2009. szeptember 29., kedd

Jobs zöldíti az Apple-t


A BusinessWeeknek (Peter Burrows) adta egyik első interjúját az év elején súlyos szervátültéses operáción átesett Steve Jobs, az Apple társ-alapítója és jelenlegi első embere.
Az interjú apropóját a környezetvédelmi, környezet-tudatossági kérdések adták, de persze szó esett az Apple vezető termékeiről is - Jobs nem lenne Jobs, ha kihagyna egyetlen lehetőséget is.
Az egyre zöldebbé váló Apple "sajnos messze megelőzte a vetélytársait" - mondta Jobs (a sajnos jelentése: bár csak a többiek is ilyen környezettudatosak lennének). Pedig az Apple sokáig nem jeleskedett e területen, nem vett részt társadalmi vitában, nem adott szónokot, hozzászólót a zöld tematikájú konferenciákon. Az egyetlen, amit felmutatott, az Al Gore volt, a volt amerikai elnökről köztudomású környezetvédő volta, ezért kapott Nobel díja (2007). "Mi inkább eredményekről számolunk be, mintsem előrejelzéseket közöljünk" - érvelt Jobs az Apple mellett. "Tőlünk nem hallasz arról, hogy szerintünk milyen lesz a pécé 2016-ban. Mi elkészítjük a 2016-os év pécéjét."

Az Apple tavaly kezdett bele abba a vizsgálatba, amely az utolsó csavar legyártásáig vizsgálta, miként hat az ki a természetre, a környezetre. A felmérés során kiterjedt figyelmük a Dell és a HP gyakorlatára, miként redukálták azok a cégek gyáraik káros-anyag kibocsátását. A számszerű adatok szerint ez mindössze három százaléka a cég környezet terhelésének. A legtöbb Apple-höz köthető károsanyag kibocsátás az Apple termékeitől származik, az 53 százalék nagyon kemény érték. "Sokkal egyszerűbb egy tárgyalóterem világítását automatikusan lekapcsoltatni mozgásérzékelő detektorokat használva" - magyarázza a feladat szépségét és nehézségét Tim Cook, az operatív vezetés második embere. "De hatékonyabb energia-gazdálkodású eszközöket gyártani az igazi mérnöki kihívás. Ez fejlesztést kíván, ami igazán nem egyszerű."
A beszélgetés során Jobs visszaemlékezett 2007-re, amikor a Greenpeace neki esett a vállalatának azt állítva, hogy az egyik legnagyobb környezet károsító, a legnagyobb virtuális lábnyommal tapossa a zöldet. Jobs máig úgy véli, hogy egyrészt a Greenpeace jelentése nem volt tárgyszerű minden tekintetben, másrészt a Greenpeace azért az Apple-nek ment neki, mert így az Apple brandjét használhatta fel érdekei érvényesítése érdekében (mit bögrére Apple logót!). A Greenpeace jelentését követően végzett felmérés azonban számos pontban igaznak bizonyult, és ez arra késztette az Apple-t, hogy megfeleljen az új kor kihívásának (ahogy a Gonosz Almalap nem rég írta a Zöld Alma bejegyzésben: ha nem tudsz ellenállni, állj az élére!). Az Apple-ön belül a feladat felelőse Al Gore. "Azt mondta, végezzük el a feladatunkat, ne keveredjünk iszapbirkózásba ezekkel a fickókkal" - idézi alelnökét Jobs.
Látványosabb tett azóta, hogy minden termék bemutatása során kitér rá az Apple, hogy a termék mennyire környezetbarát. A cégen belül csoport alakult, amely a tervezéstől a hulladéktemetőig, jobb esetben az újrafeldolgozásig kíséri egy-egy termék útját, így számolva ki, hol mennyire károsítja világunkat.
A leggyakrabban emlegetett környezetvédelmi számadat az emisszió értéke - bármit is jelentsen az, nem véletlen, hogy politikusok és kezdő zöldek kedvenc adata ez. Jobsék azonban megértették, hogy ezzel a kevésbé szakszerű csoporttal is érdemes kommunikálni, így közzétették, hogy az Apple éves széndioxid kibocsátása 10,2 millió köbméter. A Dell hasonló adata "csak" 471 ezer tonna - de a Dell számában nincs benne a termékei által kibocsátott mennyiség. Íme egy remek példa a mi mennyire.

Az Apple - ahogy azt megszoktuk tőle -, ha valamibe beleveti magát, akkor azt teljes súlyával teszi. A környezetvédelem most épp ilyen terület. Amíg más gyártók csak a saját gyárukon belül küszöbölték ki a nehézfémek, soha- vagy nehezen lebomló vegyületek használatát, addig az Apple ezt a beszállítóitól is megkövetelte - azok nem kis örömére. Bár, tegyük hozzá, az Apple az a környezetvédelmi munkái kapcsán egész vegyészeti labort hozott létre, ez a labor segítette a beszállítók kizöldülését is. A beszállítók zöldítésében az Apple két-három éves előnnyel bír a HP és a Dell előtt (a felhalmozott szabadalmak hasznáról most még nem is szóltunk).
Azért lehetne az Apple mégzöldebb.
Fut a termék-visszavételi program, az Apple Store-ban leadható nem csak a lemerült akkumulátor (bár ilyet az új MacBook Pro már nem generál), de a nem használt iPod és Mac is, ezekért néha pár tíz dolláros vásárlási bónt ad az Apple.
Itthon?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése