2014. július 11., péntek

Célba érnek-e az Apple új hirdetései?

Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki előbb szeretett bele az Apple hirdetéseibe, mint magába a Macbe - pedig előbb ültem egy LC II előtt, mint láttam volna egyetlen Apple reklámot is. Ezek a 30-60 másodperces alkotások épp úgy másik szintet jelentettek a többi számítógépgyártó hirdetéséhez képest, ahogy az Apple termékek dizájnja sem vethető össze egy pécé megjelenésével. (A Gonosz Almalap szerint épp olyan eredménnyel vethető össze, ahogy a német és brazil labdarúgó csapat.)
Az Apple az elmúlt években, évtizedben az addig kiszervezett termék-dizájnt magához vonta, cégen belül Jony Ive vezeti az "életérzés" tervezőket. Hasonlóan jár el az Apple a hirdetés készítéssel kapcsolatban is. Így, a szinte a kezdeti időktől fogva partnere, a TBWA\Chiat\Day egyre kevesebb feladatot kap.

1984


Ez az egyik "kötelező" hirdetés. Itt olvashatsz róla bővebben.

Think different


A másik "kötelező". Sokak szerint Steve Jobs kedvenc Apple-hirdetése volt ez. Mindkettőt az ügynökség készítette, Jobs-szal szorosan együttműködve - sejthetjük, mit jelentett ez.

Célba érnek-e az Apple új hirdetései?

Az Ace Metrix hirdetések mérésével foglalkozik, a különböző mérőszámok a hirdetés hatékonyságát próbálják számszerűsíteni. A Bloomberg gyűjtötte össze az utóbbi nyolc hirdetésre vonatkozó Ace Metrix adatokat. A nézői értékelések pontszáma alapján ránézésre látható, hogy az ügynökség hirdetései a sikeresebbek.

A hirdetések

Csak viszonyításképp, a Samsung Galaxy S5 locsolócsöves, kisgyerekes, vízállóságot hirdető filmje 739 pontot kapott, ez a legjobb a Los angelesi 72andsunny ügynökség kezelte Samsung reklámok közül. A Samsung hirdetések második legjobbjának pontszám kerek 700. Az Apple eddigi legjobb eredményét a FaceTime-ot bemutató hirdetés érte el, ez 696 pontot kapott. (Az Ace Metrix-ot 2007-ben alapították, a Szilícium-völgyben - Mountain View - a székhelye.)

Miért sikertelenebbek az Apple saját hirdetései?
Egy szakember szerint a hirdetésben hallható beszédhang miatt. A régi hirdetésekben és az ügynökségiben a beszélő hangjával azonosult a befogadó - persze, hogy tudat alatt, hol másutt? Az Apple hirdetésekben ez nem történik meg, vagy csak jóval kevesebb esetben. A klasszikus Tink Differentben a Mac mellett folyamatosan kitartó kis közösséghez beszéltek, ma az Apple a több százmillió iPhone és iPad felhasználót is elérné - de ez az ember halmaz már nem kis fanatikus, hívő közösség.
"Az Apple legjobb hirdetései mindig a riválisokat - IBM, Microsoft... - piszkálta, vagy, mint a Think Different esetében, magasabb rendű érzést sugaltak." - mondja Edward Boches, a Boston University professzora.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése