A Peachpitnél érdemes körülnézi, mert ő adja ki az Apple "hivatalos" tankönyveit - a most ajánlott is az. Ezek az Apple támogatásával és jóváhagyásával készülnek. Oly annyira, hogy aki hivatalos Apple vizsgát akar tenni, az tudja, hogy a vizsgán csak olyan kérdést kaphat, amire a könyvben választ talál - persze a vizsga során a könyvet sem lehet használni.
Bár a Final Cut X verzióra váltáskor az Apple roppant bénázásával elvesztette felhasználóinak döntő többségét, a kitartókat örvendeztesse meg a jó hír, a Peachpit kiadótól megvásárolható és letölthető a legújabb Final Cut kézikönyv.
Aki nyári filmjeit szeretné csak megvágni, vagy házi videóit YouTube képessé tenni, annak az iMovie képzésünket ajánljuk. Aki viszont a profi videóvágás iránt érdeklődik, azt várjuk az Apple által minősített oktatóval tartott képzésünkön!
2015. augusztus 31., hétfő
2015. augusztus 29., szombat
Duplikált fényképek nyűgje
Remek cikket ajánlunk azoknak, akik szeretnének megszabadulni duplikált képeiktől. Mielőtt a linket mutatnám, fontos: előtte tessék menteni. De még inkább Time Machine. Bár ezt is megemlítem itt: Kapsz egy (1) képet!
2015. augusztus 28., péntek
Ki az Apple legnagyobb résztulajdonosa?
Ezt a kérdést hamar megválaszoljuk, a Vanguard Group. Nekik 327 508 974 részvényük van, ami 5,18% részesedést jelent, ha a jelenlegi áron eladnák, akkor 41 milliárd dollárt kapnának érte. Az 11,6 billió forint. Hogy ez mekkora összeg? A magyar költségvetés idei tervezett bevétele 16,3 billió forint. (Csak a rend kedvéért: millió, milliárd, billió, biliárd, és így tovább) Ha másképp nézem, akkor vagy 14 éven át kellene itthon minden bevételt megőrizni, egy fillért sem kiadni, hogy az Apple-t teljesen megvehessük.
A szép logója cég nem is olyan öreg, épp most ünnepli 40. születésnapját. Mondhatnánk, közönséges befektetési alapkezelő, de valószínűleg ezt kikérné magának, hogy ennél sokkal több. De visszatérve az Apple-re, a tucatnyi nagy tulajdonos rendre hasonló cég - Fielity, Blackrock, Northern Trust, JPMorgan... - kivéve egyet. Carl Icahn nagytőkés, de inkább pénzügyi mogul, személyesen 52,7 millió részvényt birtokol, ami 6,6 milliárd dollárt ér, és alig teszi ki az Apple 0,87 százalékát.
A befektetési- és nyugdíj-kezelő alapok - no nem a lezúzott magyarok - adják-veszik a részvényeket, elég bármelyik amerikai tőzsdés filmre gondolni, szerintünk Gordon Gekko az ász. A legtöbb Apple részvényt az elmúlt időszakban az Apple vásárolta meg és vonta be.
Mi értelme ennek? Gondold el, van egy száz aranyat érő céged, ami száz részvényt bocsátott ki. Egy részvény egy aranyat ér - most nem spekulálunk. Ha a cég a piacról visszavásárol tíz részvényt és azokat bevonja, akkortól kilencven részvény az egész társaság, egy részvény tehát 1,11 aranyat ér. Azaz, nőtt a részvény összeg.
Miért teszi ezt az Apple? Egyrészt azért, mert valamit kell kezdeni a készpénz-állományával. A legutóbbi közgyűlésen és azóta is rendszeresen zaklatják a cégvezetést a nagy kápé állomány miatt. A pénzt dolgoztatni, fialtatni kell, nem tárolni. A visszavásárlásos részvényérték növelés elegánsabb, mint a pénz részvény-osztalékként történő kifizetése - és számtalan, másik, közgazdasági blogon tárgyalandó szempont miatt hasznosabb is a vállalatnak.
Mennyi részvényt vett az Apple mostanában? A pénzügyi terv szerint 38 millió részvényt vásárolt vissza. Ennek hatására, számítások szerint, egy dollárral nőtt az árfolyam. Amire a 110 dollár körüli árfolyamnál lehet azt mondani, hogy egy százaléknál kevesebb, nem oszt, nem szoroz. De ha nekem több tíz millió részvényem van, akkor?
A szép logója cég nem is olyan öreg, épp most ünnepli 40. születésnapját. Mondhatnánk, közönséges befektetési alapkezelő, de valószínűleg ezt kikérné magának, hogy ennél sokkal több. De visszatérve az Apple-re, a tucatnyi nagy tulajdonos rendre hasonló cég - Fielity, Blackrock, Northern Trust, JPMorgan... - kivéve egyet. Carl Icahn nagytőkés, de inkább pénzügyi mogul, személyesen 52,7 millió részvényt birtokol, ami 6,6 milliárd dollárt ér, és alig teszi ki az Apple 0,87 százalékát.
A befektetési- és nyugdíj-kezelő alapok - no nem a lezúzott magyarok - adják-veszik a részvényeket, elég bármelyik amerikai tőzsdés filmre gondolni, szerintünk Gordon Gekko az ász. A legtöbb Apple részvényt az elmúlt időszakban az Apple vásárolta meg és vonta be.
Mi értelme ennek? Gondold el, van egy száz aranyat érő céged, ami száz részvényt bocsátott ki. Egy részvény egy aranyat ér - most nem spekulálunk. Ha a cég a piacról visszavásárol tíz részvényt és azokat bevonja, akkortól kilencven részvény az egész társaság, egy részvény tehát 1,11 aranyat ér. Azaz, nőtt a részvény összeg.
Miért teszi ezt az Apple? Egyrészt azért, mert valamit kell kezdeni a készpénz-állományával. A legutóbbi közgyűlésen és azóta is rendszeresen zaklatják a cégvezetést a nagy kápé állomány miatt. A pénzt dolgoztatni, fialtatni kell, nem tárolni. A visszavásárlásos részvényérték növelés elegánsabb, mint a pénz részvény-osztalékként történő kifizetése - és számtalan, másik, közgazdasági blogon tárgyalandó szempont miatt hasznosabb is a vállalatnak.
Mennyi részvényt vett az Apple mostanában? A pénzügyi terv szerint 38 millió részvényt vásárolt vissza. Ennek hatására, számítások szerint, egy dollárral nőtt az árfolyam. Amire a 110 dollár körüli árfolyamnál lehet azt mondani, hogy egy százaléknál kevesebb, nem oszt, nem szoroz. De ha nekem több tíz millió részvényem van, akkor?
2015. augusztus 26., szerda
Apple Camp – Amerikában ezt így csinálják
Az Apple Camp a nyári hónapokban elérhető három napos, 8-12 éves gyerekek számára meghirdetett szünidei program, a lebonyolításáért a programban részt vevő Apple Store-ok a felelősök. A cél, hogy megismertessék a gyerekekkel a mozi-készítést, persze az Apple iPadjét, Macjét használva, az iMovie, a GarageBand és más alkalmazások segítségével. Kapitalistául vidám beetetés zajlik - a részvétel ugyanis ingyenes. Jöjjön egy iMore beszámoló, miről is van szó!
Az Apple életérzés átadása - ezek szerint a cég is tudja - nem kezdődhet elég korán. Az Apple azonban ezeken a rendezvényeken hangsúlyosan nem az értékesítésre, hanem a felfedezésre, a szórakozásra helyezi a hangsúlyt. Az Apple nem hardvert kínál, hanem életmódot. Az Apple nem elad, hanem biztosítja a szabad alkotáshoz az eszközöket. Marketing ezeregy százalékon.
"Mivel az unokatesóimat egy hétre rám bízták, egyikük 9, a másik 12, így nekem evidensnek tűnt, hogy jelentkezünk erre a programra. Engem érdekelt, őket meg rám bízták. Szóval nem volt kérdés." Az igazi feladat az volt, hogy sikerüljön a néhány hely egyikét elcsípni. Egy Store hat-nyolc csoportot indít összesen, és a helyek órák alatt fogynak el.
Apple Camp. Első nap.
Pár perccel korábban érkeztünk. Az ajtóban álló fiatalember mutatta, melyik asztalhoz kell mennünk, az asztal körül már páran álldogáltak, az asztal épp olyan volt, mint azok, amelyeknél csoportos oktatást tartanak vagy más bemutatót. Az Apple Store stáb tagjai az alkalomra készült egyen-zöld pólót viselték.
Hamarosan a többiek is megérkeztek, tényleg vegyes csoport alkottak, voltak 8 évesek és 12 évesek is, nagyjából egyenlő arányban fiúk és lányok. Amikor új résztvevő érkezett, kapott egy Apple Store-os táskát, amiben megtalálta a saját zöld pólóját (a jelentkezésnél bekérték a méretet). A póló hátát a "Kreatív alkotót keresünk!" nyomat volt olvasható.
A póló telitalálat. A gyerekek imádják. És nem csak arra jó, hogyha valamelyik elkószálna, akkor könnyű legyen megtalálni. De viselésével - mert azonnal felhúzták - a csapat tagjává lettek, és a többi nézelődő vásárlóhoz képest bennfentesek.
A táskában még egy eredeti Apple füllhallgatót is találtunk. Ha bemész egy boltba, akkor sok mindent kipróbálhatsz, gépeket, iPhone-t, iPadet, iPodot - de füllhallgatót nem. Nem csak hihiéniai okok miatt. Így minden kölyök saját füllhallgatót kapott. És végül, mindenki talált egy kitűzőt a nevével, így könnyebb a másikat megszólítani. A bolt stábja figyelt arra, hogy mindenki a jó zacskót kapja, ha kellett, elszaladtak nagyobb pólóért - a hiú mamák, ugye -, vagy kijavították a kitűzőt, amikor valamelyik gyerek becenevét szerette volna azon látni. Ja, és közben a mi aggódó kérdéseinkre is válaszoltak (milyen anyagból van a póló, megtarthatják-e, mosható-e...)
Amikor végre sikerült mindenkit leültetni, akkor a csapat papírt és ceruzákat kapott - a digitális munka ilyen hagyományos eszközökkel kezdődik. Először a forgatókönyvet kell elkészíteni - tanultuk meg. Ehhez jó tudni, hogy mi az a humoros jelenet, meg kell tervezni a film nyitó-jelenetét, a történet közepét és azt, hogy hogy szeretnéd befejezni. A gyerekek nem mind hallgatták végig a tanácsokat, azonnal rajzolni kezdtek.
Az elkészült forgatókönyv az otthoni munkához kell. Mindenki ennek alapján forgatja le a moziját. Akinek, vagy szüleinek, van iPhone-ja vagy iPadje, az azzal, mások pedig az ismerőstől, baráttó szerzett eszközzel, más kamerával. A terv készítéséhez ez is hozzá-tartozik.
Amikor elkészültek a forgatókönyvek, akkor jött el az iPades GarageBand megismerésének ideje. Az unokaöcsém persze elfelejtette letölteni az appot, de a segítőkész Apple-csapat egyik embere azonnal segített. Ahogy egy másik gyereknek egy másik ember, mert ott viszont dugig volt zenével az iPad. Így mindjárt szerét ejtették az iCloud bemutatásának - a gyerekek szintjén.
A hátralevő időben a GarageBand alapjait tanulták, hogy mindenki megfelelő zenét vághasson a mozija alá. Mivel a GarageBand egy zseniális program, ezernyi hangszerrel, így nem volt nehéz hamar sikerélményhez juttatni a gyerekeket. Ehhez persze az is kellett, hogy szinte több segítő legyen jelen, mint gyerek. És mindegyik kedvesen, felkészülten - pontosítok: egy 8-12 éves gyerekre felkészülten. Persze nem volt elég idő a zene befejezésére, így ez is maradt házifeladat.
A másfél óra gyorsan eltelt. A végén mindenki felajazva indult haza. A gyerekek tetre készen, lábaikkal már Hollywoodon tiporva. Mi meg némieg rettegve, hogy fogunk tudni segíteni, ha technikai akadályba ütköznek. Egyes anyukák már látták, hogy a napjuk jelmezvarrással fog telni.
Kreativ levegőt szívtunk be és megtelt a tüdőnk.
Apple Camp. Második nap.
A tábor átköltözött a bolt másik sarkába, az asztalokon iMacek vártak minket. Minden gyerek magával hozta a videó felvételeket és a GarageBandben szerzett zenéit. Nem állítom, hogy a foragtókönyv hű követése volt bármelyik, de roppant büszkék voltak rá. Ma volt a napja, hogy ezeket iMovie-ban összefűzzük mozivá.
Az iMaceken ott szerepelt a gyerekek nevei, így miután mindenki megtalálta a sajátját, kezdődhetett az anyagok összedolgozása. Már tegnap is több segítő volt, mint gyerek, de ma még többen vártak arra, hogy ha valamelyik táborozó megakad, annak segítségére siessenek. Így az anyagok beolvasása sem tartott sokáig.
A beolvasás után a gyerekek megtanulták, hogy tudják a klippeket egymás után elhelyezni, hogy adhatják hozzá a zenéjüket. Egy óriás kivetítőn lehetett látni, amit éppen a vezető csinált, ezt könnyű volt követni azoknak, akik vízuálisan értik meg könnyebben a feladatot. Akik verbálisan szeretik, azokat lépésről-lépésre instruálták. És aki kísérletezni szeret, hogy eltanulja a program használatát, azt a cirkáló segítők tartották irányban.
Ebben a fázisban érvényesültek a segítők animátori és gyerekismereti képességei. A Maces iMovie pofonegyszerű alkalmazás (ezt azért kis szódával lazítsuk, nem véletleül oktatjuk négy órában a mAcademián), ám a gyermeki türelmetlenség és dekoncentráció képes frusztrációhoz vezetni. Ám a segítők képesek voltak mindenki figyelmét, érdeklődését és türelmét megőrizni és alkotássá konvertálni.
Lassan összeálltak a mozik. A másfél óra ismét elillant, a gyerekek nem akarták otthagyni a gépeket. A szerencsésebbek a munka otthoni folytatására készültek.
Apple Camp. Harmadik nap.
Ez az nap hivatalosan az Apple Camp Film Fesztivál napja. A Store-okban hetente két csoport készít filmet, és pénteken a két csoport együtt nézi végig az elkészült(?) műveket. Persze a szülők, testvérek és barátok - akár szerepeltek a filmen, akár nem - sem maradnak otthon. A Fesztiválhoz kicsit átalakul a Store, pár asztalt összetolnak, székeket kerítenek a nagyiknak.
A látványosságra a gyanútlan vásárlók is felfigyelnek, így a vetítések telt házasak. Minden gyerek filmjét a nagy vászonra vetítik ki. A vetítés előtt a segítők egyike név szerint kiszólítja az alkotót, aki hangosan bemondja nevét és a film címét.
A filmek - hát olyanok, amit pár nap alatt egy 8-12 éves össze tud rakni úgy, hogy az eszközökkel épp megismerkedett. A zenék esete hasonló. Akadnak ép-kéz-láb történetek és olyanok is, ahol többet mond a cím, mint a hang és a látvány. De itt mindenkinek sikere van!
A vetítés végén - nem, nincs eredmény hirdetés, ez nem verseny volt, hanem könnyed nyári szórakozás - egyesével kihívják a résztvevőket, akik megkapják diplomájukat. És még egy zöld szíjú órát, amelynek a vége USB-pendrive.
Remekművek
Eddig az iMore beszámolója. Nekünk meg csak egy kérdésünk van:
És itthon?
Apple Camp
Idén nyáron két programot ajánlottak a résztvevőknek, az egyik mozikészítés volt, a másik pedig történet mesélés iBooks-szal. A három nap alatt - ez napi másfél óra Apple Store-os elfoglaltságot jelent csak - kellett megtanulni az eszközök és szoftverek használatát, az adott szakmák alapvető infóit. Sőt, az első két nap a tanulásé, a harmadik a bemutatóé. Az Apple Store szervez mindent, biztosítja a szükséges hardvert és szoftvereket. Még egyszer: mindezt ingyen.Az Apple életérzés átadása - ezek szerint a cég is tudja - nem kezdődhet elég korán. Az Apple azonban ezeken a rendezvényeken hangsúlyosan nem az értékesítésre, hanem a felfedezésre, a szórakozásra helyezi a hangsúlyt. Az Apple nem hardvert kínál, hanem életmódot. Az Apple nem elad, hanem biztosítja a szabad alkotáshoz az eszközöket. Marketing ezeregy százalékon.
"Mivel az unokatesóimat egy hétre rám bízták, egyikük 9, a másik 12, így nekem evidensnek tűnt, hogy jelentkezünk erre a programra. Engem érdekelt, őket meg rám bízták. Szóval nem volt kérdés." Az igazi feladat az volt, hogy sikerüljön a néhány hely egyikét elcsípni. Egy Store hat-nyolc csoportot indít összesen, és a helyek órák alatt fogynak el.
Apple Camp. Első nap.
Pár perccel korábban érkeztünk. Az ajtóban álló fiatalember mutatta, melyik asztalhoz kell mennünk, az asztal körül már páran álldogáltak, az asztal épp olyan volt, mint azok, amelyeknél csoportos oktatást tartanak vagy más bemutatót. Az Apple Store stáb tagjai az alkalomra készült egyen-zöld pólót viselték.
Hamarosan a többiek is megérkeztek, tényleg vegyes csoport alkottak, voltak 8 évesek és 12 évesek is, nagyjából egyenlő arányban fiúk és lányok. Amikor új résztvevő érkezett, kapott egy Apple Store-os táskát, amiben megtalálta a saját zöld pólóját (a jelentkezésnél bekérték a méretet). A póló hátát a "Kreatív alkotót keresünk!" nyomat volt olvasható.
A póló telitalálat. A gyerekek imádják. És nem csak arra jó, hogyha valamelyik elkószálna, akkor könnyű legyen megtalálni. De viselésével - mert azonnal felhúzták - a csapat tagjává lettek, és a többi nézelődő vásárlóhoz képest bennfentesek.
A táskában még egy eredeti Apple füllhallgatót is találtunk. Ha bemész egy boltba, akkor sok mindent kipróbálhatsz, gépeket, iPhone-t, iPadet, iPodot - de füllhallgatót nem. Nem csak hihiéniai okok miatt. Így minden kölyök saját füllhallgatót kapott. És végül, mindenki talált egy kitűzőt a nevével, így könnyebb a másikat megszólítani. A bolt stábja figyelt arra, hogy mindenki a jó zacskót kapja, ha kellett, elszaladtak nagyobb pólóért - a hiú mamák, ugye -, vagy kijavították a kitűzőt, amikor valamelyik gyerek becenevét szerette volna azon látni. Ja, és közben a mi aggódó kérdéseinkre is válaszoltak (milyen anyagból van a póló, megtarthatják-e, mosható-e...)
Amikor végre sikerült mindenkit leültetni, akkor a csapat papírt és ceruzákat kapott - a digitális munka ilyen hagyományos eszközökkel kezdődik. Először a forgatókönyvet kell elkészíteni - tanultuk meg. Ehhez jó tudni, hogy mi az a humoros jelenet, meg kell tervezni a film nyitó-jelenetét, a történet közepét és azt, hogy hogy szeretnéd befejezni. A gyerekek nem mind hallgatták végig a tanácsokat, azonnal rajzolni kezdtek.
Az elkészült forgatókönyv az otthoni munkához kell. Mindenki ennek alapján forgatja le a moziját. Akinek, vagy szüleinek, van iPhone-ja vagy iPadje, az azzal, mások pedig az ismerőstől, baráttó szerzett eszközzel, más kamerával. A terv készítéséhez ez is hozzá-tartozik.
Amikor elkészültek a forgatókönyvek, akkor jött el az iPades GarageBand megismerésének ideje. Az unokaöcsém persze elfelejtette letölteni az appot, de a segítőkész Apple-csapat egyik embere azonnal segített. Ahogy egy másik gyereknek egy másik ember, mert ott viszont dugig volt zenével az iPad. Így mindjárt szerét ejtették az iCloud bemutatásának - a gyerekek szintjén.
A hátralevő időben a GarageBand alapjait tanulták, hogy mindenki megfelelő zenét vághasson a mozija alá. Mivel a GarageBand egy zseniális program, ezernyi hangszerrel, így nem volt nehéz hamar sikerélményhez juttatni a gyerekeket. Ehhez persze az is kellett, hogy szinte több segítő legyen jelen, mint gyerek. És mindegyik kedvesen, felkészülten - pontosítok: egy 8-12 éves gyerekre felkészülten. Persze nem volt elég idő a zene befejezésére, így ez is maradt házifeladat.
A másfél óra gyorsan eltelt. A végén mindenki felajazva indult haza. A gyerekek tetre készen, lábaikkal már Hollywoodon tiporva. Mi meg némieg rettegve, hogy fogunk tudni segíteni, ha technikai akadályba ütköznek. Egyes anyukák már látták, hogy a napjuk jelmezvarrással fog telni.
Kreativ levegőt szívtunk be és megtelt a tüdőnk.
Apple Camp. Második nap.
A tábor átköltözött a bolt másik sarkába, az asztalokon iMacek vártak minket. Minden gyerek magával hozta a videó felvételeket és a GarageBandben szerzett zenéit. Nem állítom, hogy a foragtókönyv hű követése volt bármelyik, de roppant büszkék voltak rá. Ma volt a napja, hogy ezeket iMovie-ban összefűzzük mozivá.
Az iMaceken ott szerepelt a gyerekek nevei, így miután mindenki megtalálta a sajátját, kezdődhetett az anyagok összedolgozása. Már tegnap is több segítő volt, mint gyerek, de ma még többen vártak arra, hogy ha valamelyik táborozó megakad, annak segítségére siessenek. Így az anyagok beolvasása sem tartott sokáig.
A beolvasás után a gyerekek megtanulták, hogy tudják a klippeket egymás után elhelyezni, hogy adhatják hozzá a zenéjüket. Egy óriás kivetítőn lehetett látni, amit éppen a vezető csinált, ezt könnyű volt követni azoknak, akik vízuálisan értik meg könnyebben a feladatot. Akik verbálisan szeretik, azokat lépésről-lépésre instruálták. És aki kísérletezni szeret, hogy eltanulja a program használatát, azt a cirkáló segítők tartották irányban.
Ebben a fázisban érvényesültek a segítők animátori és gyerekismereti képességei. A Maces iMovie pofonegyszerű alkalmazás (ezt azért kis szódával lazítsuk, nem véletleül oktatjuk négy órában a mAcademián), ám a gyermeki türelmetlenség és dekoncentráció képes frusztrációhoz vezetni. Ám a segítők képesek voltak mindenki figyelmét, érdeklődését és türelmét megőrizni és alkotássá konvertálni.
Lassan összeálltak a mozik. A másfél óra ismét elillant, a gyerekek nem akarták otthagyni a gépeket. A szerencsésebbek a munka otthoni folytatására készültek.
Apple Camp. Harmadik nap.
Ez az nap hivatalosan az Apple Camp Film Fesztivál napja. A Store-okban hetente két csoport készít filmet, és pénteken a két csoport együtt nézi végig az elkészült(?) műveket. Persze a szülők, testvérek és barátok - akár szerepeltek a filmen, akár nem - sem maradnak otthon. A Fesztiválhoz kicsit átalakul a Store, pár asztalt összetolnak, székeket kerítenek a nagyiknak.
A látványosságra a gyanútlan vásárlók is felfigyelnek, így a vetítések telt házasak. Minden gyerek filmjét a nagy vászonra vetítik ki. A vetítés előtt a segítők egyike név szerint kiszólítja az alkotót, aki hangosan bemondja nevét és a film címét.
A filmek - hát olyanok, amit pár nap alatt egy 8-12 éves össze tud rakni úgy, hogy az eszközökkel épp megismerkedett. A zenék esete hasonló. Akadnak ép-kéz-láb történetek és olyanok is, ahol többet mond a cím, mint a hang és a látvány. De itt mindenkinek sikere van!
A vetítés végén - nem, nincs eredmény hirdetés, ez nem verseny volt, hanem könnyed nyári szórakozás - egyesével kihívják a résztvevőket, akik megkapják diplomájukat. És még egy zöld szíjú órát, amelynek a vége USB-pendrive.
Remekművek
Ennyi nem elég!
Sehol másutt, leszámítva a Lego Store-t, nem érezték ilyen jól magukat az unokatesóim. De felnőtt szemmel a filmkészítés jóval értékesebb, mint az új StarWars vagy Marvel bábukkal való kardozás. Az Apple Camp csak egy az Apple Store-okban folyó oktatásai közül. Fogadnak általános iskolás csoportokat, tartanak ingyenes, de mindent megtanító képzéseket diákoknak és felnőtteknek.Eddig az iMore beszámolója. Nekünk meg csak egy kérdésünk van:
És itthon?
2015. augusztus 25., kedd
A mai bejegyzésemet itt olvashatjátok: Valami van a levegőben, avagy képcsere AirDroppal Mac és iOS eszköz között.
2015. augusztus 24., hétfő
Apple Genius Bar tanácsok nem csak Apple Genius Bar ügyfeleknek
A Time magazinban jelent meg ennek az írásnak a váza. A cikk azoknak ad tanácsot, akik az Apple Store Genius Bar-ját készülnek felkeresni, mire számítsanak, mit tegyenek és mit ne. Mivel nálunk még nincs Apple Store, de zsenik azért vannak, így ezek a tanácsok nem feltétlenül megfogadandóak, mielőtt elmegyünk egy hazai Apple boltba, vagy képzésre vagy konzultációra. De nem is haszontalanok. (A Genius Bar előzetes bejelentkezésre fogad ügyfeleket.)
1.
"Érdemes úgy tekinteni az Apple Store-ra, mint egy autószalonra. Természetesen van értékesítési része is, ahol vehetsz új gépet, de jelentős területet foglal el a szerviz is, amelynek része a Genius Bar" - próbálja megvilágítani a zsenik helyzetét egy, a pult túloldalán már évek óta tanácsot adó Apple dolgozó. Ha vásárláshoz van szükséged segítségre vagy valamilyen használati problémád van, akkor érdemes a Genius Bar-ra bejelentkezni, az eladóteremhez tartozó dolgozók, bár készségesen segítenek, adott idő után ide irányítják a vásárlót. Magyarul: az eladótér elad, ha valaki sok infót akar, annak ott a Genius Bar. Ha tetszik, ha nem, mert ez egy pénztermelő gépezet, bár szépen álcázza az Apple.
2.
Foglalj előre időpontot! Ha nem teszed, úgy jársz, mint a nem körzeti dokinál, ügyvédnél vagy könyvelőnél, ahol - érthető módon - az előre bejelentkezett ügyfélnek előnye van. Legyen neked is, ne kelljen ülnöd és várnod, hogy sorra kerülj, miközben nézed, ahogy az épp betoppanókat azonnal fogadják. "A Genius-Bar dolgozóinak negyedórás beosztásuk van, ennyi jut egy ügyfélre. Az iOS esetekre pedig 10 perc" - árulja el forrásunk. "Nem kis feladat tartani az időbeosztást, de az ügyfél számára láthatatlan az idővel való küzdelmünk." Magyarul: a Genius Barról ugyan nem zavarják el azt, akinek 15 perc alatt nem sikerül megoldani a problémáját, de igyekeznek, mert az idő pénz. Vgyünk egy példát! Az ügyfélnek tele a 128GB-os SSD-je, mert rengeteg fényképet tárolt. Neki csak elmondják, hogy melyik fájlt másolja át egy külső merevlemezre, hogy legyen helye, onnan hogy nyissa meg a fényképeket, hogy használja, hogy szabadítson fel helyet és hogy másolja vissza a fénykép-állományt. Ezt el lehet magyarázni negyedórában - megcsinálni két-három óra, az alatt pedig vagy tíz ügyfelet szolgált ki zseni.
3.
Ha csak egyetlen tippet adhatna a szakember a Genius Barhoz érkezőnek, akkor az az volna, hogy mentse le az adatait. Nem azért, mert a zsenik véletlenül letörölhetik, hanem azért, mert adott esetben az eszköz újraaktiválása kell, ami az adatok vesztésével jár. És a negyedórába még egy 16GB-os iPhone mentése sem nagyon fér bele. Akkor meg küldönösen nem, ha az ügyfélnek sem Apple ID-ja (ja! azt is hozzunk létre!), sem megfelelő táreszköze (hát, van nálam egy pendrive...)
"Az autós hasonlatnál maradva, nem kell tudnunk, hogy működik a motort. De azt a technikától legtávolabb eső vezető is tudja, hogy üzemanyag nélkül nem megy. (Gonosz Almalap cöccög) Na, ilyen a gépen az adat. Ha nincs adat, nem működünk. tesség az adatokat menteni, duplikálni. Csak két szót mondok: Time Machine! És még egyet: iCloud!"
4.
Mindenkinek van egy ismerőse, aki mindent sokkal jobban tud a számítógépekről, mint a Föld bármelyik másik embere. Nos, őt ne vidd magaddal. "Naponta ismétlődő eset, amikor bejön egy lány a pasijával - és itt bátran jussanak eszünkbe az Agymenők szereplői. A lány szeretné megtudni, hogy kell az iCloudba menteni. Ezt megmutatni kábé öt perc, az iOS ügyfélre, ugye, jut tíz perc. Nos, a tizedik percben még mindig a felhős adattárolás megbízhatósági fokáról és a környezetre gyakorolt hatásáról fogunk hallgatni kiselőadást attól a férfitól, aki egyszer kenyérpiritóval és nyolcas kulccsal törte fel a Szíriusz bolygó holdvédelmi ütegparancsnoki rendszerét."
A zsenik fel vannak rá készülve, hogy a hozzáforduló ügyfelek nem informatika szakon végeztek. Mivel napjában tucatnyi ügyféllel találkoznak, rutinjuk van, ami semmilyen képzéssel sem pótolható. Ha a fenti történetből te lennél a lány, akkor hidd el, ők azért vannak, hogy segítsenek, és nem azért, hogy valamilyen módon kiszúrjanak veled, átverjenek vagy kinevessenek. Ha a fenti történetben te vagy a partner, akkor hidd el, hogy ők is értenek hozzá, a barátnőd már most is felnéz rád, ne a Genius Bar hátán akarj még szívközelebb jutni.
5.
Szinte az előző pont folytatása ez, esett szó az ügfelekről, de azért zseninek lenni sem könnyű (tudom, Leonardo halott, Einstien halott és nekem is fáj picit a fejem). Egy nap 20-30 ügyfél keres fel, és te arra törekszel, hogy ne hibázz, hogy a lehető legjobban old meg a feladatot. Hiszen egy rossz megoldás plusz munkát jelent - neked is, a csapatnak is, az ügyfél kedvét sem deríti.
És eközben állandóan mosolyogni kell, az összes ügyféllel úgy bánni, mintha ő lenne az egyetlen. "Helló! Hogy vagy? Milyen napod van?" - még erre a standard kérdésre is néha olyan választ kapunk, hogy legszívesebben ott helyben elköltöznénk a Földről. (Belegondolva a magyar panaszkodási szokásba...) Nem csak technikai szakemberek vagyunk, de pszichológusok is, részben. "A férjem elrontotta", "a feleségem letörölte" kezdetű mondatok akkor érnek dupla pontot, ha a nevezett is ott áll.
Csodálozol azon, hogyha kilépek a boltból, arcomról lehervad a mosoly? (A Fanatikus Almalap nem csodálkozik, hiszen érthető a lehervadás, mert kilépett a boltból.)
6.
Mielőtt időpontot kérsz, próbáld meg ezt:
Nem felel az iPhone vagy az iPad: tartsd hosszan lenyomva a ki/bekapcsoló gombot és a menü gombot egyszerre. Ez újraindulásra kényszeríte az eszközödet. Akár két percig is eltarthat a szüttyögés.
Tűző napon maradt eszköz nem reagál: Hűtsd le - nem kell hűtőbe tenni, ha viszont odateszed, csomagold be, hogy ne kapjon nedvességet. Ha az eszköz még reagál, de égeti a kezünket, kapcsoljuk ki és várjunk öt percet, hogy kihűljön. Az így megdolgozott eszközt egy napig érdemes pihentetni, vagy kevésbé intenzíven használni.
Eső-kelő alkalmazás: Ha a mobilodon egy alkalmazással csak a gond van, akkor próbáld ki a következőt: nyomd meg duplán a "mama"-gombot (ami a kijelző alatt van), keresd meg az adott alkalmazást, majd ujjal megfogva húzd fel, ki a kijelzőből: így zárod be. Ha továbbra is gond van vele, akkor legjobb törölni, de vigyázz, az app törlésével az adatai is törlődnek!
Makrancos Mac: Ha a géped makacskodik, akkor próbáld ki a következőt: kapcsold ki, majd indítsd újra a D billentyű nyomva tartása mellett. Így a diagnosztika módban indul a Mac újra, innen nyerhetsz infót, mi lehet a gond.
Telefon aksi: Az akkumulátort arra találták ki, hogy feltöltsék, majd lemerítsék. Ezért azt javasoljuk, hogy hetente legalább egyszer merítsd le 20 százalék alá, majd töltsd fel teljesen.
7.
És végül, ne rajtunk vezesd le a dühödet, mi segíteni vagyunk itt. Igen, tudjuk, bosszantó, ha valami nem úgy működik ahogy szeretnénk, vagy ahogy működnie kellene. Minket is bosszant, ha velünk esik meg. De ahogy a fogorvos fejét sem üvöltöd le (Gonosz Almalap: feldagadt szájjal? Na ne má'!), hogy a természet miért tesz ilyet veled, úgy velünk se tedd. "Itt mind a vásárlókért vagyunk, senki sincs ellenetek. Így nincs értelme ránk dühösnek lenni." És bár az Apple-nél dolgozunk, de nem vagyunk Istenek.
1.
"Érdemes úgy tekinteni az Apple Store-ra, mint egy autószalonra. Természetesen van értékesítési része is, ahol vehetsz új gépet, de jelentős területet foglal el a szerviz is, amelynek része a Genius Bar" - próbálja megvilágítani a zsenik helyzetét egy, a pult túloldalán már évek óta tanácsot adó Apple dolgozó. Ha vásárláshoz van szükséged segítségre vagy valamilyen használati problémád van, akkor érdemes a Genius Bar-ra bejelentkezni, az eladóteremhez tartozó dolgozók, bár készségesen segítenek, adott idő után ide irányítják a vásárlót. Magyarul: az eladótér elad, ha valaki sok infót akar, annak ott a Genius Bar. Ha tetszik, ha nem, mert ez egy pénztermelő gépezet, bár szépen álcázza az Apple.
2.
Foglalj előre időpontot! Ha nem teszed, úgy jársz, mint a nem körzeti dokinál, ügyvédnél vagy könyvelőnél, ahol - érthető módon - az előre bejelentkezett ügyfélnek előnye van. Legyen neked is, ne kelljen ülnöd és várnod, hogy sorra kerülj, miközben nézed, ahogy az épp betoppanókat azonnal fogadják. "A Genius-Bar dolgozóinak negyedórás beosztásuk van, ennyi jut egy ügyfélre. Az iOS esetekre pedig 10 perc" - árulja el forrásunk. "Nem kis feladat tartani az időbeosztást, de az ügyfél számára láthatatlan az idővel való küzdelmünk." Magyarul: a Genius Barról ugyan nem zavarják el azt, akinek 15 perc alatt nem sikerül megoldani a problémáját, de igyekeznek, mert az idő pénz. Vgyünk egy példát! Az ügyfélnek tele a 128GB-os SSD-je, mert rengeteg fényképet tárolt. Neki csak elmondják, hogy melyik fájlt másolja át egy külső merevlemezre, hogy legyen helye, onnan hogy nyissa meg a fényképeket, hogy használja, hogy szabadítson fel helyet és hogy másolja vissza a fénykép-állományt. Ezt el lehet magyarázni negyedórában - megcsinálni két-három óra, az alatt pedig vagy tíz ügyfelet szolgált ki zseni.
3.
Ha csak egyetlen tippet adhatna a szakember a Genius Barhoz érkezőnek, akkor az az volna, hogy mentse le az adatait. Nem azért, mert a zsenik véletlenül letörölhetik, hanem azért, mert adott esetben az eszköz újraaktiválása kell, ami az adatok vesztésével jár. És a negyedórába még egy 16GB-os iPhone mentése sem nagyon fér bele. Akkor meg küldönösen nem, ha az ügyfélnek sem Apple ID-ja (ja! azt is hozzunk létre!), sem megfelelő táreszköze (hát, van nálam egy pendrive...)
"Az autós hasonlatnál maradva, nem kell tudnunk, hogy működik a motort. De azt a technikától legtávolabb eső vezető is tudja, hogy üzemanyag nélkül nem megy. (Gonosz Almalap cöccög) Na, ilyen a gépen az adat. Ha nincs adat, nem működünk. tesség az adatokat menteni, duplikálni. Csak két szót mondok: Time Machine! És még egyet: iCloud!"
4.
Mindenkinek van egy ismerőse, aki mindent sokkal jobban tud a számítógépekről, mint a Föld bármelyik másik embere. Nos, őt ne vidd magaddal. "Naponta ismétlődő eset, amikor bejön egy lány a pasijával - és itt bátran jussanak eszünkbe az Agymenők szereplői. A lány szeretné megtudni, hogy kell az iCloudba menteni. Ezt megmutatni kábé öt perc, az iOS ügyfélre, ugye, jut tíz perc. Nos, a tizedik percben még mindig a felhős adattárolás megbízhatósági fokáról és a környezetre gyakorolt hatásáról fogunk hallgatni kiselőadást attól a férfitól, aki egyszer kenyérpiritóval és nyolcas kulccsal törte fel a Szíriusz bolygó holdvédelmi ütegparancsnoki rendszerét."
A zsenik fel vannak rá készülve, hogy a hozzáforduló ügyfelek nem informatika szakon végeztek. Mivel napjában tucatnyi ügyféllel találkoznak, rutinjuk van, ami semmilyen képzéssel sem pótolható. Ha a fenti történetből te lennél a lány, akkor hidd el, ők azért vannak, hogy segítsenek, és nem azért, hogy valamilyen módon kiszúrjanak veled, átverjenek vagy kinevessenek. Ha a fenti történetben te vagy a partner, akkor hidd el, hogy ők is értenek hozzá, a barátnőd már most is felnéz rád, ne a Genius Bar hátán akarj még szívközelebb jutni.
5.
Szinte az előző pont folytatása ez, esett szó az ügfelekről, de azért zseninek lenni sem könnyű (tudom, Leonardo halott, Einstien halott és nekem is fáj picit a fejem). Egy nap 20-30 ügyfél keres fel, és te arra törekszel, hogy ne hibázz, hogy a lehető legjobban old meg a feladatot. Hiszen egy rossz megoldás plusz munkát jelent - neked is, a csapatnak is, az ügyfél kedvét sem deríti.
És eközben állandóan mosolyogni kell, az összes ügyféllel úgy bánni, mintha ő lenne az egyetlen. "Helló! Hogy vagy? Milyen napod van?" - még erre a standard kérdésre is néha olyan választ kapunk, hogy legszívesebben ott helyben elköltöznénk a Földről. (Belegondolva a magyar panaszkodási szokásba...) Nem csak technikai szakemberek vagyunk, de pszichológusok is, részben. "A férjem elrontotta", "a feleségem letörölte" kezdetű mondatok akkor érnek dupla pontot, ha a nevezett is ott áll.
Csodálozol azon, hogyha kilépek a boltból, arcomról lehervad a mosoly? (A Fanatikus Almalap nem csodálkozik, hiszen érthető a lehervadás, mert kilépett a boltból.)
6.
Mielőtt időpontot kérsz, próbáld meg ezt:
Nem felel az iPhone vagy az iPad: tartsd hosszan lenyomva a ki/bekapcsoló gombot és a menü gombot egyszerre. Ez újraindulásra kényszeríte az eszközödet. Akár két percig is eltarthat a szüttyögés.
Tűző napon maradt eszköz nem reagál: Hűtsd le - nem kell hűtőbe tenni, ha viszont odateszed, csomagold be, hogy ne kapjon nedvességet. Ha az eszköz még reagál, de égeti a kezünket, kapcsoljuk ki és várjunk öt percet, hogy kihűljön. Az így megdolgozott eszközt egy napig érdemes pihentetni, vagy kevésbé intenzíven használni.
Eső-kelő alkalmazás: Ha a mobilodon egy alkalmazással csak a gond van, akkor próbáld ki a következőt: nyomd meg duplán a "mama"-gombot (ami a kijelző alatt van), keresd meg az adott alkalmazást, majd ujjal megfogva húzd fel, ki a kijelzőből: így zárod be. Ha továbbra is gond van vele, akkor legjobb törölni, de vigyázz, az app törlésével az adatai is törlődnek!
Makrancos Mac: Ha a géped makacskodik, akkor próbáld ki a következőt: kapcsold ki, majd indítsd újra a D billentyű nyomva tartása mellett. Így a diagnosztika módban indul a Mac újra, innen nyerhetsz infót, mi lehet a gond.
Telefon aksi: Az akkumulátort arra találták ki, hogy feltöltsék, majd lemerítsék. Ezért azt javasoljuk, hogy hetente legalább egyszer merítsd le 20 százalék alá, majd töltsd fel teljesen.
7.
És végül, ne rajtunk vezesd le a dühödet, mi segíteni vagyunk itt. Igen, tudjuk, bosszantó, ha valami nem úgy működik ahogy szeretnénk, vagy ahogy működnie kellene. Minket is bosszant, ha velünk esik meg. De ahogy a fogorvos fejét sem üvöltöd le (Gonosz Almalap: feldagadt szájjal? Na ne má'!), hogy a természet miért tesz ilyet veled, úgy velünk se tedd. "Itt mind a vásárlókért vagyunk, senki sincs ellenetek. Így nincs értelme ránk dühösnek lenni." És bár az Apple-nél dolgozunk, de nem vagyunk Istenek.
2015. augusztus 17., hétfő
Lisa anyja vs. Lisa apja
2005-ös eseményt mesélünk el, a történet azonban 1972-ben kezdődött. Ekkor jött össze Steve Jobs Chrisann Brennannal, akitől lánya született, Lisa. És már most elmondjuk, sem Jobs, sem az Apple soha hivatalosan meg nem erősítette, el nem ismerte, hogy az Apple Lisa számítógépének e leány lenne a névadója. Valójában ez a bejegyzés apáról és lányáról szól. Meg a volt barátnőről.
Egy levél
De mi történt 2005 decemberében? Lisa anyja levélben kérte Jobstól 25 millió dollárt az őt ért "nehezen elviselhető" körülményekre hivatkozva. Steve és Chrisann tizenhét évesen kezdett randizni, mindketten a Homestead gimibe jártak. Kapcsolatuk igazi kamasz-szerelem volt, hol szétmentek, hol összejöttek. Öt éven át voltak többé-kevésbé együtt, erre az időszakra esett Jobs hippi-korszaka és a keleti tanok felé fordulása is. Lisa megszületése előtt kétszer is abortuszra kellett mennie Chrisannek. Amikor Lisa megszületett (1978. május), Jobs nem nagyon akarta magára vállalni a lányt és a kisgyereket, bár egészen haláláig, négy évtizeden át folyamatosan szerény anyagi támogatásban részesítette őket.
Olyannyira nem, hogy két éven át bíróság előtt vitatta apaságát. Orvosi szakvéleményt mutatott be, hogy "steril és nemzésképtelen", illetve pszichológus állította róla, hogy "az apai szerepre mentálisan alkalmatlan". (A Gonosz Almalap megjegyzi: Jobsnak feleségétől három gyereke született, tehát az orvos biztos tévedett. A pszichológussal kapcsolatban ezt határozottan nem állítaná.)
Brennan a végsőkig bízott abban, hogy Jobs felvállalja őt és a lányát, ám hiába. Erre utal 2013-ban megjelent önéletrajzának a címe is: "Egy harapás az almából", amelyben magát a "kegyetlenség tárgyának" nevezi.
Ám az említett műben sem szerepelt, hogy 2005-ben arra kérte Jobst, adjon neki 25, lányának meg további 5 millió dollárt az elszenvedett érzelmi károkért, megaláztatásért. A dátumozatlan, két oldalas levelet saját maga vitte el Jobshoz. A ma 60 éves nő festőként és szobrászként igyekezett boldogulni, ám az igyekezeten erősebb a hangsúly, mint a boldoguláson. A 2005-ös találkozásukkor mindketten ötven évesek voltak, ám amíg Chrisann épp megélt, Jobs az Apple és a Pixar meghatározó tulajdonosaként vagy három milliárdos vagyonnal rendelkezett.
Még egy levél
Ahogy a levélben olvasható, Chrisann ügyesen érvelt, de Steve-et nem hatotta meg. Egy vasat sem adott (a fent említett folyamatos, de szerény támogatáson felül). Talán ez az elutasítás adta meg a végső lökést a nő önéletrajz írásához.
Négy évvel később, amikor ismét pénz nélkül maradt, és betegen barátainál húzta meg magát, újra megkereste Jobst. Felajánlotta, hogy az önéletrajz nem kerül kiadásra (másik olvasatban: megzsarolta) - állítása szerint Lisa is a megírás és megjelentetés ellen volt.
"Utoljára kérlek az életben, hogy biztosítsd a megélhetésem" - írta Steve-nek Chrisann 2009. szeptember 26-án. "Nem akarok veled összeveszni, de lépnem kell. Három éve beteg vagyok, és nem maradt más választásom... A könyvben leírtak egyikünk számára sem kellemesek és Lisát is sértheti, ő kezdetektől ellenezte az egészet. Tied a döntés. Kérlek, küldj nekem havi tízezer dollárt, amíg meg nem állapodunk. Sajnos nem beszélhetünk, mert túl beteg vagyok és a hajamat is le kellett vágatnom... "
"Nem kedvelem, ha zsarolnak" - írta másnap vissza Jobs. "Ilyesmiben semmilyen módon nem veszek részt."
(A cikket jegyző Fortune emailben megkereste Lisát és Laurene Powell Jobst, de egyikük sem kívánta kommentálni a történetet.)
Lisa meg az anyja
De térjünk vissza egy kicsit arra, miként kényszerült Jobs elfogadni lányát, Lisát. A bíróság apasági teszt elvégzésére kényszerítette a per sokadik évében. Az eredmény ismeretében a bíróság havi 500 dollár fizetésére kötelezte. Adöntést követő hónapban vált az Apple tőzsdén jegyzett részvénytársasággá. Jobs vagyona ekkor 225 millió dollár volt. Jobs nagy ritkán meglátogatta lányát, lakást vett neki, autót ajándékozott. Az íróvá lett Lisa ezekről az alkalmakról írta: "néhanapján megáll a házunknál, pár percet, röpke órát tölt köztünk súlytalanul".
Jobs nagyon lassan fogadta el, hogy van egy lánya. A nevét kilenc éves korában Lisa Brennan-Jobs-ra módosító utód havi díját négyezer dollárra emelte. "Olyan zsugori volt, amilyen csak lehetett. Mindent alábecsült. Minden egyes cent kiadás foghúzással ért fel nála."
Amikor Lisa megszerezte a jogsiját, Jobs váratlanul két autóval lepte meg őket és vett nekik 400 ezerért egy új házat is. Ezen túl finanszírozta Lisa magániskoláját is. Az anya viszont 1996-ra csődbe ment.
Lisa meg az apja
A fentiek után meglepődhetünk, Lisa az első főiskolás éveiben apjánál - és annak családjánál - lakik, először élnek együtt életükben. "Miközben felnőttem, voltam koldus szegény és király gazdag. És néha egyik sem." - írja Lisa. Azonban Jobs pénze és szeretete épp olyan gyorsan elillan, ahogy jön. Egy pitiáner nyári veszekedés után Lisa albérletbe kényszerül Jobs egyik szomszédjánál, apja a kollégiumi díj fizetését is beszünteti. Ami nem alacsony, mert Lisa - önerőből bekerülve - a Harvardra jár. Lisa szerencséjére a befogadó baráti házaspár átvállalja a kolesz költségeket is - erről Jobs tud, és soha nem érzi, hogy rendezni kellene ezt a számlát.
És jöjjön egy jellemző Jobs szösszenet. A Walter Isaacson jegyzete Jobs életrajz szerint Jobs nem ment el Lisa diplomaosztó ünnepségére, mert "Lisa nem hívott meg". Ezzel szemben Lisa, az anyja és több független tanú szerint is ott volt. Annyira ott volt, hogy egy perben épp erre az elfoglaltságra hivatkozva kért halasztást. Ez a fránya torzítótükör...
Lisa viszonya apjával épp olyan hullámzó volt, mint az eddig elmondottak. Ám ő is ott volt 2011. október ötödikén Palo Altoban, amikor Jobs meghalt.
Chrisann ekkortól az özvegyen kívánta behajtani azt, ami szerinte neki jár, de Steve nem adta meg. Laurene Powell Jobs nem reagált a megkeresésekre. Jobs amúgy több millió dollárt hagyott Lisára, amelyet a lány anyja támogatására is fordított.
Egy levél
De mi történt 2005 decemberében? Lisa anyja levélben kérte Jobstól 25 millió dollárt az őt ért "nehezen elviselhető" körülményekre hivatkozva. Steve és Chrisann tizenhét évesen kezdett randizni, mindketten a Homestead gimibe jártak. Kapcsolatuk igazi kamasz-szerelem volt, hol szétmentek, hol összejöttek. Öt éven át voltak többé-kevésbé együtt, erre az időszakra esett Jobs hippi-korszaka és a keleti tanok felé fordulása is. Lisa megszületése előtt kétszer is abortuszra kellett mennie Chrisannek. Amikor Lisa megszületett (1978. május), Jobs nem nagyon akarta magára vállalni a lányt és a kisgyereket, bár egészen haláláig, négy évtizeden át folyamatosan szerény anyagi támogatásban részesítette őket.
Olyannyira nem, hogy két éven át bíróság előtt vitatta apaságát. Orvosi szakvéleményt mutatott be, hogy "steril és nemzésképtelen", illetve pszichológus állította róla, hogy "az apai szerepre mentálisan alkalmatlan". (A Gonosz Almalap megjegyzi: Jobsnak feleségétől három gyereke született, tehát az orvos biztos tévedett. A pszichológussal kapcsolatban ezt határozottan nem állítaná.)
Brennan a végsőkig bízott abban, hogy Jobs felvállalja őt és a lányát, ám hiába. Erre utal 2013-ban megjelent önéletrajzának a címe is: "Egy harapás az almából", amelyben magát a "kegyetlenség tárgyának" nevezi.
Ám az említett műben sem szerepelt, hogy 2005-ben arra kérte Jobst, adjon neki 25, lányának meg további 5 millió dollárt az elszenvedett érzelmi károkért, megaláztatásért. A dátumozatlan, két oldalas levelet saját maga vitte el Jobshoz. A ma 60 éves nő festőként és szobrászként igyekezett boldogulni, ám az igyekezeten erősebb a hangsúly, mint a boldoguláson. A 2005-ös találkozásukkor mindketten ötven évesek voltak, ám amíg Chrisann épp megélt, Jobs az Apple és a Pixar meghatározó tulajdonosaként vagy három milliárdos vagyonnal rendelkezett.
Még egy levél
Ahogy a levélben olvasható, Chrisann ügyesen érvelt, de Steve-et nem hatotta meg. Egy vasat sem adott (a fent említett folyamatos, de szerény támogatáson felül). Talán ez az elutasítás adta meg a végső lökést a nő önéletrajz írásához.
Négy évvel később, amikor ismét pénz nélkül maradt, és betegen barátainál húzta meg magát, újra megkereste Jobst. Felajánlotta, hogy az önéletrajz nem kerül kiadásra (másik olvasatban: megzsarolta) - állítása szerint Lisa is a megírás és megjelentetés ellen volt.
"Utoljára kérlek az életben, hogy biztosítsd a megélhetésem" - írta Steve-nek Chrisann 2009. szeptember 26-án. "Nem akarok veled összeveszni, de lépnem kell. Három éve beteg vagyok, és nem maradt más választásom... A könyvben leírtak egyikünk számára sem kellemesek és Lisát is sértheti, ő kezdetektől ellenezte az egészet. Tied a döntés. Kérlek, küldj nekem havi tízezer dollárt, amíg meg nem állapodunk. Sajnos nem beszélhetünk, mert túl beteg vagyok és a hajamat is le kellett vágatnom... "
"Nem kedvelem, ha zsarolnak" - írta másnap vissza Jobs. "Ilyesmiben semmilyen módon nem veszek részt."
(A cikket jegyző Fortune emailben megkereste Lisát és Laurene Powell Jobst, de egyikük sem kívánta kommentálni a történetet.)
Lisa meg az anyja
De térjünk vissza egy kicsit arra, miként kényszerült Jobs elfogadni lányát, Lisát. A bíróság apasági teszt elvégzésére kényszerítette a per sokadik évében. Az eredmény ismeretében a bíróság havi 500 dollár fizetésére kötelezte. Adöntést követő hónapban vált az Apple tőzsdén jegyzett részvénytársasággá. Jobs vagyona ekkor 225 millió dollár volt. Jobs nagy ritkán meglátogatta lányát, lakást vett neki, autót ajándékozott. Az íróvá lett Lisa ezekről az alkalmakról írta: "néhanapján megáll a házunknál, pár percet, röpke órát tölt köztünk súlytalanul".
Jobs nagyon lassan fogadta el, hogy van egy lánya. A nevét kilenc éves korában Lisa Brennan-Jobs-ra módosító utód havi díját négyezer dollárra emelte. "Olyan zsugori volt, amilyen csak lehetett. Mindent alábecsült. Minden egyes cent kiadás foghúzással ért fel nála."
Amikor Lisa megszerezte a jogsiját, Jobs váratlanul két autóval lepte meg őket és vett nekik 400 ezerért egy új házat is. Ezen túl finanszírozta Lisa magániskoláját is. Az anya viszont 1996-ra csődbe ment.
Lisa meg az apja
A fentiek után meglepődhetünk, Lisa az első főiskolás éveiben apjánál - és annak családjánál - lakik, először élnek együtt életükben. "Miközben felnőttem, voltam koldus szegény és király gazdag. És néha egyik sem." - írja Lisa. Azonban Jobs pénze és szeretete épp olyan gyorsan elillan, ahogy jön. Egy pitiáner nyári veszekedés után Lisa albérletbe kényszerül Jobs egyik szomszédjánál, apja a kollégiumi díj fizetését is beszünteti. Ami nem alacsony, mert Lisa - önerőből bekerülve - a Harvardra jár. Lisa szerencséjére a befogadó baráti házaspár átvállalja a kolesz költségeket is - erről Jobs tud, és soha nem érzi, hogy rendezni kellene ezt a számlát.
És jöjjön egy jellemző Jobs szösszenet. A Walter Isaacson jegyzete Jobs életrajz szerint Jobs nem ment el Lisa diplomaosztó ünnepségére, mert "Lisa nem hívott meg". Ezzel szemben Lisa, az anyja és több független tanú szerint is ott volt. Annyira ott volt, hogy egy perben épp erre az elfoglaltságra hivatkozva kért halasztást. Ez a fránya torzítótükör...
Lisa viszonya apjával épp olyan hullámzó volt, mint az eddig elmondottak. Ám ő is ott volt 2011. október ötödikén Palo Altoban, amikor Jobs meghalt.
Chrisann ekkortól az özvegyen kívánta behajtani azt, ami szerinte neki jár, de Steve nem adta meg. Laurene Powell Jobs nem reagált a megkeresésekre. Jobs amúgy több millió dollárt hagyott Lisára, amelyet a lány anyja támogatására is fordított.
2015. augusztus 12., szerda
Aki profi Mac rendszergazda akar lenni
Aki profi Mac rendszergazda akar lenni, annak ajánljuk ezt a képzést. Két időponttal is biztos indulnak, remek ráfutás az őszi szezonra. A képzést Mihály Tamás vezeti, aki nem csak Maces, de Windowsos guru is, így (meg)értéssel van mindkét oldal iránt. [1] [2]
2015. augusztus 5., szerda
Térképek csatája: az Apple ismét nem győz meg
Nyár van, meleg van, ismét szörfölhetek a hőhullámon, így nem is húznám tovább, az Apple:Google térképcsatában a Google újabb egy ponttal húzott el nálam. Helyesebben, az Apple ismét helyzetet hagyott ki, hogy meggyőzzön a Google felejtéséről. A 2010-es évek előtt nem volt meglepő, ha kis hazánkat a nagy amerikai cég a "rest of Europe" vagy a "rest of World"-höz sorolta (a "maradék Európa" - a fel nem sorolt országok). Ám amióta van magyar nyelvű oprendszer, azóta ez felejtős lett. Nos, kétszer is jelezte az Apple, hogy Hungary az nem létezik.
Fotók
Az iPhoto-ban sem lehetett, a Fotókban sem működik az a szolgáltatás, hogy összerakok egy fényképalbumot, egy naptárt, és azt sok példányban kinyomtatva az ajtómhoz szállítja. Ebben nincs változás, Magyarország nincs a térképen. Tudom, nem ütjük meg a megfelelő forgalmi szintet. Ez viszont nem hat meg.
De miután tisztáztuk a cég nevét, kiderült, hogy nem létező országban élek. És a másik térképre kerülési metódusba már bele sem fogtam - Indoor -, mert annak feltétele évi egy millió látogató, részletes belső térkép az épületekről, mindenhol elérhető wifi - és egy ezt támogató iOS app.
Tehát maradt az Apple hátránya. Igazából nem értem. Egyszer Steve Jobs mondta a Microsoftról, hogy imádja a programjait, csak nem érti, miért akkor teszik őket elérhetővé, amikor még csak nyolcvan százalékban készültek el. Na, ezt a gondolatot kellene naponta mantrázni a Pages, a Numbers, a Keynote, az iMovie, a Fotók és a saját térkép fejlesztése kapcsán, hogy kapásból említsek pár dolgot.
Na, vissza nyaralni!
Fotók
Az iPhoto-ban sem lehetett, a Fotókban sem működik az a szolgáltatás, hogy összerakok egy fényképalbumot, egy naptárt, és azt sok példányban kinyomtatva az ajtómhoz szállítja. Ebben nincs változás, Magyarország nincs a térképen. Tudom, nem ütjük meg a megfelelő forgalmi szintet. Ez viszont nem hat meg.
Apple Maps Connect
A Google térképére fel tudom tenni vállalkozásom. Így a véletlenül szemem elé kerülő https://mapsconnect.apple.com linkre is lelkesen kattintottam. Aztán nem adtam hozzáférést az iPhoto-s képeimhez (WTF? iPhoto?). Pedig a kezdet szép volt:De miután tisztáztuk a cég nevét, kiderült, hogy nem létező országban élek. És a másik térképre kerülési metódusba már bele sem fogtam - Indoor -, mert annak feltétele évi egy millió látogató, részletes belső térkép az épületekről, mindenhol elérhető wifi - és egy ezt támogató iOS app.
Tehát maradt az Apple hátránya. Igazából nem értem. Egyszer Steve Jobs mondta a Microsoftról, hogy imádja a programjait, csak nem érti, miért akkor teszik őket elérhetővé, amikor még csak nyolcvan százalékban készültek el. Na, ezt a gondolatot kellene naponta mantrázni a Pages, a Numbers, a Keynote, az iMovie, a Fotók és a saját térkép fejlesztése kapcsán, hogy kapásból említsek pár dolgot.
Na, vissza nyaralni!
2015. augusztus 3., hétfő
Külföldön olcsóbb a Mac? (2015/08)
Alapelvek
Tudom, hogy többen rendszeresen olvassátok visszamenőleg is ezeket a bejegyzéseket, de mindig vannak újak, így az ő számukra jöjjön pár alapelv. Az árak a netes Apple Store árai országonként. Az árfolyam az aznapi hazai Raiffeisen árai. Ezekből számolja ki a Numbers, majd hasonlítja össze, hogy hol a legolcsóbb vagy hol a legdrágább a Mac. A külföldi árban nincs benne a repjegy, szükséges papírok - például céges vásárlásnál. És nem számolunk a nagyon olcsó, van valahonnan, "persze, hogy van rá gari", számla mentes dolgokkal. A táblázat félig játék, de komoly.
És a közölt számokért felelősséget nem vállalunk, mielőtt vásárolsz, tájékozódj!
Magánszemélyek
Mi, ugye, bruttó árat fizetünk.
Cégeknek
Mert ők visszaigényelhetik az áfát.
Rendszeres havi bejegyzésünket két új grafikonnal bővítjük, az egyiken a hordozható, a másikon az asztali Macek árváltozása látható. (Ahol úgy tűnik, hogy a gép ingyen volt kapható, ott vagy még, vagy már nem volt a Mac eladásra kínálva.)
Tudom, hogy többen rendszeresen olvassátok visszamenőleg is ezeket a bejegyzéseket, de mindig vannak újak, így az ő számukra jöjjön pár alapelv. Az árak a netes Apple Store árai országonként. Az árfolyam az aznapi hazai Raiffeisen árai. Ezekből számolja ki a Numbers, majd hasonlítja össze, hogy hol a legolcsóbb vagy hol a legdrágább a Mac. A külföldi árban nincs benne a repjegy, szükséges papírok - például céges vásárlásnál. És nem számolunk a nagyon olcsó, van valahonnan, "persze, hogy van rá gari", számla mentes dolgokkal. A táblázat félig játék, de komoly.
És a közölt számokért felelősséget nem vállalunk, mielőtt vásárolsz, tájékozódj!
Magánszemélyek
Mi, ugye, bruttó árat fizetünk.
Cégeknek
Mert ők visszaigényelhetik az áfát.
Rendszeres havi bejegyzésünket két új grafikonnal bővítjük, az egyiken a hordozható, a másikon az asztali Macek árváltozása látható. (Ahol úgy tűnik, hogy a gép ingyen volt kapható, ott vagy még, vagy már nem volt a Mac eladásra kínálva.)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)