs és az Apple sikerét, majd több példát mutat, hogy hasonló gondolkodással mások más iparágakban mire jutottak.
E szerkezet miatt a könyv remek metróra, HÉV-re, nem kívánja a folyamatos olvasást. Sőt, néha el is felejthetjük, hogy hanyadik oldalon tartottunk... Ami egyértelműen nem tetszett, az a fejeztek végi „iLeckék", biztos szellemes mindent i-vel kezdeni, de talán nem kellene erőltetni. iGazán nem. Az iLeckék amúgy menedzser-könyvek beazonosítását lehetővé tevő kérdésözönt és fejezet-esszenciát zúdítanak az olvasó nyakába, csak egyet idézek: „Gondoljunk a problémákra analógiák és metafórák segítségével!" (A Gonosz Almalap szerint ez azt jelenti, hogy ha probléma van, akkor Anatóliába vagy a Meteórákhoz kell utazni...)
Már láttam könyvkiadót belülről, sőt, ennek ellenére nem értek pár dolgot, már a könyvtől némiképp függetlenül. Ez a könyv nem a „partaszállós-lövöldözős" és a „kacagós-
Amúgy ideje lenne Gallo helyett új forrást keresni a HVG-nek, amely - vegyük észre - remekül utazik Jobs farvizén. Nem hiba, de ha már teszik, tegyék Jobs színvonalán. Tudok ajánlani pár iLeckét...
2013. január 25., péntek
Kopna az Apple dicsfénye?
Az Apple brand üzenete: a vevőnek fantasztikus felhasználói élményben lesz része. Épp ezért fáj a cégnek igazán, amikor a felhasználók csillagra sem méltatják az Apple Maps alkalmazást vagy tettek így a MobileMe szolgáltatással. A részvény árfolyam hónapok óta esik, az elemzők egyre lejjebb viszik a részvények célárát, így fel kell tennünk a kérdést: kopna az Apple dicsfénye?
Eltűnőben az Apple általános jósága
A ForeSee négy szempont alapján méri az on-line felhasználói elégedettséget: ár-összevetés, vásárlási lehetőségek, on-line (honlap) tartalom és a honlap képességei. Az évtizede tartó mérések szerint az Apple mutatója 80 alá csökkent, ez a legrosszabb eredmény az elmúlt négy évben. A legjobb momentán az Amazon 88-as értékkel. Sokan az Apple kereskedelmi részlegét hibáztatják - ők felelnek az Apple Store-okért is - mondván, lemaradtak, nem elég napra készek. Talán még jobb magyarázat az Apple limitált vásárlási élménye, (ne nevess!) a Store-ban csak Macet, iPodot, iPadet és iPhone-t lehet vásárolni, amíg az Amazon szinte mindent árusít.
Ha a siker mércéje a pénztárca vastagsága, akkor az Apple messze jobb a többieknél. Az Apple Store négyzetméterére lásd táblázat adatait. A többiek vették az adást és igyekeznek lemásolni az Apple kiskereskedelmi megoldását. A Microsoft új boltjai majdnem olyanok, mintha Steve Jobs tervezte volna, szépek, egyszerűek, világosak és áttekinthetőek. A falakon viszont kinagyítva világítanak a Windows 8 téglái. Ennek ellenére a Microsoft boltjaiba messze nincsenek annyian, mint az Apple-ében. Két napon át figyeltük a Palo Alto-i Microsoft boltot, ami kétszer akkora, mint a Palo Alto-i Apple Store, az előbbibe jóval kevesebben jártak, mint az utóbbiban. Az Apple saját mérése* szerint hetente tizenkilencezer ember fordul meg egy boltjában, évente összesen 94 millióan jártak Apple Store-ban. Ez az előző évhez képest 22 százalékos növekedés.
Csökkenő iPhone elkötelezettség
Az első alkalom, amióta a Strategy Analytics figyeli ezt a területet, hogy az iPhone iránti elköteleződöttség csökken. Tavaly még az iPhone használók 93 százaléka állította, hogy ha új telefont venne, akkor az iPhone lenne, idén ez az arány már „csak" 88 százalék. Újabb bizonyíték arra, hogy az Apple iPhone veszít vonzerejéből. Bár nehéz lenne egzaktan bizonyítani, de biztosra vehető, hogy ebben a csökkenésben jelentős szerepe van az iOS6 Mapnek (ez, eleinte, minden volt, csak használható nem).
Amíg Apple nem örülhet a 88 százalékos adatnak, a többi gyártó számára ez azt jelzi, befogható az utolérhetetlennek vélt vetélytárs. A Samsung lojalitás értéke épp most nőtt 82 százalékra. Hogy teljes képet nyerjünk, az Android felhasználók csak 48 százaléka venne újra Androidos készüléket, míg a szegény BlackBerry esetén ez az arány kettő százalék.
Csökken az Apple és üldözői közti távolság. A Samsung, a (Google) Motorola és a Nokia készülékei mellé saját netes boltot és média-felhajtást ad - volt kitől tanulniuk. Hasonló a helyzet a tablet piacon, ahol az Amazon, a Sony és a Barnes & Noble nyomul egymástól eltérő stratégiával, ám a céljuk az iPad piac-részesedéséből történő minél nagyobb szelet elnyerése. És már így is több termék, több gyártó van a piacon, mint amennyit az képes eltartani. Talán túl hamar lépett fel az Apple az örök első emelvényére?
Elhagyni az Apple öko-szisztemáját drága mulatság, elhagyni még többe kerül. Nagyon sokan használjuk az Apple eszközeit. Minden második amerikai családban van Apple eszköz. Átlagosan három Apple eszközt birtokol az, akinek egyáltalában van Apple eszköz a tulajdonában. Az eszközök az iCloudon át szinkronizálják adataikat, tavaly októberi az utolsó iCloud felhasználói szám adat, ekkor 190 millió élő iCloud előfizetést tartottak számon. Igazi értékesítői kihívás egy több Apple eszközös felhasználót rávenni arra, hogy iPhone-t követő telefonja ne iPhone legyen, hanem Androidos. Az első kérdés az adatszinkronizáció lesz, ami - tudjuk - nem túl egyszerű, ha egyáltalán megoldható. A 190 millió iCloudos mellett további 435 millió iTunes vásárlót is meg kell említeni - még ha van is átfedés a két csoport között -, vásárló az, aki már legalább egyszer pénzért vásárolt zenét, mozit vagy alkalmazást. Negyven milliárd alkalmazás-letöltésnél tart az App Store. Egy új média megvételekor választhatunk új platformot, operációs rendszert, de ez a forgató könyv nem túl gyakori, járt utat járatlanért? És ki akarna új rendszert megtanulni az ismert mellé?
Az Apple brand erős
A befektetők számára az olcsó részvény csábító. Az Apple brandje nagyon erős. És miközben a vevői-elégedettség és a lojalitás kicsit alacsonyabb, mint korábban, még mindig messze jobbak a vetélytársaknál. Ne feledjük, ez a cég a fogyasztói elektronika három legforróbb kategóriában a legnépszerűbb, változatlanul piacvezető ezeken a területeken, bolthálózata mintául szolgál vetélytársainak, 435 millió vevőszámlát vezet, folyamatosan zizeg a média új termékeiről, negyedévről negyedévre javít az előző év hasonló időszakához képest az eredményein (bevétel, nyereség, eladási darabszám).
Az Apple brandje továbbra is erős. Igen, van verseny. Igen, több ígéretes kihívója akad az iPadnek, iPhone-nak. Az Apple brandje azonban most még elég erős, hogy vásárlói visszatérjenek az Apple Store-okba. Az Apple-világot elhagyni drága mulatság. Ez a drágaság kínál biztonsági korlátot a cégnek a Mapshez hasonló fiaskók kijavítására. Mialatt a részvény egyre alulértékeltebb.
* A legtöbb Apple Store bejáratánál elektronikus számláló méri a ki- és behaladók számát. Akad hazai bolt is, amelynél hasonló, Apple felügyelte, megoldás működik. Ők távolról is real-time követhetik a neten a bolt látogató-számát.
Eltűnőben az Apple általános jósága
A ForeSee négy szempont alapján méri az on-line felhasználói elégedettséget: ár-összevetés, vásárlási lehetőségek, on-line (honlap) tartalom és a honlap képességei. Az évtizede tartó mérések szerint az Apple mutatója 80 alá csökkent, ez a legrosszabb eredmény az elmúlt négy évben. A legjobb momentán az Amazon 88-as értékkel. Sokan az Apple kereskedelmi részlegét hibáztatják - ők felelnek az Apple Store-okért is - mondván, lemaradtak, nem elég napra készek. Talán még jobb magyarázat az Apple limitált vásárlási élménye, (ne nevess!) a Store-ban csak Macet, iPodot, iPadet és iPhone-t lehet vásárolni, amíg az Amazon szinte mindent árusít.
Ha a siker mércéje a pénztárca vastagsága, akkor az Apple messze jobb a többieknél. Az Apple Store négyzetméterére lásd táblázat adatait. A többiek vették az adást és igyekeznek lemásolni az Apple kiskereskedelmi megoldását. A Microsoft új boltjai majdnem olyanok, mintha Steve Jobs tervezte volna, szépek, egyszerűek, világosak és áttekinthetőek. A falakon viszont kinagyítva világítanak a Windows 8 téglái. Ennek ellenére a Microsoft boltjaiba messze nincsenek annyian, mint az Apple-ében. Két napon át figyeltük a Palo Alto-i Microsoft boltot, ami kétszer akkora, mint a Palo Alto-i Apple Store, az előbbibe jóval kevesebben jártak, mint az utóbbiban. Az Apple saját mérése* szerint hetente tizenkilencezer ember fordul meg egy boltjában, évente összesen 94 millióan jártak Apple Store-ban. Ez az előző évhez képest 22 százalékos növekedés.
Csökkenő iPhone elkötelezettség
Az első alkalom, amióta a Strategy Analytics figyeli ezt a területet, hogy az iPhone iránti elköteleződöttség csökken. Tavaly még az iPhone használók 93 százaléka állította, hogy ha új telefont venne, akkor az iPhone lenne, idén ez az arány már „csak" 88 százalék. Újabb bizonyíték arra, hogy az Apple iPhone veszít vonzerejéből. Bár nehéz lenne egzaktan bizonyítani, de biztosra vehető, hogy ebben a csökkenésben jelentős szerepe van az iOS6 Mapnek (ez, eleinte, minden volt, csak használható nem).
Amíg Apple nem örülhet a 88 százalékos adatnak, a többi gyártó számára ez azt jelzi, befogható az utolérhetetlennek vélt vetélytárs. A Samsung lojalitás értéke épp most nőtt 82 százalékra. Hogy teljes képet nyerjünk, az Android felhasználók csak 48 százaléka venne újra Androidos készüléket, míg a szegény BlackBerry esetén ez az arány kettő százalék.
Csökken az Apple és üldözői közti távolság. A Samsung, a (Google) Motorola és a Nokia készülékei mellé saját netes boltot és média-felhajtást ad - volt kitől tanulniuk. Hasonló a helyzet a tablet piacon, ahol az Amazon, a Sony és a Barnes & Noble nyomul egymástól eltérő stratégiával, ám a céljuk az iPad piac-részesedéséből történő minél nagyobb szelet elnyerése. És már így is több termék, több gyártó van a piacon, mint amennyit az képes eltartani. Talán túl hamar lépett fel az Apple az örök első emelvényére?
Elhagyni az Apple öko-szisztemáját drága mulatság, elhagyni még többe kerül. Nagyon sokan használjuk az Apple eszközeit. Minden második amerikai családban van Apple eszköz. Átlagosan három Apple eszközt birtokol az, akinek egyáltalában van Apple eszköz a tulajdonában. Az eszközök az iCloudon át szinkronizálják adataikat, tavaly októberi az utolsó iCloud felhasználói szám adat, ekkor 190 millió élő iCloud előfizetést tartottak számon. Igazi értékesítői kihívás egy több Apple eszközös felhasználót rávenni arra, hogy iPhone-t követő telefonja ne iPhone legyen, hanem Androidos. Az első kérdés az adatszinkronizáció lesz, ami - tudjuk - nem túl egyszerű, ha egyáltalán megoldható. A 190 millió iCloudos mellett további 435 millió iTunes vásárlót is meg kell említeni - még ha van is átfedés a két csoport között -, vásárló az, aki már legalább egyszer pénzért vásárolt zenét, mozit vagy alkalmazást. Negyven milliárd alkalmazás-letöltésnél tart az App Store. Egy új média megvételekor választhatunk új platformot, operációs rendszert, de ez a forgató könyv nem túl gyakori, járt utat járatlanért? És ki akarna új rendszert megtanulni az ismert mellé?
Az Apple brand erős
A befektetők számára az olcsó részvény csábító. Az Apple brandje nagyon erős. És miközben a vevői-elégedettség és a lojalitás kicsit alacsonyabb, mint korábban, még mindig messze jobbak a vetélytársaknál. Ne feledjük, ez a cég a fogyasztói elektronika három legforróbb kategóriában a legnépszerűbb, változatlanul piacvezető ezeken a területeken, bolthálózata mintául szolgál vetélytársainak, 435 millió vevőszámlát vezet, folyamatosan zizeg a média új termékeiről, negyedévről negyedévre javít az előző év hasonló időszakához képest az eredményein (bevétel, nyereség, eladási darabszám).
Az Apple brandje továbbra is erős. Igen, van verseny. Igen, több ígéretes kihívója akad az iPadnek, iPhone-nak. Az Apple brandje azonban most még elég erős, hogy vásárlói visszatérjenek az Apple Store-okba. Az Apple-világot elhagyni drága mulatság. Ez a drágaság kínál biztonsági korlátot a cégnek a Mapshez hasonló fiaskók kijavítására. Mialatt a részvény egyre alulértékeltebb.
* A legtöbb Apple Store bejáratánál elektronikus számláló méri a ki- és behaladók számát. Akad hazai bolt is, amelynél hasonló, Apple felügyelte, megoldás működik. Ők távolról is real-time követhetik a neten a bolt látogató-számát.
2013. január 24., csütörtök
Hét Apple Store
A hét jó szám, vezér, törpe, napok száma, mérföldes csizma és még sok minden más lehet, most e bejegyzés képeinek száma. Mindegyik Apple Store-ról készült. Eredetileg szépen feliratozni gondoltam a képeket, ám rájöttem, remek játék is lehet fanatikusok számára, így a képek beazonosítása a képek után található. Ahogy szoktuk volt mondani: Kalandra fel!
A Forbes alapján.
- Sanghaj Az üveghengerbe naponta negyvenezer látogató ereszkedik alá, odalent háromszáz alkalmazott fogadja a legszebb kínai Apple Store-ba látogatót.
- New York A kocka. Kockáknak. És nem kockáknak. Leendő kockáknak. Az Apple legismertebb, legtöbbet fotózott Apple Store-ja. Bővebben itt írtunk a kockáról.
- Palo Alto Nem messze a Stanford Egyetemtől található ez az Apple Store, amely „csupán" arról híres, hogy alig pár percre található a néhai Steve Jobs házától.
- Párizs A fordított üvegpiramis az árulkodó jel.
- New York A központi pályaudvar (Grand Central) az Apple legnagyobb árbevételű Store-ja. (Amikor itthon szó esett a Nyugati pályaudvar bezárásáról, mertünk merészet álmodni...)
- München Oks, ezt nem volt könnyű kitalálni. Egyrészt a dekoráció tetette ide velem, másrészt talán ebben a Store-ban fordult meg a legtöbb magyar. Bár a londoni is erős versenyben lehet ezért a címért - londoni kép most nincs, súgtunk.
- Tysons Aki ezt tudta, az alma a javából! Akinek a hely neve semmit sem jelent, ne szégyelje, nincs mit. Ez a Store „csak" arról híres, hogy 2001-ben nyílt meg, elsőként.
A Forbes alapján.
2013. január 23., szerda
Fotók - iPad alkalmazásom (XII.)
Két fontos megjegyzés, a Fotók nem az egyik kedvenc alkalmazásom, mert letörölhetetlenül rajta ül az iPaden, csak a sorozatszámozás kedvéért így tettem. Másrészt, az én iPadem angolul beszél, mert a) sznob vagyok b) aromira megszoktam (ez az igazság). Amúgy, ha nem lenne Fotók, akkor hiányozna.
Másik kérdés, hogy a képkészítés (Kamera, előre telepítve, törölhetetlen), kép-szervezés, megosztás (Fotók, szintén előre telepítve, törölhetetlen) és az alapvető képretusálás (iPhoto, 4,49€) miért három különálló alkalmazás és nem egy, de ennek a kérdésnek megbeszélése elvinne a mai témától.
A Fotókat bemutató Eszteres videó fent a YouTube-on és itt lent belinkelve. A hozzá tartozó történet viszont valóban megtörtént, próbáltam visszakeresni az eredeti bejegyzést a neten, de nem sikerült.
Másik kérdés, hogy a képkészítés (Kamera, előre telepítve, törölhetetlen), kép-szervezés, megosztás (Fotók, szintén előre telepítve, törölhetetlen) és az alapvető képretusálás (iPhoto, 4,49€) miért három különálló alkalmazás és nem egy, de ennek a kérdésnek megbeszélése elvinne a mai témától.
A Fotókat bemutató Eszteres videó fent a YouTube-on és itt lent belinkelve. A hozzá tartozó történet viszont valóban megtörtént, próbáltam visszakeresni az eredeti bejegyzést a neten, de nem sikerült.
APR bolt az egyik Plázában. Vásárló magabiztosan be.
- iPadet vásárolnék!
- Jó napot! És milyet? Feketét? Fehéret? Csak wifi-st? 32-est? 64-est?
- Nekem álló kell, mert álló képeket fotózok és azokat nézem majd vissza!
2013. január 21., hétfő
SyncSpace - iPad alkalmazásom (XI.)
Hosszú küzdelmet vívtam az iPaddel, hogy kiderítsem, tényleg kiválthatja-e cégvezetőnél a MacBookot, akár Pro-t, akár Airt. A küzdelem eredménye az a megállapítás, hogy az iPad passzív eszköz, bárki bármit is ír, mond vagy állít - igazi alkotó munka nem végezhető iPaden, vagy csak erős kompromisszumokkal. Vagy a minőségből kell engedni - Macen az iPades app társalkalmazásában szebbet lehet alkotni -, vagy az elkészítési időből - de erről írtam volt (Szén készítés iPaddel).
Amire az iPad alkalmas, az a gyors, tartózkodási helytől független véleményalkotás - ez persze része a cégvezetői életnek, de ha az csak ebből áll, akkor baj van. A SyncSpace rajzok, ábrák, tervek gyors véleményezését kínálja - az iPades App áruházban kétezer-hatszáztizennégy ilyen alkalmazás található. Az Apple azonban ezt kiemelten ajánlja, bízzunk abban, hogy tényleg jóságáért és nem lobbi eredményeképp. A SyncSpace egyik biztos előnye, hogy van Lite verziója, amelyben kipróbálhatjuk, hogy megér-e nekünk kb. 18€-t a teljes verzió.
Az alkalmazás valóban egyszerű, könnyű feliratozni, megjelölni az ábra adott részét. A megosztási képessége jó, persze mindenkinek más az igénye. Amit a hasonló programoknál érdemes figyelni, kell-e hozzá szerveres tárterület, néhány hasonló szolgáltatást kínáló program csak központi tárterületet, ne adj 'sten, központi adatbázis menedzsment programot használva működik csak, és ez utóbbi igen drága (és sokat tudó) szokott lenni.
Amire az iPad alkalmas, az a gyors, tartózkodási helytől független véleményalkotás - ez persze része a cégvezetői életnek, de ha az csak ebből áll, akkor baj van. A SyncSpace rajzok, ábrák, tervek gyors véleményezését kínálja - az iPades App áruházban kétezer-hatszáztizennégy ilyen alkalmazás található. Az Apple azonban ezt kiemelten ajánlja, bízzunk abban, hogy tényleg jóságáért és nem lobbi eredményeképp. A SyncSpace egyik biztos előnye, hogy van Lite verziója, amelyben kipróbálhatjuk, hogy megér-e nekünk kb. 18€-t a teljes verzió.
Az alkalmazás valóban egyszerű, könnyű feliratozni, megjelölni az ábra adott részét. A megosztási képessége jó, persze mindenkinek más az igénye. Amit a hasonló programoknál érdemes figyelni, kell-e hozzá szerveres tárterület, néhány hasonló szolgáltatást kínáló program csak központi tárterületet, ne adj 'sten, központi adatbázis menedzsment programot használva működik csak, és ez utóbbi igen drága (és sokat tudó) szokott lenni.
2013. január 19., szombat
iPades borlap a Gordon Ramsey Steakben
Gordon Ramsey nevével fémjelzett Las Vegas Steak-étterem (igen, az egyik sorozatban ide kerestek főszakácsot) sommelierjei iPaddel a kezükben suhannak hangtalanul asztaltól asztalig. A két borszakértő munkáját könnyíti - nem csak szó szerint - az iPad, az étterem 450 címkét számláló kínálatát öt különböző helyen tárolják (nem szeretném érteni). Ráadásul a készlet is folyamatosan változik.
A sommelierek munkáját további 18 munkatárs segíti, természetesen iPaddel felfegyverezve.
A "Smart Cellar" alkalmazást ne is keressük az App Store-ban, az - logikus - e hely számára lett megírva. Az alkalmazás amúgy lecsippent a sommelier munkájából, interaktívan kereshetünk a borok közt - fehér, vörös, habzó vagy adott terület vagy fajta szerint. Az alkalmazás nem csak a választást segíti, de képekkel, videókkal is bemutatja a bort, sőt! Tanácsot ad a helyes borkóstolás, ízlelésre vonatkozóan is.
A Gordon Ramsay Steak az első a Caesars Entertainment éttermei közül, ahol az iPades Smart Cellar alkalmazást használják. Ramseynek további két étterme van Las Vegasban, az iPades bor-kínálást ezekben a közeljövőben vezetik be.
Érdekes, hogy az étellapot nem tervezik iPadre felvinni. Ennek oka, hogy az messze nem változik olyan gyakran, mint a készlettől függő borok listája. (Bár tudjuk, Gordon: helyi alapanyagokból, egyszerűen és gyorsan.) Az italok iPadesítése amúgy környezetbarát megoldás, a sommelierek szinte nem is használnak papírt az étteremben, csupán a megrendeléseket bonyolítják múlt századi módon.
Traci Dauphin Cult of Mac cikke alapján
A sommelierek munkáját további 18 munkatárs segíti, természetesen iPaddel felfegyverezve.
A "Smart Cellar" alkalmazást ne is keressük az App Store-ban, az - logikus - e hely számára lett megírva. Az alkalmazás amúgy lecsippent a sommelier munkájából, interaktívan kereshetünk a borok közt - fehér, vörös, habzó vagy adott terület vagy fajta szerint. Az alkalmazás nem csak a választást segíti, de képekkel, videókkal is bemutatja a bort, sőt! Tanácsot ad a helyes borkóstolás, ízlelésre vonatkozóan is.
A Gordon Ramsay Steak az első a Caesars Entertainment éttermei közül, ahol az iPades Smart Cellar alkalmazást használják. Ramseynek további két étterme van Las Vegasban, az iPades bor-kínálást ezekben a közeljövőben vezetik be.
"Mr. Ramsey havonta egyszer jön az étterembe, akkor viszont mindent végignéz, kipróbál és megkóstol, így az iPades alkalmazást is használta. Messze nem akkor aBár az alkalmazás neve pincére utal, ám nem csak bort, más alkoholos italokat is ezen keresztül lehet megtekinteni, keresni rendelni - persze óvatosan, egy átlagos pohár bor kilencezer forint körül van. Így persze nem jelenthetett gondot az iPades alkalmazás kifejlesztése.tahó parasztszájú, mint a tévéműsorai alapján gondolná az ember, mindig kedves és barátságos."
Érdekes, hogy az étellapot nem tervezik iPadre felvinni. Ennek oka, hogy az messze nem változik olyan gyakran, mint a készlettől függő borok listája. (Bár tudjuk, Gordon: helyi alapanyagokból, egyszerűen és gyorsan.) Az italok iPadesítése amúgy környezetbarát megoldás, a sommelierek szinte nem is használnak papírt az étteremben, csupán a megrendeléseket bonyolítják múlt századi módon.
Traci Dauphin Cult of Mac cikke alapján
2013. január 18., péntek
Graphio - iPad alkalmazásom (X.)
A Graphio (Lite ingyen, teljes verzió 6,99€) remek alkalmazás iPadre (és iPhone-ra) folyamat- és egyéb ábrák elkészítéséhez. A kész ábrák könnyen megoszthatók a kép-adatfolyamba tétellel, dropboxolva (képes áttetsző hátterű .png mentésre) vagy mailezve. A fejlesztőket dicsérjük a Lite verzió kapcsán, így van esély kipróbálni, mit is tud az adott alkalmazás.
Az üzleti iPad alkalmazásokról bő egy éve írtunk, akkor bemutattuk a Fuze Meeting, FaceTime, Conference Pad, SharePoint, iAnnotate PDF, GoodReader, Dropbox és HomeBudget - iPad alkalmazásom (I.)
Az üzleti iPad alkalmazásokról bő egy éve írtunk, akkor bemutattuk a Fuze Meeting, FaceTime, Conference Pad, SharePoint, iAnnotate PDF, GoodReader, Dropbox és HomeBudget - iPad alkalmazásom (I.)
2013. január 16., szerda
Maces képzések január végén
Január utolsó hetében ismét oktatjuk a Mac alapismereteket, a Macre előretelepített iLife alkalmazásokat, a digitális kép-kezelő, -javító és -megosztó iPhoto-t, a házi videók megvágását kínáló iMovie-t. Az App Store-ból megvásárolható Pages szövegszerkesztő és sablon alapú kiadvány-szerkesztő épp úgy megtanulható nálunk, ahogy a Numbers táblázatkezelő - ez utóbbi azt tudja, amire az Excel felhasználók 95 százalékának szüksége van, de ez az alkamazás épp annyira felhasználóbarát, amennyire egy Apple alkalmazás az lehet. És nem hagyjuk ki Steve Jobs kedvenc alkalmazását sem, a Keynote prezentációs programot sem!
A pontos időpontok, további képzések megtalálhatók a mAcademia honlapján! ("És itt jobbra lent!" - mondá a szemfüles blogolvasó.)
A pontos időpontok, további képzések megtalálhatók a mAcademia honlapján! ("És itt jobbra lent!" - mondá a szemfüles blogolvasó.)
2013. január 15., kedd
Mi mennyit ér az Apple-ben?
Az Apple részvénye árfolyama tavaly rendesen emelkedett, egy éve épp 400 dollár felett kezdet, majd szeptemberben meghaladta egy hajszállal a 700 dollárt, utána viszont visszaesett 530 dollárra, a részvényen lehetett szépen nyerni és bukni is. Az elemzők persze mindig meg tudták magyarázni, hogy miért épp az történt, ami, ám az előrejelzések ... hát, azok messze nem hibátlanok - erről amúgy van egy majmos történet a bejegyzés végén.
Az elemzők egyik kedvenc művelete, amikor a céget darabokra szedve elemzik, melyik üzletága mit ér. Mi a Trefishez szoktunk ilyen analízisért fordulni, így tettünk most is, lásd a grafikont jobbra. A cég elemzése szerint továbbra is az iPhone az Apple [árfolyamot] meghatározó terméke, a cég értékének majd háromnegyedét adja! A második az iPad, a harmadik pedig a hordozható Macek. Szinte jelentéktelenné csökkentek az iPod, az AppleTV és perifériák, kiegészítők, de a két évvel ezelőtti részesedésének csak felét mutatja fel az asztali Mac is.
Majmok
A részvényekből szokás portfóliót képezni, azaz nem csak egy cég részvényéből, hanem többéből is vásárolni. A cél az, hogy a hozam, a nyereség nagy legyen, de a kockázat kicsi. Ha csak Esernyőgyár részvényünk van, akkor nagy a kockázat, mert ha nem esik, akkor pórul járunk. Ha viszont van Gumimatrac Bt. részvényünk is, akkor kisebb a kockázat, mert esőben az Esernyőgyár hozza a pénzt, napsütésben pedig a Gumimatrac Bt. (persze ha nem ilyen az értékesítés). Ha van Apple részvényünk, akkor Google-Samsunggal tudjuk csökkenteni a kockázatot - persze ha a mobil iparág borul, akkor bánhatjuk. De hogy jönnek ide a majmok?
A részvényportfólió kialakítása, ahogy látható, nem egyszerű. Általában mindig akadnak ügyeletes guruk és mindent tudó számítógépes algoritmusok. Egy városi legenda azonban úgy szól - amúgy kísérletekkel utólag alátámasztották (egy példa reá) -, hogy az állatkerti majom véletlen részvény válogatása is megfelelően "biztonságos" portfóliót eredményez.
Az elemzők egyik kedvenc művelete, amikor a céget darabokra szedve elemzik, melyik üzletága mit ér. Mi a Trefishez szoktunk ilyen analízisért fordulni, így tettünk most is, lásd a grafikont jobbra. A cég elemzése szerint továbbra is az iPhone az Apple [árfolyamot] meghatározó terméke, a cég értékének majd háromnegyedét adja! A második az iPad, a harmadik pedig a hordozható Macek. Szinte jelentéktelenné csökkentek az iPod, az AppleTV és perifériák, kiegészítők, de a két évvel ezelőtti részesedésének csak felét mutatja fel az asztali Mac is.
Majmok
A részvényekből szokás portfóliót képezni, azaz nem csak egy cég részvényéből, hanem többéből is vásárolni. A cél az, hogy a hozam, a nyereség nagy legyen, de a kockázat kicsi. Ha csak Esernyőgyár részvényünk van, akkor nagy a kockázat, mert ha nem esik, akkor pórul járunk. Ha viszont van Gumimatrac Bt. részvényünk is, akkor kisebb a kockázat, mert esőben az Esernyőgyár hozza a pénzt, napsütésben pedig a Gumimatrac Bt. (persze ha nem ilyen az értékesítés). Ha van Apple részvényünk, akkor Google-Samsunggal tudjuk csökkenteni a kockázatot - persze ha a mobil iparág borul, akkor bánhatjuk. De hogy jönnek ide a majmok?
A részvényportfólió kialakítása, ahogy látható, nem egyszerű. Általában mindig akadnak ügyeletes guruk és mindent tudó számítógépes algoritmusok. Egy városi legenda azonban úgy szól - amúgy kísérletekkel utólag alátámasztották (egy példa reá) -, hogy az állatkerti majom véletlen részvény válogatása is megfelelően "biztonságos" portfóliót eredményez.
2013. január 14., hétfő
Kodak szabadalmakat vett az Apple és a Google
A Kodak szabadalmainak értékét közel két milliárd dollárra becsülte a becsődölt cég, ennek negyedéért vette most meg ezeket az Apple és Google nevével jelzett csoport. A szabadalmak fontosságát nem ragoznánk. Annyit azonban megjegyzünk, hogy a technológiai ipar perei kapcsán már felismerték, hogy a szabadalmak egyfelől hasznos eszközei a szellemi tulajdon védelmének, másfelől azonban gátjai a fejlesztésnek, fejlődésnek. A szabadalmak leginkább a képek készítésére, módosítására és digitális megosztására vonatkoznak.
A csapatnak tagja még a Microsoft (Apple oprendszer riválisa), az Amazon (Apple ebook kihívottja), a Facebook, a RiM (Apple iPhonevolt konkurense) és a Samsung (Apple beszállító és tablet, telefon vetélytárs) is. A közös vásárlás nekünk azért jó, mert így nincs vita, trükk és megkerülő fejlesztés, a megvett szabadalmakat minden érintett használhatja. A vásárlással egyébként több per is lezárult, amit a Kodak indított szabadalom megsértése miatt a mostani vevők ellen.
A tönkrement vagy megszorult cégek szabadalmainak felvásárlása jellemző a technológiai szektorra. A Kodakért az Apple és a Google külön indult egy-egy csoport élén. A Nortel szabadalmaiért is e két cég vezette csoport küzdött, akkor az Apple nyert. Hatezer szabadalmat szerzett meg 4,5 milliárdért a Microsofttal és a RiM-mel együtt, a Google 900 milliós ajánlatával nem rúgott labdába.
Ezt az összefoglalót a Bloomberg készítette.
A csapatnak tagja még a Microsoft (Apple oprendszer riválisa), az Amazon (Apple ebook kihívottja), a Facebook, a RiM (Apple iPhone
A tönkrement vagy megszorult cégek szabadalmainak felvásárlása jellemző a technológiai szektorra. A Kodakért az Apple és a Google külön indult egy-egy csoport élén. A Nortel szabadalmaiért is e két cég vezette csoport küzdött, akkor az Apple nyert. Hatezer szabadalmat szerzett meg 4,5 milliárdért a Microsofttal és a RiM-mel együtt, a Google 900 milliós ajánlatával nem rúgott labdába.
Ezt az összefoglalót a Bloomberg készítette.
2013. január 12., szombat
2013 jóslatai
Az Almalap kedvenc Apple-elemzője, Gene Munster (Piper Jaffray) és Douglas Clinton öt termék megjelenését jósolja erre az évre.
Apple Radio
A sajtó és a szakértők tavaly ősz óta beszélnek arról, hogy az Apple rádió megszólal a neten. A rádió bevételei hirdetésből, reklámból származna - ebben az elemzők szerint az Apple Rádió jobban teljesít majd, mint a hasonló megoldást kínáló Pandora. Csak a találgatásoknak köszönhetően a Pandora részvényárfolyama 12 százalékkal süllyedt. A két elemző úgy véli, márciusban már hallgatja az Apple Rádiót.
Retina kijelzős iPad mini
Két siker összeházasítása csak sikert szülhet - legalábbis az elemzők szerint. Az iPad mini magabiztosan hasít ki egyre nagyobb szeletet a tablet tortából, a retina-kijelző pedig az Apple technikai diadala. A debütálást szintén márciusra várják.
iOS 7
Júniusban jön az új iOS, a hetedik. A hatos, hogy is fogalmazzuk, nem túl tökéletesre sikerült belépője után az Apple nem hibázhat, erős és stabil oprendszert kell kínálnia. A legtöbb fejlesztésre - az elemzők szerint - a Passbook kapcsán számíthatunk.
iPhone 5s
A június és szeptember közötti megjelenésre való tippen kívül Munster szerint az 5s erőssége a kitartóbb aksi és a jobb kamera lesz, az iPhone mérete viszont nem fog változni.
Apple Televízió
Novemberre várható az Apple Televízió, amiről talán a legtöbb találgatás olvasható a sajtóban. Az elnevezéssel még gond lesz, hiszen az AppleTV foglalt az Apple set-top-boxa (afféle digitális élet központ) számára. Bár az AppleTV első verziója bukás volt - ezt a ritka beismerést Steve Jobs tette, amikor a mostani AppleTV-t útára bocsátotta. Megeshet, hogy az AppleTV és az Apple Television eggyé lesz, az utóbbi mindenképp nagy kijelzős - 42 és 55 inchről beszélnek - lesz, az árát 1500-2000 dollárra becsülik.
Meglátjuk.
Apple Radio
A sajtó és a szakértők tavaly ősz óta beszélnek arról, hogy az Apple rádió megszólal a neten. A rádió bevételei hirdetésből, reklámból származna - ebben az elemzők szerint az Apple Rádió jobban teljesít majd, mint a hasonló megoldást kínáló Pandora. Csak a találgatásoknak köszönhetően a Pandora részvényárfolyama 12 százalékkal süllyedt. A két elemző úgy véli, márciusban már hallgatja az Apple Rádiót.
Retina kijelzős iPad mini
Két siker összeházasítása csak sikert szülhet - legalábbis az elemzők szerint. Az iPad mini magabiztosan hasít ki egyre nagyobb szeletet a tablet tortából, a retina-kijelző pedig az Apple technikai diadala. A debütálást szintén márciusra várják.
iOS 7
Júniusban jön az új iOS, a hetedik. A hatos, hogy is fogalmazzuk, nem túl tökéletesre sikerült belépője után az Apple nem hibázhat, erős és stabil oprendszert kell kínálnia. A legtöbb fejlesztésre - az elemzők szerint - a Passbook kapcsán számíthatunk.
iPhone 5s
A június és szeptember közötti megjelenésre való tippen kívül Munster szerint az 5s erőssége a kitartóbb aksi és a jobb kamera lesz, az iPhone mérete viszont nem fog változni.
Apple Televízió
Novemberre várható az Apple Televízió, amiről talán a legtöbb találgatás olvasható a sajtóban. Az elnevezéssel még gond lesz, hiszen az AppleTV foglalt az Apple set-top-boxa (afféle digitális élet központ) számára. Bár az AppleTV első verziója bukás volt - ezt a ritka beismerést Steve Jobs tette, amikor a mostani AppleTV-t útára bocsátotta. Megeshet, hogy az AppleTV és az Apple Television eggyé lesz, az utóbbi mindenképp nagy kijelzős - 42 és 55 inchről beszélnek - lesz, az árát 1500-2000 dollárra becsülik.
Meglátjuk.
2013. január 11., péntek
Miért pont Safari a Safari?
A Safari böngészőt az Apple 2003 januárjában mutatta be a MacWorldön. Fél év alatt öt millióan töltötték le a PowerPC hajtotta akkori Macekre ezt az alkalmazást. Természetesen a Safari forradalmi volt, sokkal gyorsabb, szebb és erősebb, mint bármelyik másik piacon lévő böngésző. A napokban két újdonságot is megtudtam a Safariról.
KDE Konqueror
A Safari előtt az Internet Explorer (IE) volt 'a' böngésző, szinte nem is létezett más. Az Apple-nek azonban sok gondja akadt az Explorerrel, a fejlesztő ugyanis eltérő képességű Explorert kínált Macre és Windows alá. Ez utóbbi tudott olyat is, amit a Maces nem - talán ez annyira nem meglepő. Az Apple ezidőtájt indította el a .Mac szolgáltatását, amiből mára kifejlődött az iCloud felhője. A .Mac készítése során a Micorosfttól kapott specifikációk alapján tervezték a szolgáltatást, ennek része volt csoportok weblapjainak netes menedzselése és más nyalánkságok is. A speckókat használva az Apple, akkori szokásához híven, a legújabb technológiát akarta használni - ám az valahogy részben vagy egészben kimaradt a Maces IE fejlesztésből.
Ezért döntött úgy Steve, hogy kell egy saját böngésző. Minden szórakoztató marketing maszlaggal ellentétben a Safari a KDE Konqueror motorjára épült, ez Unixos nyílt forráskodó böngésző megoldás volt. Lehet most kiáltozni, hogy "ja, így könnyű!" - a másik oldalról nézve viszont roppant okos gondolat egy sokat tesztelt, szabadon felhasználható kódra építeni. Az Apple-nek ebben amúgy is volt rutinja, említhetnénk a Mail névre keresztelt levelező alkalmazását, aminek szintén nyílt forráskódú alapja közismert volt - vagy a fél Mac OS X 10.0-t is. De nem tesszük. ("Mert már megtettük" - mutat rá a Gonosz Almalap.)
Amúgy itt egy remek Safari 1 bemutató írás!
Freedom
A másik számomra új info a szoftver neve, az egyik kódvető most világot látott visszaemlékezése szerint az utolsó pillanatig a böngésző a „Freedom" nevet viselte (lásd a lenti képen az alkalmazás nevét!) - a fentiek ismeretében igen csak beszédes név ez. Persze senki sem merte így nevezni a készülő böngészőt, az Apple titoktartási szokásának megfelelően a szó kiejtéséért lefejezés járt volna. Helyette "Alexander"-ként hivatkoztak rá, utalva a világhódító Nagy Sándorra. Ezt a vonalat még lehetne tovább hímezni, a forrás Konqueror ugye hódítót jelent...
És igen, a névválogató során elhangzott az „iBrowse" is.
Ami viszont nem derült ki a visszaemlékezésből, miért pont a Safari futott be és mi a háttér magyarázat erre a névre. És ennyit a bejegyzés címéről...
KDE Konqueror
A Safari előtt az Internet Explorer (IE) volt 'a' böngésző, szinte nem is létezett más. Az Apple-nek azonban sok gondja akadt az Explorerrel, a fejlesztő ugyanis eltérő képességű Explorert kínált Macre és Windows alá. Ez utóbbi tudott olyat is, amit a Maces nem - talán ez annyira nem meglepő. Az Apple ezidőtájt indította el a .Mac szolgáltatását, amiből mára kifejlődött az iCloud felhője. A .Mac készítése során a Micorosfttól kapott specifikációk alapján tervezték a szolgáltatást, ennek része volt csoportok weblapjainak netes menedzselése és más nyalánkságok is. A speckókat használva az Apple, akkori szokásához híven, a legújabb technológiát akarta használni - ám az valahogy részben vagy egészben kimaradt a Maces IE fejlesztésből.
Ezért döntött úgy Steve, hogy kell egy saját böngésző. Minden szórakoztató marketing maszlaggal ellentétben a Safari a KDE Konqueror motorjára épült, ez Unixos nyílt forráskodó böngésző megoldás volt. Lehet most kiáltozni, hogy "ja, így könnyű!" - a másik oldalról nézve viszont roppant okos gondolat egy sokat tesztelt, szabadon felhasználható kódra építeni. Az Apple-nek ebben amúgy is volt rutinja, említhetnénk a Mail névre keresztelt levelező alkalmazását, aminek szintén nyílt forráskódú alapja közismert volt - vagy a fél Mac OS X 10.0-t is. De nem tesszük. ("Mert már megtettük" - mutat rá a Gonosz Almalap.)
Amúgy itt egy remek Safari 1 bemutató írás!
Freedom
A másik számomra új info a szoftver neve, az egyik kódvető most világot látott visszaemlékezése szerint az utolsó pillanatig a böngésző a „Freedom" nevet viselte (lásd a lenti képen az alkalmazás nevét!) - a fentiek ismeretében igen csak beszédes név ez. Persze senki sem merte így nevezni a készülő böngészőt, az Apple titoktartási szokásának megfelelően a szó kiejtéséért lefejezés járt volna. Helyette "Alexander"-ként hivatkoztak rá, utalva a világhódító Nagy Sándorra. Ezt a vonalat még lehetne tovább hímezni, a forrás Konqueror ugye hódítót jelent...
És igen, a névválogató során elhangzott az „iBrowse" is.
Ami viszont nem derült ki a visszaemlékezésből, miért pont a Safari futott be és mi a háttér magyarázat erre a névre. És ennyit a bejegyzés címéről...
2013. január 10., csütörtök
Giga iPhone emlékmű
Aki Szent-Pétervár (alias Leningrád, ahol a hajnal megrázta a világot [Aurora] és kovbojai viccesek) utcáit rója mostanában, az térjen be a helyi Információ Technológia, Mechanika és Optika Kutatóegyetemre, mert olyat láthat, amit máshol nem. Giga iPhone-t. Az amúgy embermagas eszköz kijelzőjén képek, videók és idézetek láthatók, olvashatók Steve Jobsról, Steve Jobstól. Az emlékművet egy éves pályázat végén a napokban avatták fel. A szobor Gleb Tarasov alkotása, „Sunny QR Cose" az alkotás címe. A szobor talpazatán lefotózható QR kód a számtalan Steve Jobs emlékoldalak egyikére irányít. (A Sunny még magyarázatra vár - az Almalap a napfényes Kalifornia jelzőjére tippelni...)
2013. január 7., hétfő
XMS Akadémia
Hétvégén bezárt az XMS Akadémia.
Kedves HAndrás!
Köszönjük, hogy volt merszed belevágni. Köszönjük a valóban európai színvonalú termet, gépeket, kivetítőt, aktív-táblát, lelkesedést...
Kedves [Ladányi] András, Noémi, Tamás, [Rédey] Laci, Péter, „Feke" és a többiek!
Köszönünk mindent, támogatásot, amit a közös ügy érdekében tettetek. Sok sikert kívánunk nektek! Természetesen továbbra is számítunk arra, hogy közös célok érdekében összefogunk.
Ferenczy Gábor
mAcademia
2013. január 3., csütörtök
Tavaly az Apple
Ki nem maradnánk azok sorából, akik megpróbálják elmondani, mi történt tavaly Marienbadban az Apple-lel, az Apple-nél. Messze a teljesség igényétől, leginkább az Apple sajtóközleményeire hagyatkozva. A két perces szösszenet Keynote-ban készült, a zenét és effekteket iMovie-ban tettem hozzá - igen, van még mit gyakorolnom.
Meg is vagyok hasadva, nem szilveszter kapcsán, én nem vagyok oda a videó-bejegyzésekért, ugyanakkor azt tapasztalom, hogy trend, vagy csak trendi, ez. A szöveg bárhol, bármikor olvasható, a videó - már csak a hangja miatt se - meg nem.
Az alcím adó dalt „The best is yet to come" Frank Sinatra énekelte először, ám most Tony Bennett előadásában hallható. Még pedig az a verzió, amit az utolsó Apple-ös MacWorld prezi zárásaképp énekelt. „A legjobb még hátravan" - üzenete akkor.
Meg is vagyok hasadva, nem szilveszter kapcsán, én nem vagyok oda a videó-bejegyzésekért, ugyanakkor azt tapasztalom, hogy trend, vagy csak trendi, ez. A szöveg bárhol, bármikor olvasható, a videó - már csak a hangja miatt se - meg nem.
Az alcím adó dalt „The best is yet to come" Frank Sinatra énekelte először, ám most Tony Bennett előadásában hallható. Még pedig az a verzió, amit az utolsó Apple-ös MacWorld prezi zárásaképp énekelt. „A legjobb még hátravan" - üzenete akkor.
2013. január 2., szerda
Oktatási ár: öröm magánszemélyeknek
Kezdjük jó hírrel a saját köreinkből! A MacAcademia oktatásai január elsejétől áfa-mentessé váltak (ez most józan paraszti ész kategória, lehet, hogy könyvelőileg másként hívják). Pontosabban, a MacAcademia oktatásai társcégünknél, a WinAcademiánál (nem nevetni!) is elérhetők, a WinAcademia áfa mentes áron képes teljesíteni (mert katás). Ez az áfát elszámolni képes cégek számára közömbös, a többiek számára viszont jó! Ahogy a magánszemélyeknek is, akik nem tudták a képzések áfáját visszaigényelni. Egy példa: a Mac OS X alapképzés bruttó ára eddig 25 400 forint volt, ez most 20 000 forintra mérséklődik, ez durván 22 százalékos áresés. Az áfamentesség az összes képzésünkre igaz. (És kérek pár órát, hogy macacademia.hu szájtunk is így tudja.)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)