A címet a végén magyaráznám*, a bejegyzés arról szól, hogy az Apple-t - állítólag - bosszantja, hogy fű-fa az ő termékével népszerűsíti bármilyét. Nem kell sokáig szörfölni a neten, hogy olyan hirdetést találjunk, amely iPadet, iPodot kínál annak, aki vesz hat kapucnis patkányt, vagy ultraszemcsés mosóport iszik két héten át. Az Apple - állítólag - fel kíván lépni a termékeinek ilyen felhasználása ellen. E szándék hallatán a Gonosz Almalap röhögés közben elájult.
Miért van (lehet) igaza az Apple-nek?
Az Apple érvelése szerint az Apple termékek az ő bejegyzett védjegyei, termékei, ezeket nem lehet csak úgy felhasználni - csak és kizárólag az engedélyével és úgy, ahogy azt ő előírja (valóban van erről - is - a szájton leírás). Ha az Apple oldaláról nézzük, akkor ez valóban jogos igény, hisz a fent említett csuklyás patkányból jóval kevesebbet lehetne eladni, ha nem ígérnék a csábító iPadet. A patkány-árus ne hivatkozzon arra, hogy ő ezzel is népszerűsíti az Apple termékét - erre őt az Apple nem kérte, nem is kér belőle. Az Apple termék szabályzatlan megjelenítéssel kerülhet olyan környezetbe, amit az Apple kimondottan kerül (sex, drog, rock'and'roll...).
Az Apple a hirdetővel kihangsúlyoztatná, hogy az akcióhoz az Apple-nek semmi köze. Elvárja, hogy a hirdetés megjelenése előtt azt benyújtsák az Apple-höz jóváhagyásra (az értékesítési csatorna esetében ez kötelező is - legalábbis mi így tudjuk). Hirdetni csak a legújabb terméket lehet, a hivatalos képeket nem lehet módosítani, Photoshopozni, animálni. A termék-összehaasonlításnál az Apple eszköze méretarányos kell, hogy legyen (nem lehet nagyobb!). Tilos a Myriad betűcsalád használata is - ez az Apple mostani marketing-betűcsaládja. És a leírás végén: "We appreciate your interest in doing business with Apple!" - azaz megértik, hogy szeretnénk az Apple-lel üzletet kötni.
Említettük, az Apple nem támogatja a termékének ajándékként való felajánlását, de egyes esetekben tesz kivételt. Ha negyedszáz iPod touchot vásárlunk promóciós célra, akkor van esélyünk, mondom: esélyünk, hogy az Apple hozzájárul az akciónkhoz.
A valóság torzító tükre
Az Apple amúgy híres a Jobs-féle valóságtorzító látásmódról, de itt nem erről írunk. Alig két éve az Apple értékesítési csatornájához tartozó cégeket vegzálta azzal, hogy a nevükből tüntessenek el mindent, ami az Apple érdekét sérti - Mac, Apple, ilyesmi. Hiába bizonyították egyes cégek, hogy azonos elnevezéssel léteznek az USA-ban hivatalos Apple viszonteladók, ez a hazai cégnevek bíráját nagyon nem hatotta meg. Egy időben még azt is szerették volna, ha a netes megjelenésnél az URL-ben sincs semmi Apple, Apple termék név. Az első célt elérték (MacAcademia - mAcademia (bár ez sem jó, szerintük), Apple Corner - @Corner, ...). Azt, hogy az Apple védjegyeit ne használja a csatorna, fájva, de megértették, megértettük. Azt máig sem, hogy az Apple megfelelő része miért nem lép fel azok ellen, akik - nem a hivatalos csatorna részeként - máig használják ezeket. Ezzel a csatornában lévő cégeket, embereket hozza hátrányos helyzetbe az Apple, noha joga és lehetősége is meglenne - nem akarok példát írni, még hasra ütésre sem, nehogy találjak. Nem az a gond, hogy léteznek csatornán kívül is cégek (Extra Apple** non est vita, si est vita, non est ita. Az Apple-ön kívül nincs élet, vagy ha van, az nem olyan.), a gondom az, hogy így szó szerint jogtalan előnyt élveznek a nevük okán (Sándor Gyurisan: "Kisfiam, miért van három tornacipőd?")
* "The good wife" néven futó nagy sikerű amerikai sorozat címe magyarul: "A férjem védelmében". Ami - szerintem - rossz, talán nem az első három epizód alapján kellene új címet adni egy magyarra jól fordítható sorozatcímnek. Aki tette, pecsételjen be egy rókát az üzenőfüzetébe!
** Nem tanultam latinul, így az Apple-t biztos ragozni kellett volna, mea culpa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése