2013. augusztus 12., hétfő

20 éves a Lynda.com

Ha elsőként valósítasz meg valamit, akkor az idővel kiterebélyesedő piacon előbb-utóbb sokat megélt öreg rókának érzed már magad. Amikor az éves konferenciára gyűlnek össze Amerikában az oktatással, innovációval foglalkozó vállalkozások, a Lynda Weinman - Bruce Heavin házaspár, a Lynda.com videó-oktatószájt tulajdonosai öreg rock-sztárok a számtalan kezdő vállalkozás között. „Tizennyolc éve toljuk az ipart" - nevet az 58 éves Weinman, orrán elmaradhatatlan jellegzetes szemüvegével. „És azóta csak még nagyobb lett a célkereszt a hátunkon."


Lynda Weinman és Bruce Heavin felvétel előtt. Fotó: Robert Gallagher a Forbes-nak

A tavaly egy milliárdos technikai-oktatási piac igazi nagy vada a Lynda.com. A vállalkozás 1997 óta nyereséges, üzleti modelljét jellemzi, hogy rengeteg külső szerzővel dolgoztat, akik arca mára már-már azonosul is az adott szoftver-képzéssel. Az előfizetői modell rém egyszerű, vagy havonta 25 dollár, vagy évente 250 dollár, ebből tevődik ki az éves 100 millió dolláros árbevétel. Ezért nézhetjük meg a 3-20 perces oktató videókat web-tervezésről, 3D animációról, Photoshopról, Excelről, CAD-ről, szinte bármiről és mindenről. Mára közel százezer videó közül lehet válogatni.
De ebben az üzletben nem lehet hátradőlni, hogy majd a pénz is dől. A webes felületen egyre gyorsul az információ átadás. Napjainkban a Lynda.com negyedév alatt készít el egy videót, kezdve az ötlettől az elérhetővé tételig. Ez sok, ezért egyre több eddig kiszervezett tevékenységet visznek be a cégbe. „Gyorsabban kell dolgoznunk, hogy megőrizzük vezető pozíciónk" - érti a helyzetet Weinman.
Amerikában sincs kolbászból a kerítés, az átalakításhoz a vállalkozás életében először külső tőke bevonására került sor. A kibocsátott részvényekből 100 millió dollár friss tőkéhez jutott a cég, ez volt a legnagyobb befektetés hasonló vállalatba.

Kezdetek
Weinman első könyve - Designing Web Graphics, 1996 - nagy sikert aratott, ám a kiadó elzárkózott további könyvek kiadásától. „Ott volt az a szomorú lány, és minden azzal kezdődött, hogy meg akartam vígasztalni" - vall a mackós kinézetű Heavin. Első lépésként elköltöztek Los Angelesből Ojai-be, egy apró kaliforniai kisvárosba.
A könyvért kapott húszezer dollárból (4,5mFt) egy volt fogorvosi rendelő helyén nyitották meg az Ojai Digital Arts Centert. Akkoriban tört ki az on-line-ság verseny, mindent mindenki online akart. Az illusztrátorként végzett Heavin meséli: „Egyszerre keresett meg minket a Vatikán, hogy tarsunk képzés az apácáknak és egy pornógyáros, hogy oktassuk ki a Photoshop használóit. Két csoportot hoztunk létre."
A dot.com bukta szele rendesen megcsapta a Lynda.com-ot is, de végül is jól jöttek ki a viharból. A 32 fős oktatói csapatot visszanyesték kilenc fősre. A kiadvány-szerkesztésben Venturára váltottak és minden kurzusukat elérhetővé tették on-line. „A videós megoldás eszméletlenül költség-hatékony volt" - ismeri be Heavin. „A résztvevőnek nem kellett szállás, repülőjegy - csak ezek kb. fél millió forintot jelentettek. Bejelentkeztél, részt vettél és öt perc múlva már folytattad is a saját melód."
A videós kurzusokhoz egyre több anyag kellett, és Weinman már egyedül nem bírta a tempót. Ezért körbenézett és megkereste az adott területek legjobb szakembereit. Így került a képbe Julieanne Kost, aki húsz éve tanít Photoshopot. „Lehetsz bármilyen jó is adott szoftver használatában, kamera előtti jó oktatónak lenni külön művészet." Ezért sok tesztnek, próbának vetették alá a kiválasztott oktatókat, és ha minden rendben ment, akkor jött a repülőjegy.
Ami várt az oktatókra, az több volt, mint életük kihívása. Például az Excel öt órás oktató filmjét, amely közel száz darab három perc körüli epizódból áll, nem csak fel kellett mondani, venni, de meg is kellett tervezni, előkészíteni. Persze megérte vért izzadni. A Lynda.com hónapról hónapra a nézettség arányában küldi a pénzt a tanároknak. Azaz, a pontos számítási forma a cég egyik féltve őrzött titka. Többeket is megkeresett a jelen cikket író Forbes szerző, de egyik sem állt kötélnek, hogy a pénzről beszéljen. Jól keresnek, szerződésük tiltja, hogy pénzről beszéljenek, miért is szegnék meg a szabályt? „Akad olyan, aki több pénzt keres így, mintha könyvet írna évről-évre" - árul el azért egy apró részletet Heavin.

Amikor a jó tanács többet ér, mint a pénz, bár az sem árt
Tizenhét éven át a Lynda.com bámulatosan fejlődött, miközben az üzleti modellje rém egyszerű maradt. Látva ezt több befektető is keringett a cég körül, ilyen és olyan ajánlatokkal bombázva a házaspárt. Akik - nagyon jó döntést hoztak - és felbérelték Eric Robsont, aki a Microsoft társalapítója, Paul Allen mellett dolgozott annak befektetési alapjainál nyolc éven át. „Több ezer üzleti tervet láttam, de Lynda és Bruce igazán meglepett. Azt tanácsoltam nekik, hogy ne pénzügyi befektetőt keressenek, hanem erősebb menedzsmentet hozzanak létre." Két hónap múlva Robson lett a cég vezére. Ekkor vált világossá, hogy a cégnek mégis csak kell pénz, nem is kevés.
A bevételek öt éven át egyre magasabbra szökelltek, de a költségek még jobban nőttek. A 67 fős cégből 400 alkalmazottas vállalat lett, ezért költözni is kellett Santa Barbarába. Viszont elkészült 1400 óra oktatási anyag, ez 550 kurzusnak felel meg, jelenleg három millió előfizetővel büszkélkedhet a cég.

Nem napra, percre készség
A kilencvenes évekhez képest az informatikai fejlesztések is gyorsabban követik egymást, ezt kell a Lynda.com-nak naprakész oktatási anyagokkal követni. Ezért húsz fős csapat feladata, hogy figyelje az Apple (iOS) és a Microsoft (Windows) rezdüléseit, hogy a délelőtt bejelentett vagy letölthető módosítás, frissítés estére már az oktató anyagokon is át legyen vezetve. Védekezve a túl gyors avulás ellen a Lynda.com más területre is kalandoz - például konfliktus kezelés -, ahol nem ilyen gyorsak a változások.
És persze terjeszkedett is a cég. Felvásárolta a grazi Video2braint, amely német, spanyol, francia és angol nyelvű oktató videókat készített. Heavin bevallása szerint a több-nyelvűség az a kihívás, amellyel most a Lynda.com birkózik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése