Az Apple brand üzenete: a vevőnek fantasztikus felhasználói élményben lesz része. Épp ezért fáj a cégnek igazán, amikor a felhasználók csillagra sem méltatják az Apple Maps alkalmazást vagy tettek így a MobileMe szolgáltatással. A részvény árfolyam hónapok óta esik, az elemzők egyre lejjebb viszik a részvények célárát, így fel kell tennünk a kérdést: kopna az Apple dicsfénye?
Eltűnőben az Apple általános jósága
A ForeSee négy szempont alapján méri az on-line felhasználói elégedettséget: ár-összevetés, vásárlási lehetőségek, on-line (honlap) tartalom és a honlap képességei. Az évtizede tartó mérések szerint az Apple mutatója 80 alá csökkent, ez a legrosszabb eredmény az elmúlt négy évben. A legjobb momentán az Amazon 88-as értékkel. Sokan az Apple kereskedelmi részlegét hibáztatják - ők felelnek az Apple Store-okért is - mondván, lemaradtak, nem elég napra készek. Talán még jobb magyarázat az Apple limitált vásárlási élménye, (ne nevess!) a Store-ban csak Macet, iPodot, iPadet és iPhone-t lehet vásárolni, amíg az Amazon szinte mindent árusít.
Ha a siker mércéje a pénztárca vastagsága, akkor az Apple messze jobb a többieknél. Az Apple Store négyzetméterére lásd táblázat adatait. A többiek vették az adást és igyekeznek lemásolni az Apple kiskereskedelmi megoldását. A Microsoft új boltjai majdnem olyanok, mintha Steve Jobs tervezte volna, szépek, egyszerűek, világosak és áttekinthetőek. A falakon viszont kinagyítva világítanak a Windows 8 téglái. Ennek ellenére a Microsoft boltjaiba messze nincsenek annyian, mint az Apple-ében. Két napon át figyeltük a Palo Alto-i Microsoft boltot, ami kétszer akkora, mint a Palo Alto-i Apple Store, az előbbibe jóval kevesebben jártak, mint az utóbbiban. Az Apple saját mérése* szerint hetente tizenkilencezer ember fordul meg egy boltjában, évente összesen 94 millióan jártak Apple Store-ban. Ez az előző évhez képest 22 százalékos növekedés.
Csökkenő iPhone elkötelezettség
Az első alkalom, amióta a Strategy Analytics figyeli ezt a területet, hogy az iPhone iránti elköteleződöttség csökken. Tavaly még az iPhone használók 93 százaléka állította, hogy ha új telefont venne, akkor az iPhone lenne, idén ez az arány már „csak" 88 százalék. Újabb bizonyíték arra, hogy az Apple iPhone veszít vonzerejéből. Bár nehéz lenne egzaktan bizonyítani, de biztosra vehető, hogy ebben a csökkenésben jelentős szerepe van az iOS6 Mapnek (ez, eleinte, minden volt, csak használható nem).
Amíg Apple nem örülhet a 88 százalékos adatnak, a többi gyártó számára ez azt jelzi, befogható az utolérhetetlennek vélt vetélytárs. A Samsung lojalitás értéke épp most nőtt 82 százalékra. Hogy teljes képet nyerjünk, az Android felhasználók csak 48 százaléka venne újra Androidos készüléket, míg a szegény BlackBerry esetén ez az arány kettő százalék.
Csökken az Apple és üldözői közti távolság. A Samsung, a (Google) Motorola és a Nokia készülékei mellé saját netes boltot és média-felhajtást ad - volt kitől tanulniuk. Hasonló a helyzet a tablet piacon, ahol az Amazon, a Sony és a Barnes & Noble nyomul egymástól eltérő stratégiával, ám a céljuk az iPad piac-részesedéséből történő minél nagyobb szelet elnyerése. És már így is több termék, több gyártó van a piacon, mint amennyit az képes eltartani. Talán túl hamar lépett fel az Apple az örök első emelvényére?
Elhagyni az Apple öko-szisztemáját drága mulatság, elhagyni még többe kerül. Nagyon sokan használjuk az Apple eszközeit. Minden második amerikai családban van Apple eszköz. Átlagosan három Apple eszközt birtokol az, akinek egyáltalában van Apple eszköz a tulajdonában. Az eszközök az iCloudon át szinkronizálják adataikat, tavaly októberi az utolsó iCloud felhasználói szám adat, ekkor 190 millió élő iCloud előfizetést tartottak számon. Igazi értékesítői kihívás egy több Apple eszközös felhasználót rávenni arra, hogy iPhone-t követő telefonja ne iPhone legyen, hanem Androidos. Az első kérdés az adatszinkronizáció lesz, ami - tudjuk - nem túl egyszerű, ha egyáltalán megoldható. A 190 millió iCloudos mellett további 435 millió iTunes vásárlót is meg kell említeni - még ha van is átfedés a két csoport között -, vásárló az, aki már legalább egyszer pénzért vásárolt zenét, mozit vagy alkalmazást. Negyven milliárd alkalmazás-letöltésnél tart az App Store. Egy új média megvételekor választhatunk új platformot, operációs rendszert, de ez a forgató könyv nem túl gyakori, járt utat járatlanért? És ki akarna új rendszert megtanulni az ismert mellé?
Az Apple brand erős
A befektetők számára az olcsó részvény csábító. Az Apple brandje nagyon erős. És miközben a vevői-elégedettség és a lojalitás kicsit alacsonyabb, mint korábban, még mindig messze jobbak a vetélytársaknál. Ne feledjük, ez a cég a fogyasztói elektronika három legforróbb kategóriában a legnépszerűbb, változatlanul piacvezető ezeken a területeken, bolthálózata mintául szolgál vetélytársainak, 435 millió vevőszámlát vezet, folyamatosan zizeg a média új termékeiről, negyedévről negyedévre javít az előző év hasonló időszakához képest az eredményein (bevétel, nyereség, eladási darabszám).
Az Apple brandje továbbra is erős. Igen, van verseny. Igen, több ígéretes kihívója akad az iPadnek, iPhone-nak. Az Apple brandje azonban most még elég erős, hogy vásárlói visszatérjenek az Apple Store-okba. Az Apple-világot elhagyni drága mulatság. Ez a drágaság kínál biztonsági korlátot a cégnek a Mapshez hasonló fiaskók kijavítására. Mialatt a részvény egyre alulértékeltebb.
* A legtöbb Apple Store bejáratánál elektronikus számláló méri a ki- és behaladók számát. Akad hazai bolt is, amelynél hasonló, Apple felügyelte, megoldás működik. Ők távolról is real-time követhetik a neten a bolt látogató-számát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése