2013. július 31., szerda

Hercegfi, domain-név és Amazónia

Az angol trónörökös örökösének örököse megszületése alkalmából az Almalap azt emelné ki, hogy élelmes vállalkozók már a házasságkötéskor lefoglaltak számos domaint, ami a leendő herceghez vagy hercegnőhöz köthető (domain az almalap.hu vagy a macacademia.hu). A domain-foglalás persze fokozódott a terhesség bejelentése, a szülés és a névadás alkalmából. A leggyorsabb regisztrátor abban bízik, hogy akár fél millió forintot is kap a domainért.
A domain név amúgy pont annyit ér, amennyire ismert. Ezt az állítást azonnal finomítjuk, hiszen vannak olyan domainek, amelyeken nincs semmi tartalom, mégis értékesek lehetnek, ilyen például a gogle.com domain. A nagyon nagy forgalmú szájtok esetén érdemes a gépelési-hiba-távolságra lévő domaineket megszerezni, mert a nagy számok baromi erős törvénye (van ilyen, igen!) alapján ezekre is csurran-cseppen akaratlan forgalom.
A cégek általában igyekszenek is megszerezni az „elgépelős" domain neveket, ahogy azokat is, amelyek számukra kellemetlenek lehetnek, például: rohadtgoogle.com - a Google nem örülne, ha ezt a címet pörgetnék...

.amazon
A cégek sokat áldoznak a brandjük, brandjeik felépítésére, így hajlandók költeni - de nagyon nem szeretnek - a brand rongálás kivédésére. Nemrég az ICANN, a domain nevek főkoordinátora azt javasolta, hogy a szokásos .edu, .org, .mil, .net, .hu és más domain nevek mellett lehessenek brandek is domain nevek: .google vagy .apple példának okáért. Most nem beszélnénk, pedig lenne mit, azokról az esetekről, amikor a Föld két pontján azonos brand néven fut két cég vagy egy országban, de más területen - erről biztos tudna szólni az Apple és a Beatles kiadója, az Apple Records.
Amíg számos cég azonnal jelentkezett a név-brand domainjáért, az Amazon például nem tette ezt meg. Persze nem önsanyargatásból, hanem azért, mert számos Dél-amerikai ország jelezte, kész harcba szállni a Föld legbővebb vizű folyó érdekében.
A nyitó gondolatra visszaugorva, a .prince még szabad, a .george viszont a Wall-Marté lehet, az egyik termékvonaluk ezt a nevet viseli.

BigMac, a viszonteladó
Hajdán, danán, volt egy viszonteladó, aki a BigMac nevet választotta. Nem is telt el sok idő, a húspogácsa árus cég levelet küldött, amiben gratulált a cég alapításhoz és jelezte, nyolc munkanapon belül szeretne más nevet látni a cégtáblán, mert a BigMac az az övék. Sírás, kuruckodás és ügyvédhez fordulás. Az ügyvéd szerint az az érv, hogy teljesen más terület a két cég, megállna ugyan a bíróság előtt (nem jogi blog, a lényeg a lényeg), de a felperes kérheti, hogy végezzenek kutatást, a BigMac szóról mi jut az utca emberének eszébe. Így lett a BigMacből Mr.Mac (mrmac.hu), amely összeolvadt a Starkinggal.

2013. július 30., kedd

Az Apple és a térkép

Jó hír: Google iPad térkép
Amíg az Apple tovább vívja csatáját, hogy legalább olyan jó térkép-alkalmazást nyújtson, mint a Google, addig az utóbbi - már pár hete - kiadta iPadre is a térkép alkalmazását. Így - a megszokás legalább akkora úr, mint a lustaság - ismét színesben nézhetjük hazánkat az égből. Valamint számos olyan területet, ami kívül esik a cupertinoi látókörön, számukra viszont létező valóság. Fenntartott Almalap vélemény: Térkép: változatlanul gyenge

Biztató hír: Apple felvásárlás
Az Apple felvásárolta a kanadai Locationary start-up vállalkozást, hogy javítsa térképeinek megbízhatóságát. A megvett vállalkozás felhasználók által feltöltött adatokból épít adatbázist vállalkozásokról, éttermekről. Az adatbázis folyamatos frissítését is megoldották - a leírások szerint -, így nem kerülhet térképre évek óta bezárt vendéglő (mert ha igen - Gonosz Almalap -, akkor a vendég lő).

A felvásárlásról hírt adó AllThingsDigital kommentje szerint érdekes az Apple felvásárlási célpontja azt figyelembe véve, hogy a Google iOS frissítésében a legfontosabbnak azt nevezte a cég (Google), hogy tovább javította az A-ból B-be jutás tervező szolgáltatást.

2013. július 27., szombat

CSR és a telefon-lopás

A New-Yorki-i rendőrségi zsargonban „Apple-lopásnak" nevezik az okostelefon lopásokat. Az okos telefonok számának növekedését is meghaladó ütemben nő a lopások száma, ami nem biztató, másfelől nézve a lopások tárgya negyven százalékban okos-telefon. Egyes országokban azonnal szólnak, ha gyanútlan magyar turistaként a kávézó vagy étterem asztalára tesszük a telefont. A gyártókhoz fordult nyílt levélben egy fogyasztói-csoport (Amerika, persze), arra kérve őket, fokozzák a lopás elleni védelmet a készülékeknél. A levélben arra hívják fel az Apple, Samsung és más gyártók figyelmét, hogy ez lenne az igazi CSR (Corporate social responsibility - cégek társadalmi felelősségvállalása; ajánlott szakirodalom: Lakatos Zsófi: Corporate Social Performance in Emerging Markets), ha ebben az ügyben lépnének.

Overkill gomb
Az Overkill az Orion űrhajó végső csapásmérő eszköze volt, a felhasználók és a rendőrség vágyta megoldás is ilyen lenne: illetéktelen kézben a telefon egy rakás ócskavassá válna, többé üzembe nem lenne helyezhető. (Arról, hogy mint nyersanyag, mennyit ér, most ne elmélkedjünk!) Az iPhone és iPad „Find my iEszköz" (beállítását bemutató link) szolgáltatása jó kezdet, de annál nem több, hiszen a rutinos tolvajok is tudják, a lopott telefon azonnal kikapcsolandó, esetleg Faraday kalitkába helyezendő.
Magyar adatokat nem ismerünk, de barátaink köre is megerősíti, viszik a telefonokat. A rendőrség viszont nem él az esetenként - szerintünk - forró nyomnak számító „Find my iPhone" helymegmutatással, helyette papír-munkát javasolnak, majd értesítenek sikertelen nyomozás lezárásáról. Pedig példát vehetnének a londoni rendőrségről, ahol a „személytől való elvétel" ügyek háromnegyedében, havonta közel tízezer esetben, mobil lopásról van szó. A londoni rendőrök motoros, gyorsreagálású egységgel, nem hivatalos gyártói támogatással veszik fel a küzdelmet a tolvajokkal.

Apple Activation Lock
A következő iOS-t nagyon várják már a bűnüldözők is, az Activation Lock segíthet a lopott telefonok használhatatlanná tételében. A tolvaj ugyan azonnal deaktiválja a lopott telefont, ám az újra aktiválás már nem lesz annyira egyszerű, mint most - jelenleg szinte nulla tudással meg lehet tenni azt. Az újra aktiválásnál olyan infokat is kér majd a telefon, amelyeket az első aktiválásnál - tulajdonos a vásárláskor - adott meg. Ezeket a tolvaj, ha csak előzékenyen bele nem karcoljuk őket a telefon hátába, nem fogja tudni. Az Apple rendszeréhez hasonló lesz a Samsung Lojack rendszere.

2013. július 23., kedd

Hőgutát kapott Adobe

Eddig is öröm volt az Adobe partnere lenni, de egyre inkább az lesz. Tegnap még a felhő volt a minden, de nemsokára újra dobozolnak. Tegnap még mindent adunk egy árért, nem sokára ismét lesznek önállóan vehető(?), bérelhető(?), szolgáltatásként elérhető(?) alkalmazások. Fogjuk a hőgutára, bár egyre inkább irányt vesztett vezetésnek tűnik az egész.

Lassan egy éve mantrázzák az Adobe nyomán a viszonteladók, hogy nincs doboz, vegyél éves díjas szolgáltatást. Az éves díj most kedvezményesen 150eFt körül van - nem kedvezményesen 240eFt, de (nem csak a Gonosz Almalap szerint) ezzel csak a jövő évi díj-fizetésnél szembesül majd a kedves előfizető. Nagyobb cég szépen elterítené - minden második hónapra - egy-egy licensz indítását, örvend a pénzügy, mire az Adobe összegyűjti, hogy nehogy már ne egyszerre kelljen majd megújítani a licenszeket. Lassú beletörődés után vagy maradnak CS6-on (vagy még korábbi verzión) a felhasználók, vagy úsznak a felhőben.
Az Adobe felhő felől a szél hírt hoz: szeptembertől újra lesz dobozos CS6. „De csak CS6!" - szól a szél. Aha, mert hogy nem lesz többé dobozos termék. Lesz az még CS7 is, ami, ugye, Adobe, szintén nem lesz. Öröm veled tervezni.

"De nekünk nem kell, csak az InDesign/Photoshop/Flash, egyetlen szoftver, mi a fizessek elő a teljes csomagra?" - sokak kérdése volt ez. Mivel nem volt más megoldás cég részére, azért. Előfizettél? Elhitted az Adobe-nak, hogy nem lesz cégnek szóló szoftver előfizetés? Akkor van cégnek szóló szoftver előfizetés.

Nem érzem, hogy Quark-Corel ma-holnap le tudná váltani az Adobe-t, de bízom, hogy valahol egy garázsban már vetik a biteket, ami az Adobe-t vagy ráncbaszedi, vagy elsodorja, mint Totó kutyát a kansasi forgószél. Addig meg élvezzük - eladók és vevők - az Adobe ötletelését.

2013. július 19., péntek

Fejeket fel!

Lenne olyan, aki nem emlékszik az „Amerikából jöttem, híres mesterségem címere..." vagy a „Most mutasd meg!" játékokra? Akkor nekik új lesz, nekünk retro az a játék alkalmazás (Fejeket fel! Heads Up! 0,89€), ami a tengerentúlon egy napig sláger volt. Ahogy a képen is látható - egy kép mennyivel informatívabb, mint a sok szöveg -, az iPhone mutatta dolgot kell elmutogatni úgy, hogy a homlokát iPhone-nal takaró kitalálja. Némi alkohol után biztos jó lehet, bár aki akkor ilyesmit játszik az egyéb gonoszságra is képes.
Miután jól szórakoztunk ezen a játékon, megszületett a Számháború App ötlete. A befektető angyalok számára a sokszínű fejpánt reklámhordozó szerepére hívnánk fel a figyelmet...

2013. július 17., szerda

Mountain Lion 101-201 kurzus

Talán idén még egyetlen alkalommal sem hirdettek meg Mountain Lion 101, pláne nem 201 kurzust, ezért szólunk, aki most kimarad, az lehet, hogy örökre kimarad. Ez utóbbi azért is valószínű, mert jön a következő OS X, és az Apple eddigi hozzáállását ismerve a vizsgák január-márciussal már az új oprendszerről szólnak. Akkor miért érdemes belevágni a mostaniba? Mert aki ezt leteszi, az könnyen upgrade-elheti majd a sikeres vizsga-eredményt az új oprendszerre is. És semmi garancia sincs arra, hogy itthon, magyar nyelven lesz Mavericks felkészítő. Persze ha lesz, és tudunk róla, megírjuk.

2013. július 15., hétfő

Stagnáló Mac értékesítés

A következő grafikon egyértelműen mutatja, megtorpant a Macintosh értékesítés periodikus növekedése. A korábbi években a magától értetődően kiugró karácsonyi értékesítést követte némi visszaesés, de az eladási számok (millióban) szépen emelkedtek. Tavaly év végéig. Azóta a görbe kisimult, és az idei harmadik negyedévre becsült adatokkal ici-pici ereszkedésbe is kezdett.


Gyakori felvetés, hogy a gépeladást a tablet értékesítés fojtja meg. A grafikonon bejelöltük az iPad bemutatását (1), és a következő verziók megjelenését (2), (3) és (4). Az (5) a mini iPad bemutatási ideje.

2013. július 12., péntek

Videó effekt Keynote-ban

Egyéni konzultáción oldottuk meg, miként lehet az e bekezdés végén látható vizuális effektet megvalósítani. (Nézd meg, mert leírni nem lenne túl egyszerű!) A megvalósítás során az is cél volt - ahogy ez általában az Almalap létére is igaz -, hogy lehetőleg csak Apple eszközöket, szoftvereket használjunk, lehetőleg az ingyeneseket (tudod, amelynek árát a gép árába foglalták). Nos, a látványt a minden Macre előre telepített iMovie-val nem lehetett megoldani, így legjobb barátunkhoz, a Keynote-hoz fordultunk.


Előre szólok
Ahogy írtuk, nem volt cél, hogy profi eszközöket használjunk, amellyel szebben és jobban, és talán gyorsabban is megoldható a feladat. Sajnos az ügyfél hozta képeket nem használhatjuk, ezért a saját iPhoto tárunkat túrtuk meg.

Megfelelő képek kiválasztása

Az effekt persze mozgó képekkel is megoldható, ahhoz azonban Final Cut vagy Premeiere, esetleg After Effects is kellhet, mi az állóképeket használtuk, így elég a Keynote. A képek kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy az ég és a táj kontúrja jól érzékelhető legyen. Így találtunk képet gyűjteményünkben a portugál Cabo da Roca-ról és Prága belvárosáról. A harmadik kép Tenerifén készült, ez lesz az effekt égboltja, ami előtt a Cabo da Roca világító-tornya áll, közvetlenül Prága belvárosa felett. Hm?

Az Alpha eszköz
Az Alpha eszköz alkalmas arra, hogy „eltüntessük" a képekről az eget, vagy bármilyen színterületet, amely határozottan elhatárolódik a környezetétől. A használata is egyszerű. Legyen a kép - Cabo da Roca - kiválasztva, az ikonsorból vegyük elő az Alpha eszközt, klikkeljünk rá. Ha nem lenne az ikonsorban, akkor a Format > Instant Alpha parancsot adjuk ki. Álljunk az ég közepére, ne felhőre, hanem a kék égre, kattintsunk és tartsuk az egeret lenyomva. Nagyon lassan mozgatva az egeret, a Keynote egyre nagyobb darabot jelöl ki a képből. A kijelölt rész fog eltűnni, lesz átlátszó, ha elengedjük az egeret.
Vegyük észre a képen, hogy a felhő (fehér) és a jobb felső sarok még nincs Alphával kijelölve. Ezt a képet is több lépésben sikerült égteleníteni. Érdemes a jobb oldalon a hegygerincen lévő távvezeték oszlopokat is megnézni. Az Alpha „átbújt" rajtuk, de nagyon kellett vigyázni az egér mozgatással, nehogy a mellette levő fehér házakat is eltüntessem.

Gyakran megesik, hogy az egeret mozgatva nem sikerül egyszerre az egész eget kijelölni, ha bővítjük a kijelölést, már a házak, hegy, víz, vagy más megőrzendő elem is kijelölésre kerül. Nincs gond, az Alpha parancs ismételhető, több lépésben is ki tudjuk „maszkolni" az eget. A maszkolás szót csak akkor használjuk, ha nincs profi Photoshop-guru a környéken, ő biztos fel fog sírni annak láttán, ahogy mi „kivágjuk" az eget. Nekünk viszont nem kell megvennünk a Photoshopot ehhez és elvégezni - mondjuk a mAcademia egyhetes - Photoshop tanfolyamát.
Szinte biztos, hogy néha elhibázzuk az Alpha használatát, az Edit > Undo nagyon hasznos ilyenkor. Ha szeretnénk az egészet előről kezdeni, akkor használjuk a Format > Remove Instant Alpha parancsot.
A kitakart egű képet a kitakart részen nem tudjuk egérrel megfogni és mozgatni, csak ott fogható meg, ahol látható.
Érdemes ránagyítani a képre (diára, mert ez ugye Keynote), hogy a zűrös részeket jobban lássuk.
Az Alpha, bár remek eszköz, nem profi megoldás a körberajzolásra.
Azért öt perc alatt sikerült Cabo da Rocáról és Prágáról levenni az eget.

Összeállítás
Mi sem egyszerűbb. Tegyük be hátulra a tenerifés eget (jobbra látható kép), elé az ég nélküli Cabo da Rocát, majd legfelülre Prága - szintén ég nélküli - belvárosát. Illetve azért nem ennyire egyszerű. Ha mozgatni szeretnénk majd a képeket, akkor a képeknek nagyobbnak kell lennie, mint a diának (ne feledjük, Keynote-ban vagyunk).
A Keynote roppant intelligens, így amikor egy dia méretnél nagyobb fényképet hívunk be, akkor a képet átméretezi dia méretűvé. Nem találtam meg, hol lehetne ezt a funkciót kikapcsolni. Így viszont a 800x600-asnak szánt moziméretre kicsinyített kép mérete is 800x600 volt, ami nem megfelelő, mert nem tudom minőségromlás nélkül nagyítani.
Mi a megoldás?
Előről kezdtük, köszi, Apple! A dia méretét 1920xnagyon nagyra véve hívtam be a három képet, majd átméreteztem a diavetítést 800x600-ra. Természetesen a Keynote nem volt rest ismét átméretezni a képeket is 800x600-ra, de az Inspector > Metrics > Original Size ekkor már emlékezett az eredeti (1920x...) méretre. Újra Alpházás, mert ismétlés a tudás édesanyja.
A Metrics panelt használtam a képek méretének megadására is. A dia ugye 800 képpont széles, az ég - tenerifés kép - 1000 pixeles lett, a világító torony 1200, végül Prága (kódneve a képen: STC_4946.jpg) 1600. Így az ég 200, a világító-torony 400, Prága meg 800 pixelt tud mozogni.

Mozgatás
A Keynote-ot azóta használom, amióta az Apple bemutatta. Sok-sok órát töltöttem el azzal, hogy leutánozzam Jobs prezentációjának egyik-másik látványos elemét. Az igazán sok időt akkor töltöttem ezzel, amikor a dián belüli mozgatás is lehetővé vált. Rövid percek alatt sikerült áttekinthetetlen méretű mozgásokat létrehoznom, amiben javítani szinte lehetetlen volt. Mély tisztelettel gondoltam Jobs prezentációinak készítőire. Aztán váratlanul megvilágosodtam.
Magic Move.
Ez, bár lehetne, nem az én mágikus változásomra utal, hanem arra a diák közti effektre, amit Jobs prezentáció használnak. Nem kevésszer. Szinte minden szlájd váltásnál. És persze, sokkal, sokkal egyszerűbb a használata, mint a mozgatásnak.
A Magic Move akkor működik, ha a két egymást követő dián legalább egy azonos grafikai elem - jelen esetben fénykép - található. Nos, a mi esetünkben mindjárt három fénykép is akad. Az első dián már méreteztük a fényképeket, annyi a dolgunk, hogy elrendezzük őket, a bal szélük legyen a dia bal szélénél. Függőlegesen mozgassuk addig, amíg szemre is jól állnak.
Jelöljük ki a diát - sárga keretet kap - és duplikáljuk (Command+D vagy Edit > Duplicate).
A második dián mozgassuk el a képeket vízszintesen balra úgy, hogy a jobb oldaluk álljon a dia jobb oldalával. Okos ötlet az Inspector > Metrics használata az egeres diarángatás helyett.
Válasszuk ki újra az első diát, majd az Inspector > Slide > Effect > Magic Move-ot! A kis előnézetben máris látjuk - száguldani - a képeket eltérő sebességgel, ahogy szeretnénk. Az idő állításával lassítsuk annyira, hogy szemnek jó legyen. Érdemes teljes kijelzős módban is megnézni, ott másnak tűnik a sebesség.

Hogy lesz ebből mozi?
Kiadjuk a Share > QuickTime utasítást és a megfelelő beállításokkal elmentjük a prezentációt. Jó mozit akkor kapunk, ha az összes diaváltás automatikus, azaz nem vár kattintásra a prezi, hanem lefut magától. A generált QT mozi - beállítástól függően - megállhat ott, ahol a prezentáció vetítéskor kattintásra várna. Ezért érdemes a Keynote preziben csak annyi diát tartani, amennyi az effekt előállításához kell.
Végül: a fenti mozi effekt, ha a képek megvannak, nagyjából tíz-tizenöt perc alatt előállítható. Nem lesz hollywoodi megoldás, de a mienk!

2013. július 11., csütörtök

Ajándékok egy ötévestől

Az App Store lett ötéves, néhány játék és alkalmazás most ingyen letölthető, érdemes felkeresni az Alkalmazás Boltot. Az elnevezésen - App Store - az Apple és az Amazon évek óta pereskedtek, pár napja megállapodtak. (Ki járt jól? Persze, hogy az ügyvédek.) Az App Store az első időkben afféle rejtett gyöngyszem volt, elhomályosította az iPhone és az iPad. Ám az elemzők pár éve kimondták, az App Store az említett két eszköznél is nagyobb találmány, fejlesztés, innováció. Az App Store ugyanis nem újratervezés, hanem új értékesítési forma. Aminek persze voltak előzményei, példaképei (ha már szó volt róla, épp az Amazon az egyik), de ennyire összerakva, kitalálva az Apple által lett. Nem véletlen, hogy az Android és más platformok boltjai is hasonlóak, egyikben sem találunk lényeges eltérést az Apple-éhez képest.

Ingyen letölthető
Mégegyszer, változó kínálat tölthető le ingyen a születésnap kapcsán. Amire eddig nem adtál volna ki pénzt, azt most - talán - ingyen is megszerezheted. A szomszéd kilencéves lánya éjjel-nappal krokodilt fürdet...

2013. július 10., szerda

iPhone eladások és az Apple Store-ok

A sajtóban "titkos" jelzővel illetett megbeszélésére hívták össze az Apple Store vezetőket, mert a cég vezetése elégedetlen a boltok iPhone értékesítésével. (Az persze, hogy mitől titkos, ha tudjuk hogy mikor tartották, ki vett részt rajta és miről volt szó - nem szeretné a Gonosz Almalap firtatni, mert még áthallás lesz más titkos megbeszéléshez. A titkos lassan az „engem nem hívtak meg" és a „Bástya elvtársat már meg sem akarják gyilkolni?" szinonimája.)
A Tim Cook, Eddy Cue (iTunes felelős) és Craig Federighi (Apple Store felelős) a közel négy órás megbeszélésen arra várt magyarázatot, hogy az iPhone eladásnak miért csak ötödét adják a Store-ok, amíg ott az iPhone-ok fele megfordul később a Genius Baron (Zsenisor, stipi-stopi) beállítás vagy más probléma miatt. (A Gonosz Almalap itt is megakadt egy pillanatra. Minden második iPhone-nal visszamennek, mert nem tudják kezelni, beállítani? Ejha! Hűha!)
Az Apple több módon is igyekszik a potenciális vevőket a boltba terelni. Ilyen a már hagyományos „Back-to-school" kampány - ismerős itthonról -, illetve a régebbi eszköz beszámítása - ez is ismerős lehet itthonról. Cook még e zárt körben (kacaj) sem nevezte néven az év vége felé boltokba kerülő új Apple terméket - tipp: gagyi olcsó iPhone -, amitől szintén sok új potenciális vevő boltba térését várja.

Amire az ott nem volt Almalap kíváncsi lett volna
Miként vélekednek az Apple Store vezetők az apple.com webáruházról?
Lehet, hogy értékesítési szempontból két külön csatorna, de akárhogy is az, a végén mindkettőnek ugyanaz a vevő áll - ahogy itthon is az APR-ek (a kitartó AR-ek) és az apple.hu webáruház vevő oldalán. És ahogy itthon is keserűen élik meg az APR-ek, hogy a kényelmes vagy felkészült vevő inkább az apple.hu-ról rendel és szállíttat ki, mintsem felkeressen egy boltot, úgy igaz kell ez legyen Amerikára is.

2013. július 9., kedd

Automatikus zene és app letöltés iPaden

Két kérdést is kaptunk a hétvégén. Az egyik segítséget kérő arra kíváncsi, hogy lehetne letiltani iPaden az automatikus zene és alkalmazás letöltést. A másik kérdezőnk pedig azt érzi nyűgnek, hogy állandóan bökdösni kell a tabletet ahhoz, hogy friss maradjon.

Két ötletünk volt. Az egyik az, hogy cseréljenek iPadet.

A másik hasznosabb az előzőnél. Az iPaden mi állíthatjuk be, hogy mi töltődjön le automatikusan és mi ne. A „Mobil adatforgalom" engedélyezése után akkor is végrehajtja az iPad a frissítést, ha nincs wifi közelben. Ez utóbbi külföldön nem feltétlenül előnyös.

2013. július 8., hétfő

Úgy gondolod, hogy mindent tudsz az iPhoto-ról?

Mérd fel tudásodat! Az ingyenes teszt kérdéseit megválaszolva magad is eldöntheted, hogy valóban mindent tudsz-e a Maces iPhoto-ról. A tesztel az a célunk, hogy ismerd meg az iPhoto összes képességét, mégha egyesekre nincs is szükséged, de tudd, ott van, vár reád!

2013. július 5., péntek

Mennyire vagy fanatikus? Teszt

Nos kérem, ki hány pontot ér el a Mac fanatikusság mérő teszten? Én 155 ponttal ép becsúsztam a 75 százalékos kategóriába. Nem szoktunk hozzászólásra buzdítani, de van bennem kíváncsiság ("ami megöli a macskát, ezért Mavericks" - by Gonosz Almalap). Fontos, az Apple alapítók és az oprendszerek kapcsán a grafika alján a helyes megoldás.

2013. július 4., csütörtök

Milyen pontos a Számológép?

A Calculator vagy Számológép a Mac egyik legrégebbi alkalmazása. Kicsi faramuci, hogy a számítógépen van számológép alkalmazás, de ez legyen a kézi kalkulátor gyártók bánata - bár sokan jobban szeretik a tenyérbe szorított szorzógépet. (Hol van már az, amikor két-három számjegyű számokat még fejben adtunk össze...) A számológép amúgy jóval többet tud, mint amire használjuk - szorzás, osztás -, de ezt az OS X Mountain Lion kézikönyvben már megírtam.
Amiért most post alanya és tárgya lett a Számológép, az egy véletlen számítási feladat következménye. A képen látható, hogy ici-picit eltérő eredményt adott a Számológép ugyanarra a számításra attól függően, hogy milyen sorrendben végeztem el. (Ha azt kérdezed, hol lehet ilyen ablakot előhívni a Számológéphez, akkor a válasz: Command+T.)
Bár a különbség elenyésző. nem szívesen ülnék abban a marsi expedícióban, ami ilyen hibával számolva közelíti meg a bolygót, vagy landol rajta.
De ha a Mac Számológép ilyen hibával - mert ez az - számol, akkor vajon a többi számolós alkalmazás - Numbers, Excel - szintén hasonló hibát vét? A megnyugtató válasz az, hogy nem. Ez első táblázatkezelők megírásakor már észlelték a precedencia következményeként előálló hibát, és erre figyelő algoritmusok javítják a hibás eredményt.

2013. július 3., szerda

Pocket - iPad alkalmazásom (XVIII.)

A neten szörfölve, a honlapok közt szafarizva mindenki talál olyan oldalt, amit eltenne, „jó lesz az később is!" felkiáltással, vagy épp nincs ideje végigolvasni egy írást, megnézni egy videót. Persze mindegyik böngésző kínál már oldal mentési opciót, ám a Pocketbe (Zsebbe) számtalan iPades alkalmazásból dobálhatunk be anyagot későbbre. Aki Instapaperes, az tudja, miről beszélek, aki meg nem, az próbálja ki mind a két alkalmazást - a választás a mienk, melyik fekszik jobban, melyik a kézre, mi több, ujjra esőbb.
A Pocketet azért jöttünk dicsérni, mert némi szétválogatást kínál a zsebbe szórt anyagok közt - zenék, cikkek, képek... Ennek ellenére nincs elbonyolítva a felület, az Apple-t is egyszerűségéért, könnyű kezelhetőségéért szeretjük. A Pocket Mac és Android eszközökkel is szinkronizálható - előbb-utóbb ez minden magára valamit adó alkalmazás számára kötelező lesz.
A zsebelés amúgy szinte minden alkalmazásból lehetséges, a böngészőből a Save után jön elő a Pocket, de elérhető Feedlyből, Reederből, Twitterből és több mint 300 másik alkalmazásból is.
Ja, és ingyenes.



A címre visszaugorva egy pillanatra, a „vágd zsebre!" kifejezést valószínűleg magyar szakosok tudnák megmagyarázni, a „zsebre" helyett, ugye, „zsebbe"-t mondanánk. A "zseb méretűre szabás" a kifejezés eredetije - kaptam meg se perc alatt az útmutatást.

2013. július 2., kedd

Az Apple Oroszországban

Az Apple tizenötéven át a szokásos viszonteladói hálózaton át értékesítette termékeit Oroszországban. Hol egy, hol több nagykereskedő (disztributor) szolgálta ki a végfelhasználók kegyeit leső viszonteladókat (dealer). Most e hagyományos mód (channel - hogy még egyet adjunk az angolszász terminológiának) igazi vetélytársat kapott, na nem egy Apple Store megnyitásával, hanem az Apple netes áruház orosz változatának elérhetővé válásával. Persze semmi sem tökéletes, a webáruház csak Moszkva vagy Leningrád Szent-Pétervár területére vállal kiszállítást, Murmanszk és Valgyivosztok várólistás.

2013. július 1., hétfő

Dropbox+

Sokan bíztunk és bízunk benne, hogy az Apple felvásárolja a Dropboxot, így javítva fel az iCloud fájlmegosztó képességét, amely jelenleg, hát... messze elmarad a Dropboxétól. Nem is szólva az utóbbi multiplatformos képességétől, remek beépülésétől. A kötelező fejlesztésen túl talán az is az oka, hogy a Dropbox folyamatosan megújul, hogy az alkotók húzzák (a mézesmadzagot) az Apple előtt: „vegyél meg, vegyél meg". Pár napja ismét frissült a Dropbox, egyszerűsödött a megosztás, mozgatás. Tudom, van más hasonló szolgáltatás is, a Dropboxot tapasztalatból dícsérem.
A Dropboxról korábban ezt írta az Almalap: