2011. december 15., csütörtök

Az Adobe értéke

A 2011-es év egyértelműen a tablet jegyében telt, nem véletlen, hogy minden érintett vállalkozás azon van, minél nagyobb szeletet csenjen el a tablet-tortából. Abból a tortából, ami még nincs is kész, hiszen úgy a hardver, ahogy a rá kerülő tartalmat előállító megoldások dinamikusan változnak és - szerintem - még inkább változni fognak jövőre. Noha az alkalmazás fejlesztés az igazi aranybánya - bár nem minden, ami fénylik -, engem leginkább a jelentősebb szöveget tartalmazó tartalmak - magyarul: könyvek és újságok - tabletre menetele foglalkoztat. És ennek a piacnak - jelenleg - meghatározó szereplője az Adobe.

Az Adobe, amely a CS4 megjelenése után épp úgy hátradőlni látszott, mint anno a Quark. Ám az Adobe-nál még emlékeztek, mi lett a 3.x sikerén alvó (sőt: horkolva alvó) Quarkkal, jött egy ifjú titán a Photoshoppal a háta mögött, és az InDesignt kvázi iparági szabvánnyá tette, mire a Quarknak kinyílt a szeme. Mire kinyílt, már nem csak kapaszkodnia, de futni is kellett neki - azóta is lógó nyelvvel fut - a CS-ek (Creative Suite-ok) után. Jobbra látod az Adobe részvényértékének a Trefis elemző cég szerinti felbontását, a belső kör a 2010. májusi adatokat, a külső a mai számokat tartalmazza.
Olvassunk le számokat! A Creative Suite (amit a Trefis "Photoshop and other creative softwares" megnevezéssel futtat - ez mutatja, mekkora hatalom még mindig a Photoshop) rovására szerzett teret az Acrobat-család, bár az utóbbi kevesebb, mint harmada az előbbinek. Önmagához képest erősödött az Omniture, ez az egyik legnagyobb Adobe jegyezte felvásárlással került a céghez. Fontos szerepet szán neki az Adobe, minden más felhasználás mellett az Adobe Digital Publishing Suite szolgáltatással iOS-re vagy Androidra tett újságok és könyvek, illetve az e feladathoz kapcsolódó szájtok net-analitikáját biztosítja az Omniture.
(Igazi Gonosz Almalapos megjegyzés: sem a CS5.5 prágai bemutatóján, sem a most novemberi Creative Developer konferencián sem sikerült élőben megtapasztalni az Omniture tudását: Prágában egy ritka rossz előadás - szürke alapon szürke betűs szlájdok - gátoltak meg. Münchenben a háromnapos fejlesztői konferencia Omniture előadója egyenesen Hong-Kongból jött, de ő volt az egyetlen az összes előadó és résztvevő közül, aki pécét használt - és semmit sem tudott életre kelteni vagy megmutatni.)
S végül ejtsünk egy szót a befejezettnek nyilvánított mobiltelefonos Flash támogatásra - nem sokat veszített az Adobe, ismerjük el. (És ha tudjuk, hogy az Apple hasonló elemzésében az asztali Mac aránya alig másfél százalék és folyamatosan zsugorodik, akkor tudjuk, nincs alapja annak a pletykának, hogy hamarosan nem lesz Mac Pro.)

Creative Suite
A Creative Suite múltja és becsült jövője olvasható le a grafikonról. A bruttó nyereség azért ilyen pofátlanul magas, mert nem tartalmazza a fejlesztési költségeket, csak a szoftver vevőhöz való eljuttatásának költségei jönnek le a bevételből: gyártás, szállítás, raktározás, valamint a disztribútor és a viszonteladó (reseller, mint a mAcademia) bődületes árrése. Látható a 2008-2009-es válság, amibe az Adobe-nak a CS4 bemutatásával sikerült beletalálnia. Végül a szabad cash flow az, ami a Trefis alapján a valódi - vélelmezett - nyereséget mutatja. (Igen, tudom, hogy a cash flow nem pont ezt jelenti, de itt bátrak voltunk, és ezt az értelmezést találtuk helyénvalónak.) Az előbb már említettem a válságot, ez a baloldali grafikon még brutálisabban mutatja meg, mekkora gyomrost (sallert, kokit...) kapott az Adobe (és nem csak ő). Ha úgy éreztük, hogy a Creative Suite egyre drágább, akkor megnyugodhatunk, jól éreztük, a csomag egyre drágább és az előrejelzés szerint az ára tovább is fog emelkedni. Ezért (is) érdemes majd kedvenc Adobe-viszonteladót felkeresni, az Adobe szoftverek több pénzügyi konstrukcióban birtokolhatók legálisan.
Az eladott példányszám is visszaesett a 2000-es évekhez képest. Ez ösztönzi arra az Adobe-t, hogy - állítólag - beszüntesse a három lépéses upgrade lehetőségét, és - hasonlóan sok más szoftver-fejlesztőhöz - csak egy lépésest engedélyezzen. Azaz CS6-ra (hivatalos Adobe megnevezés szerint: "CSnext", azaz "következőCS") csak CS5-ről - és CS5.5-ről - lehet majd frissíteni. Aki elhiszi ezt a pletykát, az használja ki a mostani kedvezményes upgrade akciókat. Aki nem, az ne.

Acrobat-család
Az Acrobat-család ár és értékesítési grafikonja nagyon hasonlít a CS-éhez, ám, ha jól megnézzük, egyrészt sokkal kisebb számok szerepelnek a bal oldalon, viszont sokkal nagyobbak a jobb oldalon. Ami igazán fontos, hogy az Acrobat értékesítés növekszik és nem stagnál, mint a CS-é. (Legyen tiszta, Acrobat alatt nem az ingyen letölthető Acrobat Readerre gondolunk, hanem az Acrobat X Pro-ra és társaira.) Régóta halljuk, hogy az Acrobat milyen nagy jövő előtt áll, itthon - úgy tűnik - továbbra is ott topog a kapuk előtt. (Álmodtam egy világot magamnak / Itt állok a kapui előtt. / Adj erőt, hogy be tudjak lépni, / Van hitem a magas falak előtt.) Pedig mennyivel egyszerűbb lenne a papír mentes világot - lásd adóbevallások - felváltani PDF-űrlapokkal. Amelyek megfelelő kialakítás esetén azonnal számszaki ellenőrzést végeznek. Kitöltés után azonnal feldolgozódnak. Nincs emberi hiba - maximum elbocsátás a megszűnő adatrögzítői állásokból. Ide szúrtam még az Acrobat bevétel-nyereség grafikonját is, egyrészt azért, mert megrajzoltam Numbersben, másrészt az ilyen számok iránt érdeklődő blogolvasó kedvébe jártunk.
Az Acrobat lehetőségeit erősen befolyásolja, hogy milyen fejlesztői környezet veszi körül. Maga az alkalmazás csupán puszta váz, ami persze jól használható, mint stand-alone program, de igazi erejét akkor mutatná meg, ha plug-inekkel bővítve munkafolyamatba építik - a fenti adós példa is így értelmezendő.

Kreatív piac
És végül, de nem utolsó sorban, lássuk mi a helyzet a kreatív piacon! Bár a grafikon ismét magáért beszél, az nyilvánvaló, hogy az Adobe jelenleg a piac meghatározó szereplője, a piac növekszik. Az is egyértelmű, hogy jövőre (vagy utána) minket is elér a "tartalmat a tabletre!" lendület, ami annál erősebben érezhető, minél nyugatabbra utazunk - bár nem árt San Francisco-nál megállni, esetleg Hawaii még belefér. Érdekes lesz látni, miként változik az eladott CS licenc szám, ha (1) az Adobe bevezeti az egy lépésnyi upgrade-t és/vagy (2) megerősíti a szoftver-bérlést, netes fizetést.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése