Ezek az aggodalmak bizonyos mértékig még mindig jogosak. Az Apple nem közöl előfizetői számokat, de a rendelkezésre álló becslések szerint a szolgáltatásnak összesen nagyjából 20-25 millió fizető előfizetője van világszerte, ami jóval elmarad a Netflix, az Amazon Prime Video és az HBO Max mögött. Hiányzik belőle a franchise potenciállal rendelkező hatalmas sláger – mint a Disney Star Wars-a vagy a Netflix Stranger Things-e –, vagy a régebbi, újranézhető műsorok – HBO Max Jóbarátok vagy Netflix The Office.
És mégis, úgy tűnik, az Apple tökéletesen elégedett jelenlegi megközelítésével: módszeresen fel kell építeni egy platformot igazán jó filmekkel és tévével.
A CODA-val az Apple három fontos Oscar-díjat – kép, adaptált forgatókönyv és mellékszereplő – nyert el. Az ezüstvásznon a lenyűgöző Ted Lasso hét Emmy-díjat kapott 2021-ben, köztük a legjobb vígjáték díjat.
Eddig és ezután
Az elmúlt néhány évben számos más Apple–műsor és –film is dicséretes kritikákat kapott: az éles látó politikai dokumentumfilm, a Boys State; a disztópikus munkahelyi thriller, a Severance; a bájos munkahelyi dramedy Acapulco; és Joel Coen fekete-fehér Shakespeare-filmje, a Macbeth tragédiája. Még az olyan sorozatok is, amelyek szembemennek a konvenciókkal, mint például a Mythic Quest videojáték-irodai vígjáték és a The Afterparty című gyilkosság, ambiciózus lendületet vettek. Ezek a dicséretek nem járultak hozzá a mainstream kereskedelmi sikerhez. Ahogy egy idős brigádvezető mondta apámnak a rakodókon: „Nem eheted meg azt a dögöt" (angolul: “You can’t eat that sonofabitch.”) Azaz: a címek és a bókok nem fedezik a számlákat.Bár az Apple nem számol be streaming szolgáltatásának pénzügyi adatairól, a rendelkezésre álló médiajelentések szerint az Apple TV+ legalább pár milliárd dollárt veszített az indulás óta. Az Apple képes elviselni az ilyen veszteséget, fedezi azt a 2021-es költségvetés nettó 95 milliárd dolláros bevétele, ami nagyrészt az iPhone-eladásoknak és az App Store bevételeinek köszönhető. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egyelőre úgy tűnik, nincs elragadtatva a streaming szolgáltatása lényegét illetően.
„Nem hozunk pusztán pénzügyi döntéseket a tartalommal kapcsolatban” – mondta Cook egy januári pénzügyi értekezleten. „Igyekszünk olyan nagyszerű filmeket készíteni, amit érdemes elkészíteni. És szeretjük az olyan műsorokat, mint a Ted Lasso, és számos más műsort is, amelyeknek oka van a létezésre, és jó üzenetük lehet, és az emberek jobban érzik magukat a végén.”
Talán Cook és cége elégedett a streaming szolgáltatásukkal, mint egyfajta hiúsági projekttel, amit a vásárlói hűség építésére használják. Műsorainak és filmjeinek minősége szorosan illeszkedik a cég csúcskategóriás márkájához. De lehet, hogy a cupertinóiak egyszerűen csak egy hosszú játékot játszanak, és arra fogadnak, hogy az aprólékosan összeállított platformjuk lassan lekörözi azokat a riválisokat, akik a részvényesek nyomása alatt küzdenek az azonnali nyereségért – Netflix és társai.
Érdekes módon a The Information szeptemberben arról számolt be, hogy az Apple "a video-szórakoztató szolgáltatását önálló vállalkozásnak tekinti, nem pedig egy másik csatornának arra, hogy több Apple hardvert adjon el – a helyzetet ismerő személy szerint". Az Apple TV+ része a cég szolgáltatáscsomagjának, az Apple One-nak, amely fitnesz-, játék- és felhőalapú tárolási termékeket is tartalmaz.
A köztudottan titkolódzó Apple – szokásához híven – nem fedi fel végső ambícióit az Apple TV+ kapcsán sem. Ehelyett az elkövetkező években a vállalat lépései – vállalati felvásárlások, szellemi tulajdon vásárlásai, eredeti tartalomba való befektetés és marketing – megmutatják az Apple valódi étvágyát a streaming iránt.
Jacob Carpenter
Data Sheet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése