A könyvet nem azért vettem meg, mert a szerző eddigi, magyarul kiadott művei lenyűgöztek volna (Steve Jobs a prezentáció mester - elolvastam és Steve Jobs az innováció mestere - elolvastam), inkább az hajtott, ne maradjon olyan Apple-ről szóló magyar könyv, amit az Almalap vagy ez, az Almalap utód blog ne szemlézett volna. Küldetés. Az előző két könyv után a mostanit kimondottan ajánlom megvételre, olvasásra. (Carmine Gallo: Apple élmény, Akadémia Kiadó, 2013.)
Miről szól a könyv?
Arról, hogy mitől olyan jók az Apple Store-ok.
A 95. oldalig már többször nyúltam post-it után, hogy bejelöljek egy-egy oldalt, amit majd a postban megemlítek, de legyőzött a lustaság. A 95. oldalnál felülkerekedtem. Nem világmegváltó gondolatot olvastam, csak épp elérte az ingerküszöböt a könyv. Hét oldalt jelöltem be összesen a 314 oldalas könyvben, most ezeket emlegetem fel.
Az első (valójában az utolsó volt): Kinek ajánlom ezt a könyvet?
A kétszázadik oldal mélységében már fogalmaztam magamban e blog szövegét, az elején szerettem volna tisztázni, kinek is ajánlom a könyvet. Apple Store, ugye, nincs itthon. A könyvet ezért először Handrásnak és Tamás Gábornak (iStyle) illetve az iCentre-évé lett Starking vezetőjének, vezetőinek ajánlanám (ha még nem olvasták volna). Gondolom, hogy mindent tudnak, amit a könyv összeszed (arról, hogy mitől olyan jók az Apple Store-ok), de így, tömörítve (nem tömören, lazán, de mégis egy helyen) talán még nem olvasták.
Aztán ajánlanám azoknak, akik itthon Apple termékek bolti eladásával foglalkoznak, legyenek boltvezetők vagy egyszerű dolgozók, hivatalos vagy teljesen nem-hivatalos csatornában. És azoknak, akik arról álmodnak, hogy valahol egy Apple Store-ban dolgoznának.
Még egyet hátrább lépve, ajánlom azoknak, akik saját üzletet visznek, akik szeretnék a rájuk bízott boltot olyan jó, ha nem jobban vezetni, mint ahogy azt teszi az Apple.
A fentiek megfogalmazódtak, mire a 208. oldalon a "Kinek írod a könyvet?" kérdést kapja a szerző, meg is válaszolja.
A második: P-D=NPS
Az NPS a nettó ajánlási index (Net Promoter Score), azt méri, hogy mennyire ajánlanánk másnak az adott üzletet, terméket vagy szolgáltatást. A választ 1-10-es skálán kell megadni, a támogatók (9-10 pontot adók) számából levonjuk az elriasztók (a könyv nem ad meg pontszámot, de) számát.
Egy átlag vállalatnál ez öt-tíz százalék, az Apple Store mutatója évek óta 90 százalék feletti. (95. oldal)
A harmadik: Mennyit keresnek az Apple Store dolgozók?
A könyvben sokszor olvashatjuk: a Store dolgozói nem jutalékos alapon dolgoznak. Persze, minden Store-nak megvan a maga üzleti terve, de annak teljesítése a Store vezetőinek dolga. A jutalék-mentesség miatt nincs eladási kényszer, a bolti dolgozó bátran ajánl olcsóbb megoldást is. Egyébként 11,25$ az átlagbér (9-16$ közt inog). A Géniusz Bárban dolgozók éves fizetése 32-50e$. (129. oldal) (Mennyit termel egy Apple Store? :: Nő a Store dolgozók fizetése :: Hány Macet ad el egy Apple Store naponta?)
A negyedik: Személyi tréner
A post-it-ot elsősorban a "személyi tréner" elnevezés nyerte el, nem tagadom (202. oldal). A Store-ban vásárolt eszközhöz a leggyakrabban a 99$-be kerülő egy éves személyi tréningjeit adják el. Ennek a szolgáltatás-csomagnak része valódi személyes konzultáció, távoli segítségnyújtás, csoportos képzése vagy szimultán foglalkoztatás - ezek szabadon választott elegye kerül 22eFt-ba egy évre.
Az ötödik: Rajongóvá lenni
"Az agy elsiklik az unalmas részek felett" - kezdetű fejezet (216. oldal) felsorolja az Apple nagy eseményeit - 1984 (reklám), "Hello, I'm a Mac" (a Macintosh bemutatás természetesen Steve Jobs prezentálásában), 1000 dal a zsebedben (iPod bemutató) és persze a "Ma három olyan terméket indítunk útjára, amelyek saját kategóriájukban mindent megváltoztatnak..." (iPhone bemutató - sokak szerint Jobs legjobb prezentációja). Ezek megtekintése tesz Apple rajongóvá, rajongóként ezek az etalonok az életben. (Az XMS-iStyle összebútorozás kapcsán tartott rendezvényen HAndrás le rótta tiszteletét Jobs előtt, amikor megidézte - az összebútorozásra vonatkoztatva - a "Három olyan..." pezentációt.)
A nem rajongók számára talán e fejezet ad magyarázatot, mit is imádnak az Apple-ösök az Apple-ben, miért tartották (tartják) Jobst zseninek.
A hatodik: Kulcsszó térkép
Igen, ezt is mind tudjuk, de ilyen szépen összefoglalva sehol nem olvastam még az Apple három kulcsszavas technikájáról. (240. oldal) (Bár volt már egy korábbi kísérlet is: Liberté, Egalité, Fraternité!")
A hatodik: Hogyan kezeljük a feldúlt ügyfelet?
Válasz a 253. oldalon. De tényleg. Igen, tudom, hogy te is tudod. Csak épp az nem tudja, akinél reklamálunk. Decemberben szinte az összes APR-ben és több iPhone szervizben jártam ezért vagy azért. Igen, a legnyűgösebb időszak. De akkor is. Tessék elolvasni legalább ezt az egy oldalt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése