Egyszerre!
Előszóként annyi, a Maces, iOS-es és iCloudos iWork alkalmazások közt képességbeli különbségek voltak és lehetnek.
Az iCloudon át megosztott iWork dokumentumokon eddig is lehetett egyszerre dolgozni. Amíg valaki egy Pages doksi elejét írta, addig a másik dolgozhatott a második fejezeten, vagy vadul korrigálhatta az elejére épp beírt bekezdéseket. Amíg valaki adatokkal töltötte fel az iCloudon megosztott Numbers első három oszlopát, a másik bátran írhatta az adatokat feldolgozó képleteket a negyedik oszlopba. Nagyon kevesen használták ki ezt a szerkesztési lehetőséget, pedig - iCloud alap - még Mac sem kellett hozzá, csak egy böngésző.
A most elérhetővé vált iWork ezt az egyidejű szerkesztést kínálja nem csak iCloudból, de Macről és iOS10-ről is - igaz, béta verzióban.
Keynote live
A prezentáció készítő Keynote esetében a közös munka egyik speciális kihasználása lehet az, amikor az egyik
Életemben először a Műegyetem Stoczek épületében találkoztam az "egy dokumentumon többen is dolgozhatunk" megoldással. Igaz, az még 1987-ben volt, Pascalt (programozási nyelv) tanultunk, és egy nagy IBM-hez csatlakozott terminálokon kellett dolgozni. Az oktató nyomatékosan felhívta a figyelmünket arra, hogy bár egy könyvtárt használ az egész tankör, így módunk van más forrásfájljához hozzányúlni, ne tegyük. Felhívás volt ez keringőre! A gépteremben, ahol az IBM zúgott, volt egy leporello-nyomtató is. És létezett egy spéci Pascal utasítás, amivel a befűzött papírt át lehetett lapoztatni nyomtatás nélkül. Vagy ötszáz oldalt. Igen, sikerült az egyikünknek a másik programjába az adott sort beírni.
Aki már használta a Google AdWords felületét, az tudja, a Google nem a felhasználó-barát felület készítés királya, de még talán a grófja sem. Lehet, hogy a cég az embereket célozza, de a hirdetőket hordja a tenyerén.
És ez az a pont, ahol az Apple iWorkje hasít. Az iWork, hasonlóan a Google megoldásaihoz, nem kíván mindent tudó, mindenre alkalmas alkalmazás lenni. Az iWork épp olyan jó akar lenni, amire a legtöbbünknek szüksége van. Igen kevesen használják ki a Microsoft Office összes képességét.
A Google felmérése szerint a felhasználók kilencven(!) százaléka csipán olvassa a doksikat, nagyon apró módosításokat végezve. "A valódi tartalom létrehozó vagy -szerkesztők aránya tíz százalék körül van" - nyilatkozta a Google egyik mérnöke még tavaly. "Ha látványos tartalmat akarsz, akkor ott az Office az erre vágyó tíz százalék számára."
Ez azt jelenti, hogy az Apple-nek és a Google-nek nem kell mást tenni, mint biztosítani az Office doksik megnyithatóságát és menthetőségét, de semmiképpen sem kell összetett szerkesztési lehetőségeket kínálni. Ez az oka, hogy az iWork kevesebb lehetőséget kínál, mint az Office, a leghasznosabb, legszükségesebb eszközök csomagját nekünk, a felhasználóknak. És ebben a versenyben az Apple legyűrheti a Google-t (még a Fanatikus Almalap is röhög ezen). Miért? Hogyan?
Felhasználói élmény
A Google sohasem fordított annyi figyelmet a felhasználói élményre, mint az Apple. És itt ne csak az említett szakembereknek szánt AdWords felületre gondoljunk, hanem bármelyik Google alkalmazásra. Az Apple dizájn pedig - szereted vagy nem - nagyon ki van találva.
A felhasználói felületre koncentráló Apple-nél minden a helyén van: ott, ahol magadtól keresnéd. Mostanra az iWork majdnem azonosan néz ki az iOS, a macOS és az netes felületen is. Ez utóbbi azt jelenti, hogy pécéről is elérhető az Apple-környezet. Természetesen az Apple megoldásai is ingyen használhatók, különben esélye sem lenne labdába rúgni. Fontos, hogy a doksit tároló iCloud biztonságát nyújtja a használóknak.
Sült galamb
Az iWork áttöréséhez persze többre van szükség, mint jó szoftverre és felhasználóbarát felületre. A piaci részesedés növelését "házon belül" kellene kezdeni, a Microsoftra, Google-ra szokott felhasználók visszatérítésével. És - tegyem hozzá a Jonny Evans Computerworldben megjelent írásához - nem kellene annyira elhanyagolni az apple.com oldalon sem: momentán se címlap, se Newsroom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése